Nubra Vally, Ladakh

India's flag
Asia » India » Jammu & Kashmir » Ladakh » Leh
August 20th 2012
Published: August 26th 2012

Na een mooi tochtje over hoge passen (5200 en 5400) meter...komen we met lichte hoofdpijn aan in Leh (3500m).

Op aanraden van een collega komen we aan bij Naro Hotel in Leh, gelukkig super relaxte bedden en eigenlijk iets boven ons budged maar om bij te komen is dit fantastisch.

De volgende dag lekker de toerist uit hangen....we blijken hier niet de enige te zijn....Leh ligt wel op de route kaart van Djoser, Shoestring en andere reis-organisaties....maar het is hier erg mooi dus we geven ze groot gelijk.

Je kunt vanaf hier de Kardung-La pas afdalen per mountainbike. Met 5600 meter is dit de hoogtste pas ter wereld voor auto's....dus daarom willen wij dit wel doen. Anneke is overgehaald door het feit dat deze hoogte goed is voor onze aclimatisatie voor als we gaan trekken. Na 3 uur met een minibus omhoog is het tijd voor de afdaling. Naar een voorzichtig begin (dirt road) gaan we steeds sneller, en laten we meerder als Pro's geklede andere toeristen achter ons. Ondertussen wat foto's maken en tot mijn verbazing lukt me het bijna niet om Anneke weer bij te halen. Zij heeft de smaak ook echt te pakken en is blij dat ze is overgehaald om mee te gaan. 2 uur na dat we op de top waren staan we weer beneden. Een geweldige rit.

De reste van de middag en avond gebruiken we om onze trekking te regelen. Na wikken en wegen wordt het de Nubra Valley. Normaal 6 dagen waarvan 5 dagen lopen. Omdat 5 anderen een dag eerder zijn vertrokken kunnen wij 8km verder instappen en hebben we eigenlijk niets gemist. 's ochtens ontmoeten we 2 Zwitsers, een Franse en 2 Israeliers, daarnaast onze Guide en 4 helpers en 7 paarden.

Op onze eerste dag hebben we het zwaar, op 4000m hooge lopen is toch best pittig, ook al hoeven we slechts een daypack op onze rug te dragen. Omdat een Zwitser nog meer last van hoogte ziekte heeft, zetten we gelukkig ook voor ons, de tenten op 4600 meter neer (i.p.v de geplande 4900m). Dit blijkt nog steeds hoog te zijn en in combinatie met 2 lekke matjes hebben wij een erg slechte nacht. Brak beginnen we de volgende ochtend aan de klim over een pas van 5200meter. Moeilijk terrein was niet moeilijk genoeg voor onze gids want hij stuurt ons het eerste uur over losse rotsen...Nadat hij het pad wel gevonden heeft gaat het beter en met langzaam klimmen bereiken we het hoogste punt. In en boven de sneeuw hangen allemaal Tibetaanse gebedsvlaggetjes, ook krijgen we een nieuwe vallei te zien, nog mooier dan de eerste. Helaas als we aankomen bij het kamp wel weer flinke hoofdpijn ondanks het vele drinken. Dag 3 is lekker dalen, en komen we bij een dorpje aan. Al 4 weken reisden we met 3 balletjes in onze tas en dit was eindelijk het goede moment om ze weg te geven.

De vriendelijke mensen in dit dorp vonden het zo leuk dat je ook gelijk wordt uitgenodigd om een kop thee bij ze thuis te drinken. Ook leuk om mee te maken en mooi om te zien hoe ze leven. Bij de 2e familie konden we ook de 3e bal kwijt....zodat we ook weer op tijd terug konden zijn in ons kamp.

Dag 4 een mooie tocht langs een canyon waar het water ,met grote snelheid door heen raast. Tot onze verbazing was ons eindpunt geen camping maar een soort guesthouse waar grote tenten met bedden voor ons klaarstonden. Wat een luxe......en de nog grotere luxe was de (koude) douche!

We hadden ook nog tijd om 5 km verder op (met de bus) naar de zandduinen van de Nubra Vallei te gaan. Fantastisch landschap....en voor de toeristen stonden er weer kamelen klaar. Omdat wij nog niet op kamelen met 2 bulten hadden gezeten moesten we maar weer diep in de buidel tasten (4 euro pp.) en konden we een stukje per kameel deze mooie vallei verkennen.

Na een laatse avond maal en een goede nacht bezochten we de laatste dag nog een Tibetaans Klooster voordat we 6 uur in een busje weer terug gingen. Weer de Kardung_La pas over.....helaas deze keer ook afdalen per bus. Duurde lang maar was al met al een geweldige trip.

Vandaag nog lekker relaxen voordat we de bus pakken naar Srinagar....helaas nog maar een paar dagen India

Yaks in the ValleyYaks in the Valley
Yaks in the Valley

Nice Camping place
drinking tea with te local'sdrinking tea with te local's
drinking tea with te local's

I hope he will be happy with te ball

26th August 2012

Mountainbike in de schuur.
Dus binnenkort nog een mountainbike in de schuur. Mooie verhalen en foto's hoor. Binnenkort weer is even afspreken en bijpraten. Groeten van Alwin,
27th August 2012

Ziet er goed uit!
Mooie ideen allemaal... Ziet er goed uit daar! Hopen dat jullie over een half jaar alles nog weten om ons goede tips te geven! wel n mooi landje om lekker in de bergen rond te lopen zo te zien. geniet nog van jullie laatste weekje voordat je moet werken. groeten vanaf de 3300m riobamba

Tot: 0.078s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0564s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb