Minneapolis, Minnesota - Fort Yates, North Dakota

Published: July 30th 2011

Afskeden med Jenny var hård, da vi virkeligt havde nydt dagene i Minneapolis😊 Børnene forslog at vi skulle blive i en mindst en uge mere, da der var så meget vi endnu ikke havde nået😞 Heldigvis har vi oplevet at børnene har nydt alle steder vi har været, og gerne vi blive længere tid. Det er bare så fedt, at rejse på den måde vi har rejst på, da vi bor hos lokale folk og får sprog og kultur ind på livet på en helt anden måde end hvis vi blot var normale turister.
Vi havde lovet at tage endnu en tur i Mall of Amerika, da vi endnu ikke havde udfordet vores højdeskræk ved at klatre på meget høje jernstrukturer oppe under tagkonstruktionen (20-30 meter oppe). Jeg var meget imponeret af børnene der hurtigt kom helt op - men selv fik jeg det dårligt ved næsthøjest niveau, og havde det slemt ved at kigge på børnenes frimodige klartring.
Efter klartreturen skulle vi køre 702km til Fort Yates, North Dakota. Fedt i en fed bil med god plads til alle. Vi havde flere spil, ipad, computer, kørelege med, og det meget af tiden gik det rigtigt fint. Naturligvis havde vi også en del utilfredshed og træthed på bagsæderne😊 Vi havde valgt at køre den korteste rute igennem South Dakota for at undgå at bare køre på en highway fra morgen til aften. Landskabet ændrede sig hurtigt fra et frodig område i Minnesota til at være et bart prærielandskab. Spændende og sjovt at køre igennem området som vi tidligere har lært at kende igennem Laura Ingalls Wilder bøger "det lille hus på prærien" og de andre i serien.
Vi kunne ikke køre den planlagte rute hele vejen, men måtte finde alternativer pga. store oversvømmelser i områderne. Vi kørte mange kilometer i indianerreservater og så både bisonokser, vildheste og mange stinkdyr😊
Klokken 20.00 ankom til Fort Yates, North Dakota, hvor vi skal tilbringe de kommende uger med Line og Lance Adams. Line, Lance og deres 14 måneder gamle Liam bor i Standing Tall Sioux Reservation, og har siden maj i år bosat sig i reservatet for at lære mere om Sioux kulturen og folkene her, og gøre en forskel for børnene i området. Vi bor i en ældre "trailer", som de og nogle frivillige har knoklet for at gøre beboelig. Vi har som familie et mindre værelse, Line og Lance har et værelse
Hos Line og Lance AdamsHos Line og Lance AdamsHos Line og Lance Adams

Fort Yates, North Dakota.
også er her tre unge gutter i 2 måneder (som er i fuld gang med praktisk arbejde), som bor i det tredje værelse. Tre gange om ugen er der så børneklub, hvor områdets børn kan komme og lave krea og spille fodbold/sport med os. Men mange børne elsker at komme her hver dag, og vores børn har ikke gjort det til et mindre tilløbsstykke. Wow, vi er meget imponeret over det hjerte Line og Lance har for børnene i dette område. Dette er virkeligt et svært område at bor i (især som ikke-Sioux), 64% i byen er arbejdsløse, mere end 50% end under 24, en del problemer med alkohol, og børnene bliver tydelig vis ikke regnet for meget her. Imponerende at Line og Lance har ofret så utroligt meget - flyttet fra deres trygge tilværelse i Dallas, og nu bor her. Line og Lance har meget lidt privatliv her, men omringer sig selv med mennesker fra morgen til aften og gør virkeligt en stor forskel for mennesker. De er dog klar over, at fremtiden nødvendigvis kommer til at indeholde mere tid til dem som lille familie.
Udover at gå hele byen igennem, og se Sitting Bulls begravelsesmonument har vi mødt mange skønne børn. Vi, og ikke, mindst børnene var dog forvarslet om at børnene her har lært at de hvide ikke har gjort noget godt for dem, og andre har oplevet at børnene har spyttet på dem. Det oplevede vi dog ikke, men at flere ikke ville hilse og sige deres navn, men ville gerne lege og spille med os. Men i løbet af eftermiddagen kom der flere og flere, og de åbnede mere og mere op. Flere blev endda til sent, da det er normalt for mange at være ude til langt efter midnat. Alt i alt en rigtig god dag, og vi har spillet en masse fodbold, og leget, og Jonathan spurgte her til aften om vi ikke nok kunne komme tilbage hertil en gang. Jeg elsker rejselivet, at være sammen med min skønne kone og vidunderlige børn fra morgen til aften, og samtidig lære så meget hver dag.

Liam AdamsLiam Adams
Liam Adams

En skøn, glad og meget imødekommende dreng:)
OversvømmelseOversvømmelse
Oversvømmelse

Vi oplevede flere gange af vejen vi skulle var oversvømmet, så vi måtte finde alternative ruter.
På langturPå langtur
På langtur

702 km idag - og mere end 5000 kørte kilimeter indtil videre på vores tur:)
Healthy BreakfastHealthy Breakfast
Healthy Breakfast

Jordan får vafler med chokolade, smør og sirup:)
Traileren som vi alle bor iTraileren som vi alle bor i
Traileren som vi alle bor i

Der er blevet gjort en masse for at Line og Lance kan bo i traileren. Men vinteren kan byde på rigtigt mange minus grader, så jeg håber på at de får brændeovn inden.
HyggetidHyggetid
Hyggetid

med ipad

30th July 2011

wow...
I loved reading about your trip.. What an experience to see flooding and bison at the same time. It just makes me want to be up there with you experiencing it all! It sounds like love is winning out... Maija was so happy to be able to see you last night...Jenny

Tot: 0.11s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.0536s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb