Edfu

Africa » Egypt » Upper Egypt » Kom Ombo
March 27th 2009
Published: April 12th 2009

Dag 289.

Denne natten paa baaten var enda verre enn natten for. Vi hadde faatt et tynnere pledd enn det vi hadde, og det hjalp lite med de ekstra klaerne - Jane laa og skalv stor deler av natten. Mazen hadde maalt temperaturen, og kunne fortelle at den hadde vaert nede i 4 grader.

Paa natten kjente Jane at magen ikke var helt som den skulle, og listet seg rask fram til dekk for aa finne skoene. Det var ikke saa lett i morket, saa hun tok paa seg noen andre sko bare for aa ha noe paa beina. Planken var tatt vekk, men det var heldigvis mulig aa hoppe ned paa en gresstue fra baugen. Med lommelykten i ene haanden (for aa finne fram til et egnet sted) og toalettpapir i den andre, snublet hun seg innover i skogen. Det var nesten helt stille - kun lydene av insekter og frosker. Da hun kom tilbake til baaten tok hun en imodium for aa vaere paa den sikre siden.

Paa morgenkvisten satte den eldre igang med det siste maaltidet paa felukkaturen. Mens vi satt og spiste, fikk vi beskjed om at vi etterpaa maatte pakke tingene vaare. Vi
Jane sover endeligJane sover endeligJane sover endelig

Paa morgenen, med dobbelt pledd.
seilte oppover Nilen et par hundre meter, hvor vi gikk i land for aa gaa til bilen som skulle hente oss (vi gikk ca 15 minutter gjennom skogen). Bilen/ minibussen var allerede halvfull, av folk som skulle samme vei som oss.

Vi kjorte forst til Kom Ombo, for aa se tempelet der. Vi ventet utenfor, sammen med de fleste fra baaten. Vi hadde hort at det ikke var saa mye og se i Kom Ombo, og vi skulle til Edfu etterpaa. Vi valgte derfor aa prioritere oppmerksomheten der (alle ganske trotte). Etter 45 minutter var vi paa vei til Edfu, som ligger ca 65 km fra Kom Ombo.

I Edfu besokte vi Horus tempel, som sies aa vaere det best bevarte og hele tempelet i Egypt. Dette skyldes at tempelet hadde unngaatt odeleggelser fra Nilens oversvommelser. Tempelet var paabegynt 23. august 237 f.Kr paa en tomt hvor det tidligere hadde staatt et mindre tempel. Tempelet, som var bygd i sandstein, ble ferdiggjort 180 aar seinere. Utgravningen av tempelet ble paabegynt paa midten av 1800-tallet. Vi var paa tempelet en times tid for vi kjorte direkte mot Luxor. Mazen tok buss tilbake til Aswan.

Etter 2 timers kjoring
Paa vei til bilenPaa vei til bilenPaa vei til bilen

Etter felukkaturen
var vi framme i Luxor, og vi tok midlertiig avskjed med de vi hadde reist med. Vi hadde en los avtale om aa treffes paa Ali Baba paa kvelden - om det passet slik. Vi spiste lunsj i Luxor for vi tok baaten over til vestbredden. Da vi kom tilbake til leiligheten, ventet broren til Nasser paa oss (bor 2 hus bortenfor). Zedan (broren) kunne fortelle at Nasser hadde reist til Dahab for aa jobbe, kun 2 timer for vi hadde kommet “hjem”. Vi hadde for vi reiste til Aswan avtalt med Nasser at vi skulle forholde oss til Zedan naar vi kom tilbake igjen. Vi fortalte litt om turen, og at vi skulle over til Luxor igjen paa kvelden for aa treffe de. Vi onsket derfor ikke aa spise middag i leiligheten denne kvelden. Vi ville derimot ha baade frokost og middag lordagen. Siden Zedan ikke kunne saa mye engelsk, foregikk deler av kommunikasjonen via hans kone, Nadie (som kunne litt mer engelsk enn han) og resten via Nasser paa telefon.

Vi tok oss en liten lur for vi reiste over igjen til Luxor, i sekstiden. Robbi var allerede paa Ali Baba da vi kom, og i lopet av neste time kom ogsaa Natasha og Tim - pluss to som de hadde truffet tidligere paa turen sin. Vi spiste og drakk utover kvelden, og snakket om tidligere reise-erfaringer og planer for tiden framover. Vi hadde ogsaa en “evaluering” av felukkaturen - alle var samstemt i at det hadde vaert en fantastisk tur, med unntak av de kalde nettene. Vi bestemte oss for aa fortelle dette til Reggi, slik at han kunne videreformidle dette til kapteinen. Da klokken naermet seg 23 var alle fornoyde, og vi reiste hjem til leiligheten. Vi hadde hatt 3 kjekke dager, sammen med en herlig gjeng - og det var en koselig avslutning paa turen.

Falk-statueFalk-statue
Falk-statue

Ved hovedinngangen til Horus tempel.
Falk-statue 2Falk-statue 2
Falk-statue 2

Foran den forste soylehallen i tempelet.
Horus-baatenHorus-baaten
Horus-baaten

Dette er en moderne reproduksjon av trebaaten som Horus-statuen ble fraktet ut av tempelet i, under bl.a. store prosesjoner.
KontrollpostKontrollpost
Kontrollpost

Merk det lille "buret". Der sitter det stort sett en politimann, med vaapen, og folger med trafikken.

Tot: 0.14s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.0866s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb