Mulu National Park 08 t/m 12 juli 2012

Published: July 21st 2012

Van Kuching had ik een vlucht geboekt naar Mulu. Wat een luxe is dat toch vliegen! De vlucht naar Mulu was al erg indrukwekkend, als je uit het raam keek zie je alleen maar groen, groen en nog is groen. Mulu airport is het kleinste airport dat ik tot nu toe heb gezien. Het is niets meer dan een landingsbaan in een groene oase.

Als eerst na het park gelopen om te informeren hoe of wat. Blijkt dat er maar weinig tot geen hikes zijn die jezelf kan doen. Ik had erg geluk want de tour na de pinnacles was nog een plekje vrij voor de volgende dag en duurde drie dagen. Ik werd wel gewaarschuwd dat het een stevige KLIM is.

De tour:
Eerste dag twee grotten bekeken waaronder de langste grot van de wereld, merk nu wel dat ik na de grotten van Laos wel verwent ben. Maar het waren zeker gave grotten. Verder met de boot, om vervolgens 9 km te lopen naar camp 5. Vanaf daar vertrokken we de volgende ochtend om 6.00 voor de klim naar de pinnacles. Het is maar 2,4 km maar je gaat dan van 200 meter boven zeeniveau naar 1400m dus behoorlijk stel!
Een erg zware klim zeker zo vroeg in de morgen, de groep bestond uit 7 personen maar al snel moest 1 afhaken omdat het te zwaar was voor haar. De laatste 600m was het echt klimmen, dit is stel omhoog dus een paar ladders maar de meeste tijd moest je via een touw omhoog klimmen. Erg gaaf om te doen.
We hadden het gered! Gaaf, een uurtje uitrusten om de klim naar beneden te beginnen. Nu was het echt ultiem concentreren om niet uit te glijden. Toch gleed ik 1 keer uit, daar hing ik met mijn armen aan het touw boven het ravijn. Gelukkig liep het goed af!

Erg gave tocht geweest. Leuk detail was dat iedereen de tocht al geboekt had en goed waren voorbereid, slaapzaken, clamboe, handdoek, eten (je moest je eigen eten meenemen voor drie dagen). Maar ja ik had gelukkig mijn sarong om onder te slapen en pannenkoeken nog uit Kuching dus kwam er ook wel!!

Toen ik terug kwam van de pinnacles tocht nog de batcave bezocht. Dit is de grootste grot van de wereld en er leven duizende vleermuizen in! Als het mooi weer is vliegen ze allemaal rond een uur of 17.00-18.00 naar buiten. Was erg leuk om te zien.

Super dagen gehad in Mulu!

Ook hier weer wat meer foto's dan normaal maar zeker het kijken waard!
Veel plezier met het bekijken 😊

Groetjes Bart!

Op naar Mulu!Op naar Mulu!
Op naar Mulu!

Groen, groen, en nog is groen! Dat zie je uit het vliegtuig!

29th July 2012

wauw~!
Wat een mooie foto's van de natuur bart.. geweldig. Enne... kom je ooit nog terug??? Ik realiseer me hoe ONTZETTEND lang je al weg bent.. hahahahaha Veel plezier nog! Liefs Femke/Freek/Linde/Gijsje
29th July 2012

Mulu Park
laatste stuk van je indrukwekkende half jaar reizen. Welkom thuis dadelijk. Goede terugvlucht(en) Kus Bart en Angèle

Tot: 0.107s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0306s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb