Groente en fruit


Advertisement
Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
July 3rd 2009
Published: July 3rd 2009
Edit Blog Post

P1000178P1000178P1000178

Een pan vol insecten staat garant voor een proteïnerijke maaltijd. Hoe deze insecten smaken weet ik niet, maar met smaak heb ik een ander soort geprobeerd.
De lokale keuken hier is bepaald niet de moeite waard om over naar huis te schrijven. Vandaar dat dit een uitstekend onderwerp is om over te schrijven. De mensen hier zijn echte carnivoren, liefst twee maal per dag vlees. ’s Middags een kwart tot halve kip in de soep en ’s avonds gegrild vlees. Voor de armere huishoudens is dit uiteraard te duur. Zij gebruiken kleinere stukken onherkenbaar vlees, enigszins taai. Hondenvlees schijnt ook gebruikt te worden, maar heb ik zoverre ik weet nog niet gegeten. De overdaad aan vlees wordt rijkelijk gecompenseerd met een totaal gebrek aan groente. Bij een uitgebreider (zaken)diner kreeg ik weliswaar een kleine salade vooraf, maar de hoofdgang was zoals gebruikelijk zonder groente. Zelfs in een vegetarisch restaurantje (wat vrij uniek in Ouaga is) moet je het stellen met twee happen witte kool. Groente is, niet verrassend, duur en moeilijk verkrijgbaar.

Voor fruit geldt een heel ander verhaal. Een tijdlang heb ik de groente en fruitafdeling van het AH de hemel in geprezen. AH groente en fruit ziet er altijd prachtig uit, egaal, zonder butsen of bruine plekken en heeft een prima smaak. Mijn mening veranderde al toen ik groente, in het bijzonder paprika’s, bij de Turk ging kopen. De fel rode AH paprika’s reduceerde tot waterige dingetjes na het proeven van de Turkse paprika’s. Die paprika’s hebben weliswaar butsen en bruine plekken, maar zijn diep rood van kleur en vol van smaak zoals het een goede Bordeaux betaamd. Toch is die smaaksensatie nog niets vergeleken met mijn instantane kwijlreactie als ik alleen al denk aan de bananen en mango’s van hier, overal te koop langs de weg. De eerste happen zijn keer op keer overdonderd en onbeschrijfelijk lekker. Alle smaakregisters worden opengetrokken om het brede spectrum van smaak en geurstoffen aan te kunnen, terwijl zoete vruchtsappen je mond binnenstromen en je tong in extase brengen. Jammer dat de vliegen er ook dol op zijn.


Advertisement



20th July 2009

Groente en fruit
Ha, ha, dat herken ik wel. In Colombia was het ook zo'n feest wat fruit betreft. De gekste vruchten kwamen daar voorbij. Namen, geuren, kleuren, smaken waar ik nog nooit van had gehoord. Maar bijna allemaal even lekker!

Tot: 0.093s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 49; dbt: 0.0663s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb