Noel, Le nord du Burkina et Bon Annee

Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Sahel » Gorom-Gorom
January 2nd 2007
Published: January 2nd 2007

Kerst hebben we in Ouaga gevierd met etentjes bij een collega van CIFOR en bij vrienden. Op kerstavond hadden we een uitnodiging bij Marguerit, de vriendin van Siaka.

2e kerstdag 7:00 uur bus SOGEBAF richting BANI.

BANI
Het dorpje Bani ligt 35 km onder Dori en staat bekend om zijn 7 moskeen die geheel tegen de regels van de islam niet naar het oosten staan gericht maar naar de grootste van de 7 centraal in het plaatsje. De moskeen maken indruk, hoewel er veel niet meer intact zijn ondanks hun jonge leeftijd van 30 jaar. Helaas is het dorpje een beetje verpest door het toerisme met bedelende kinderen die elke passerende bus opwachten om om cadeaus en foto’s te vragen.

DORI
Dezelfde dag de bus naar Dori gepakt. Een weinig bijzonder dorpje waar we ook weer door een stoet aan hulpzame lui worden opgewacht waar we op dat moment niet echt behoefte aan hadden. De volgende ochtend nog de dagelijkse markt bezocht en aan het begin van de middag naar Gorom-gorom

GOROM-GOROM
Woensdag, onze eerste ervaring met een ‘taxi brousse’, bush taxi in het Engels en in het Nederlands een onveilig blikken brik waar 36 mensen en twee schapen in het gedeelte achter de bestuurder worden gepropt en op het dak nog twee schapen, twee kippen, 5 mensen en het een en ander aan bagage. Na het een paar honderd meter in het ding volgehouden te hebben en geen gevoel meer in mijn benen te hebben besloot ik om het dak op te zoeken en dat was prima te doen.
In de taxi kwamen we een blanke tegen die ook nog eens Nederlands bleek, Evelien een gekke Limburgse die met Carlos, een vriend uit Ghana even Burkina aandeed.
Donderdag is marktdag in Gorom-Gorom en komen er van alle windstreken en van alle volken in de regio mensen toegestroomd. Leuk om te zien maar wat er te koop is viel een beetje tegen, we hadden toch op wat meer traditionele spulletjes gerekend en er bleek vooral import chinees plastic te koop. De veemarkt was grappig om te zien met eindeloze discussies over de prijs van een schaap. De koeien en ezels kregen minder aandacht in verband met het naderende slachtfeest Tabaski waarbij iedere moslim een mannetjesschaap dient te slachten.

OURSI
We bleken een beetje dezelfde plannen als Evelien en Carlos te hebben dus besloten we om met
BaniBaniBani

Moskee
ons vieren een tourtje met dromedarissen te plannen via gids Ibrahim. ’s Middags eerst met de taxi brousse naar Oursi 40 km noordelijker waar we in een Tuareg kampement overnachtten. Dit kamp lag aan de rand van een uitgestrekt duingebied. De volgende morgen arriveerde Ibrahim met een vriend met de dromedarissen in het kamp. De eerste dag was heel erg leuk en ‘nog’ comfortabel, met een tocht door de duinen en naar een archeologische opgraving. ’s Avonds een overnachting in een nomade kamp in de buitenlucht, ijskoud!! De volgende dag 35 km terug richting Gorom-Gorom op de @$#>~-dromedaris. Een keer maar nooit weer…mijn zitvlak is één gapend ontstoken geheel.
Vanuit Gorom gelijk ’s middags met een 4x4 mee naar Dori en hier in een vrachtwagen het hele stuk naar Ouaga teruggereden. Uiteindelijk kwamen we zaterdagnacht om 2:00 uur weer in ons huisje aan, helemaal kapot en niet helemaal 100%.

31 Januari
En Tabaski, het islamitische slachtfeest dat door de regering in de laatste week een dagje is uitgesteld en oudjaarsdag. Dit betekent weer een tigtal mensen af om kip, schaap, banaan, friet en salade te eten.
En 's avonds vierden Siaka en zijn vrienden een feestje bij Bakary van de rupsen. Erg apart; eerste 1.5 uur gebeurde er niks en kregen we geen drinken waarna we na ons eerste biertje gelijk moesten gaan dansen in de huiskamer. Wel twee keer champagne geopend, een om 11 uur (NL) en om 12 uur. Gelukkig nieuwjaar wensen doe je hier door vier keer met je voorhoofd tegen elkaar aan te gaan..

GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN en tot de volgende update

Taxi BrousseTaxi Brousse
Taxi Brousse

...Toen we dachten dat er niks meer bij kon...
Gorom-GoromGorom-Gorom
Gorom-Gorom

De veemarkt met Tuaregs
de marktde markt
de markt

kleurrijke foto van Joost en de waterschoentjes
Comfortabel vervoerComfortabel vervoer
Comfortabel vervoer

Joost met Ibrahim de gids
Bij de nomadenBij de nomaden
Bij de nomaden

Carlos, Evelien en Joost
oud en nieuwoud en nieuw
oud en nieuw

lekker dansen

3rd January 2007

Happy new year
Bart de beste wensen en ik lees je avonturen wel.
23rd January 2007

Nieuwe poging!
Hoi Bart, Alles goed met je?! Zo te lezen wel! Eerder deze maand hadden we al geprobeerd een berichtje te plaatsen, maar helaas is dit niet helemaal goed gegaan en heb je het niet kunnen lezen. Daarom bij deze een nieuwe poging. Dus nogmaals een heel gelukkig en gezond 2007 toegewenst (het is nog steeds januari zullen we maar zeggen ;)) Nog een hele fijne tijd daar! We hopen snel weer wat over je te mogen lezen. Groetjes Hennie, Coby, Erik en Heike

Tot: 0.083s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0552s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb