Vakantiebelevenissen

Middle East » Saudi Arabia » Riyadh
November 18th 2011
Published: November 18th 2011

shopping mallshopping mallshopping mall

Hiervan zijn er honderden in Riyadh
We zijn de laatste weken erg druk geweest met ons nieuwe project. De school was nog lang niet helemaal ingericht, maar we zijn half september wel begonnen met zo’n 225 studenten. Dus af en toe is het een race tegen de klok om alles op tijd klaar te hebben. Dat lukt tot nu toe aardig, maar er blijft dan weinig tijd over om columns te schrijven.

We hadden hier ook een week “herfstvakantie”. Op de laatste dag van de hadj met dit jaar ruim 4 miljoen pelgrims die naar Mekka kwamen wordt door de pelgrims traditioneel de duivel gestenigd op de berg Arafat. Elke pelgrim neemt 7 steentjes mee naar de berg Arafat waar een monument staat dat de duivel symboliseert. Nadat de duivel is gestenigd laten alle mannen hun hoofd kaal scheren zodat iedereen weer schoon en gereinigd naar huis kan. Corina vond het een geweldig idee om zo met de duivel af te rekenen; dat zouden we volgens haar in Europa ook moeten doen.

Na afloop van de hadj is het grote slachtfeest, Eid-Al Adha. Dan heeft iedereen een week vrij. Er worden veel schapen geslacht en er wordt door iedereen vlees of geld uitgedeeld binnen de
Staande onder de bol van de Faizalia toren zie je je eigen spiegelbeeldStaande onder de bol van de Faizalia toren zie je je eigen spiegelbeeldStaande onder de bol van de Faizalia toren zie je je eigen spiegelbeeld

Dan zie je nog veel meer futuristischegebouwen. Het is hier een paradijs voor architecten
familie en aan de armen. Veel bewoners van onze compound gingen een week op verlof aangezien hier alles een week dicht zat. Wij namen de gelegenheid te baat om de stad goed te leren kennen; er was heel weinig verkeer, geen files, dus we konden makkelijk overal komen. De stad Riyad is erg kunstmatig, met brede straten, en op normale dagen heel veel verkeer. Internationaal bekende architecten hebben zich uitgeleefd en allerlei futuristische gebouwen ontworpen. En overal in de stad vind je honderden shopping malls, de ene nog groter en luxer dan de andere. Een van de grotere malls staat vlak bij de school van Miriam, met om het complex heen een ring met 4000 parkeerplaatsen voor het winkelende publiek. Ik word zo langzamerhand een beetje allergisch voor deze shopping malls, allemaal met dezelfde winkels van de internationale retail ketens. Maar we ontdekten ook in het zuiden van de stad een grote tweede-hands markt in open lucht. Dat zag er een stuk echter uit dan al die glimmende winkels in de malls.

Ook besloten we een dagtochten te maken met een paar andere achterblijvers hier op de compound. We zijn een dagje op pad geweest naar “the edge of
The edge of the worldThe edge of the worldThe edge of the world

Hier gaat het landschap een paar honderd meter lager weer verder
the world” zoals ze het hier noemen. Ten noorden van Riyad is een plateau dat plotseling ophoudt: als je op de rand staat kijk je uit over de woestijn die een paar honderd meter lager verder gaat. We moesten wel vanaf de verharde weg 30 km door de woestijn crossen om bij die rand te komen. Dat was een spectaculaire tocht. Gelukkig hebben een 4WD auto, want we hadden de vierwielaandrijving af en toe hard nodig in het mulle zand. We wilden de zon zien ondergaan vanaf de rand waar we stonden. Dat betekende wel dat we in het donker ook weer 30 km terug moesten naar de verharde weg. We hadden twee mensen die een GSM bij zich hadden, maar die stuurden ons verschillende kanten op, zodat we nog flink verdwaalden in het donker. Maar na 2 uur rondscheuren door rul zand en droge wadi’s vonden we toch de verharde weg weer terug.

Een ander tocht die we maakten was naar een dorpje met traditionele lemen huizen, 200 km van Riyad. Dat dorpje is weer voor een groot deel gerestaureerd in de oorspronkelijke staat, en de inwoners zijn daar erg trots op. Ze betalen de restauratie dan ook
Winkelende vrouwen in UshiqerWinkelende vrouwen in UshiqerWinkelende vrouwen in Ushiqer

Dit soort winkeltjes is veel gezelliger dan de grote malls
grotendeels zelf. We waanden ons in een compleet andere wereld. Naast de glimmende megasteden vol met shopping malls met altijd de roestvrij stalen roltrappen bestaat er dus ook een autochtoon Saoedi Arabië. Zo kregen we eindelijk ook een stukje van de echte cultuur te zien.

De Faizalia toren in RiyadDe Faizalia toren in Riyad
De Faizalia toren in Riyad

Deze toren hebben we bestegen tot de31e verdieping, pal onder de grote spiegelbol
De openluchtmarkt in RiyadhDe openluchtmarkt in Riyadh
De openluchtmarkt in Riyadh

Dit bestaat dus ook, maar daar komen de buitenlanders normaal gesproken niet
Een waterzak gemaakt van een geitenvelEen waterzak gemaakt van een geitenvel
Een waterzak gemaakt van een geitenvel

Ze verkopen in dit land geen wijn, dus ook geen probleem hoe het ook weer zit: geen oude wijn in nieuwe zakken, of juist andersom?

De 'andere' kant
Hallo 3-tjes, Wat heerlijk om tijdens de vakantie alles van een andere kant te bezien en te beleven. Zeer indrukwekkend die "edge of the world"! hartelijke groeten, Corinne

De 'andere' kant

belevenissen
Wat een wereldreizigers zijn jullie! Henk als je straks in de vut gaat, moet je maar eens avonden vullen, met reisverhalen en foto's. Fijn om te lezen dat het goed gaat, en wat ziet/beleefd Miriam al veel op zo'n jonge leeftijd. Groeten van ons voor jullie, en tot ziens. Erna
19th November 2011

Update
Hi Hans, Corina en Miriam. Leuk om zo vanuit Kabul mee te mogen kijken in jullie nieuwe avontuur! Weer een erg bijzondere wereld. Hartelijke groet, Anneloes

Tot: 0.118s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 41; dbt: 0.0585s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb