Abydos og Dendera

Africa » Egypt » Middle Egypt
March 29th 2009
Published: April 29th 2009

Dag 290 og 291.

Lordagen sto vi opp litt seinere siden vi hadde vaert ute kvelden for. Zedan og Nadie (bror til Nasser m/ kone) laget frokost til oss og gikk og trippet rundt oss. De var spent paa om vi var like fornoyd med frokosten de (Nadie) laget, som med den Nasser laget. Selvfolgelig var det altfor mye mat - igjen.

De haapet paa at vi ville spise middag i leiligheten, for det var tydelig at Nasser hadde fortalt de at vi hadde betalt 40 EP hver for middagene hos han (vi skulle betale det vi mente var en riktig pris) - og at de skulle faa det vi betalte naar han var vekke. Nadie spurte forsiktig om vi ville ha fisk - og ble saa glad da vi svarte ja, og sa at vi likte fisk veldig godt.

Paa formiddagen tok vi turen over til Luxor, og til Reggi. Vi bestilte tur til Abydos til imorgen, sondag, med minibuss. Prisen var 400 EP for oss to. Sjaaforen bodde paa vestsiden, saa han skulle plukke oss opp kl.08.30 utenfor leiligheten. Vi gikk og kikket litt mer i Luxor, tok noe drikke og lunsj paa Ali Baba - for vi tok baaten over igjen til leiligheten.

Vi opplever stadig, og nesten hver gang paa baatturene, at folk snakker til oss. Vi blir bl.a. spurt om hvor vi er fra og hva vi heter. Denne gangen var det en gutt paa rundt 14 aar som fortalte at han hadde lyst aa jobbe i England (han trodde at Norge var i England, saa han snakket hele tiden om England - selv om vi sa hvor langt det var mellom de to landene). Han spurte om vi trodde at han hadde lov aa gifte seg der, for han ville finne seg en jente som ikke var fra Egypt (en som var slik som Jane...). Eller, hvis Jane hadde en soster - saa kunne vi sende henne til Egypt, til han. Paa oss virker det som om det er en del egyptere som onsker aa gifte seg med utenlandske jenter, men naar vi spor hvorfor de ikke vil gifte seg med en egypter - faar vi til svar at de egyptiske jentene er morkere i huden, eller ingen svar.

Fisken vi fikk til middag var fra Nasser-dammen. Vi fikk 2 smaa helstekte fisker hver, med salat og ris til - og det smakte bedre enn fisken vi fikk i Aswan. Vi ble spurt om vi ville ha vann eller Fanta til maten, og da Jane svarte Fanta - ble yngstejenten sendt paa “butikken” (som laa ca 80 m fra leiligheten) for aa kjope. Det er nok forste gangen Zedan og Nadie har hatt “ansvar” for turister i leiligheten, for de virket litt usikker paa hvordan de skulle te seg og hvordan de skulle behandle oss. De behandlet oss som del av familie - noe som er mye mer enn man bor forvente. Selv om de ikke kunne mye engelsk, hadde vi paa en maate lengre dialoger (dels med “mimikker”, kroppsspraak, vising av bilder og ekstremt forenklet engelsk) - og de smilte og lo.

Paa kvelden delte vi en flaske rodvin (smaken var ikke noe aa skrive hjem om) som vi hadde kjopt tidligere, mens vi saa en film paa TV.

Sondag morgen kom Nadie baerende med masse frokost paa et rundt serveringsbrett - paa hodet. Det er fasinerende aa se hvor grasiost de baerer, og hvor lett det ser ut aa balansere ting paa hodet. Kl. 08 kom sjaaforen og ringte paa doren - han hadde ikke faatt med seg at han skulle komme halv ni. Uansett, vi var mer eller mindre ferdig - saa vi pakket sammen de faa tingene vi skulle ha med paa bilturen og gikk ut til minibussen.

Vi fikk vite at vi var de eneste som skulle avgaarde - saa vi hadde 8 seter for oss selv. Og bilen hadde aircondition. Sjaaforen kunne heller ikke mye engelsk, saa det var ikke lett aa kommunisere - ble kun noen ord innimellom, men han saa navnene paa de storre stedene vi passerte underveis. Vi kjorte over broen til Luxor, videre til Qena og gjennom flere smaasteder for vi kom til Abydos etter nesten 3 timer. Vi var spent paa hva som motte oss, for Jose (som vi traff i Capadocia i Tyrkia) hadde sterkt anbefalt oss aa faa med oss Abydos mens vi var i Egypt.

Det var tydelig at det allerede var registrert av politiet at vi skulle til Abydos - usikker paa om dette var noe Reggi hadde ordnet i forkant. Vi maatte skrive ned navnene vaare og nasjonalitet paa en liste som sjaaforen hadde. Dette ble sjekket opp mot den informasjonen de tydeligvis allerede hadde. Heldigvis var det ikke slik at vi maatte stoppe ved hver kontrollpost (det maa ha vaert over 40 kontrollposter) - de fleste stedene registrerte de bilnummeret og antall passasjerer i bilen, mens vi kjorte forbi. Abydos ligger i den mest konservative delen av Egypt, og har en del personer som ikke er spesielt vennlige overfor turister. Det virker derfor som om myndighetene helst saa at turister ikke reiste inn i dette omraadet.

Abydos ble brukt som et gravsted fra for dynastienes tid fram til de kristnes tid - aar 4000 f.Kr til 600 e.Kr. Mer enn 4500 aar i konstant bruk. Det var hovedsenter for tilbedelse av guden Osiris, dodens gud. Seti I's tempel er etter en del restaurering et av de mest komplette templene i Egypt. Tempelet er L-formet - noe som er ganske uvanlig, og det var dedikert til 6 store guder (Osiris, Isis, Horus, Amun-Ra, Ra-Horakhty og Ptah) og til Seti I (farao 1294 - 1279 f.Kr).

Prisen for aa se tempelet var 25 EP p.p. I motsetning til de egyptiske templene vi har sett tidligere, var en god del farger bevart paa veggmotivene i tempelet. Det var ikke mange turister der, men uansett hvor vi gikk kunne vi se bevaepnet turistpoliti i naerheten - som passet paa. Vi gikk i alle rommene i tempelet, og saa at hver av gudene hadde “hvert sitt” rom. I hver av disse rommene var det veggmotiver som viste historier fra gudens liv.

Etter 1,5 time var vi klare til aa kjore videre - til Dendera. For vi satte oss i bilen kom en gutt bort til oss som ville selge brosjyrer og boker om Abydos og Egypt. Vi takket nei, men gutten ble staaende i haap om at vi ombestemte oss. En kar fra politiet kom straks bort og jaget guttungen vekk. Rett etterpaa spurte politimannen om vi kunne veksle om en del EUROmynter han hadde (mest sannsynlig faatt som smaabestikkelser fra turister). Han ble litt furten da vi sa at vi ikke trengte EURO siden vi ikke brukte det hjemme, og gikk straks sin vei. Vi ble staaende igjen og lure paa hvem vi synes var “verst” - guttungen eller politimannen.

Det gikk nesten 2 timer til Dendera. Vi kjorte gjennom smaa landsbyer og forbi store aakeromraader. Det var mange arbeidere ute paa markene - som bl.a. hostet inn sukkerror. Vi maatte stoppe for kryssende tog i en av landsbyene
Detalj fra Abydos - guden AmunDetalj fra Abydos - guden AmunDetalj fra Abydos - guden Amun

Sammen med Anubis, mummifiseringsguden (t.v)
vi kjorte gjennom. Det kom straks mange gutter og jenter som vinket og smilte - for saa aa vise tegn til at de ville ha penger.

Inngangspenger Dendera: 25 EP p.p. Omraadet rundt Dendera var laget fint til, med stor kafe/ restaurant, smaa utsalgsboder, benker og parkanlegg. Dog, det virket litt i overkant med tanke paa hvor faa turister som besoker stedet - det er gjerne bygget med tanke paa masseturisme i framtiden.

Tempelet er forholdsvis komplett; med tak, soyler, morke kammer, krypt og trappeganger. Gudinnen Hathor har blitt tilbedt her siden det gamle kongedomme, men det store tempelet var ikke paabegynt for i det 30.dynasti, og ikke fullfort for i den romerske perioden. Hathor var kjaerlighetens gudinne.

Sjaaforen hadde faatt med seg litt hjemmebakt kake til turen, og han delte broderlig med oss. Yummi! Da vi kom tilbake til ostsiden i Luxor ba vi sjaaforen sette oss av, for vi ville kjope togbilletter til Damaskus for imorgen tidlig. Vi traff paa Reggi rett for vi skulle paa togstasjonen. Han kunne fortelle oss at det var 99% sikkerhet for at de ikke ville selge oss billetter til dagtoget - for de onsker aa ha alle turistene paa
Detalj fra Abydos - guden HorusDetalj fra Abydos - guden HorusDetalj fra Abydos - guden Horus

Sonn av Isis og Osiris.
natttoget (sovekupe). Dette tjener de mer penger paa. Vi provde aa kjope billetter, og ganske riktig fikk vi beskjed om at det ikke gikk dagtog. Da vi protesterte og sa at vi visste at det gikk et tok kl. 09, ble vi mott med hoderisting.

Vi gikk derfor tilbake til Reggi, og fikk han til aa kjope billetter paa 1.klasse for oss, med dag toget mandag morgen kl. 09 (saaklart mot litt kommisjon). Prisen paa billettene var 90 EP p.p.

Vi fikk kylling med ris, potetbiter i tomatsalsa, salat og brod til middag i leiligheten. Seinere paa kvelden ble vi invitert bort paa te hos Zedan og familien. Vi fikk te og frukt, og de viste oss engelskbokene til eldstesonnen (14 aar) da vi spurte om engelskundervisningen i skolen. Engelsken i bokene var heller daarlig - det var mye feilstavelser og setningsoppbyggingen var stedvis horribel. Etter en stund gikk vi tilbake til leiligheten for aa pakke og legge oss.

Tot: 0.159s; Tpl: 0.017s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.099s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb