Rio de Janeiro

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro » Rio de Janeiro
January 15th 2010
Published: January 15th 2010

Fra kuldebølge til hetesjokk!

Vi kom oss hit til slutt, etter mye om og men og forsinkelser på Gardermoen. Etter å ha lagt oss alt for sent og stått opp alt for tidlig, troppa vi opp på flyplassen bare for å få beskjed om at snøkaos i London gjorde at British Airways hadde kansellert alle flyvninger til Heathrow. Det tok lang tid før vi innså at dette gjaldt alle BA sine fly, både inn og ut av London, og lenge satt vi en smule desperate i håp om at det skulle være plass på et av SAS sine fly (som av en eller annen grunn ikke hadde problemer med snøkaoset og tok av som normalt), slik at vi likevel kunne rekke flyet vårt videre. Etter mange timers venting, uten informasjon, hvor vi i sneglefart kom oss fremover i køa, fikk vi endelig hjelp, og ble booka om til å fly til Paris og med Air France dagen etter i stedet. Helt greit det, så lenge British Airways betalte for en natt på hotell for oss på Gardermoen. Bittert og ikke komme seg av gårde i tide, men med lunsj og middag gratis, badekar på badet og TV på rommet, ble turens første dag ikke så aller verst likevel.

Klok av skade, og fullstendig utslått av for lite søvn natta i forveien, la vi oss tidlig, og hadde lite problemer med å stå opp når klokka ringte halv fem dagen etter. Flyet til Paris letta som normalt, og med nød og neppe, takket være særdeles kronglete systemer på Charles de Gaulle flyplass, rakk vi flyet videre til Rio. Endelig!

Og Rio! For en fantastisk by! Vi har i løpet av seks dager gjort et forsøk på å kombinere severdigheter med strandliv. Praktisk da kanskje, at Copacabana og Ipanema er severdigheter i seg selv! Men med den intense varmen og luftfuktigheten har ikke stranda vært det letteste stedet å oppholde seg. De har klokker og gradestokker plassert over hele byen, og på det varmeste sto det målt 44 grader. Hett for vintervante nordmenn som kom fra minus 20. Likevel kan det ikke påpekes nok hvor ufattelig deilig det er å gå rundt i shorts og skjørt og bikini. Samme hvor mye vi svetter, dette er SÅ mye bedre enn ull og lue og skjerf og votter!

Det var to ting som sto på min to-do liste når vi kom. 1: vi må opp å hilse på Jesus, 2: Jeg vil ta et nattbilde av hele Rio sett fra Sukkertoppen. Dårlig planlagt å besøke Jesus på en søndag. Billettkøen var lang, og når du endelig hadde fått billett, etter i alle fall en time i kø, var det bare å smøre seg med tålmodighet for å vente til det var din tur å bli med trikken opp. Vi var nær ved å gi opp køa etter kanskje 10 minutt, det rykka ikke fremover og vi sto midt i solsteiken, da en fyr med dårlig tid kom bort til oss og ville selge oss billettene sine, fordi han ikke hadde tid til å vente. Flaks for oss, uflaks for alle foran oss i køa. Vi fikk halvannen times ventetid i skyggen, og plutselig var vi på vei opp til en utsikt over en by som er så veldig at det ikke er mulig å sette ord på det. Rio strekker seg milevis til alle kanter. Husene snirkler seg rundt knall grønne åser, og opp langs åssidene vokser favelaene fram. Byen er enorm, og utrolig stilig å se ovenifra. Må selvfølgelig ikke glemme å nevne Jesus i samme slengen. Men må si at jeg fikk forestillingen om statuen knust. Ikke at den ikke er fantastisk, men jeg så den for meg som så utrolig mye større, som en figur som skulle rage over byen. Men sett fra Ipanema, er den bare en liten prikk i det fjerne. Like fullt, stilig å være på toppen der, og se både Jesus og Rio.

Nummer to på to-do lista mi kom også i boks, på andre forsøk. Først gikk vi hele veien fra der vi bor og bort til Sukkertoppen. En drøy times gåtur i 30 grader. Når vi nærma oss så vi at noen vanvittige tordenskyer var på vei, så bestemte oss for å dra tilbake i stedet for å være fanga på toppen. Godt plassert på et bord med øl og kortspilling, kunne vi litt senere se lynet i det fjerne, men ikke en dråpe falt.
På forsøk nummer to, brukte vi formiddagen til å se oss litt rundt i down town Rio, hvor vi videre tok trikken opp til Santa Teresa, et utrolig trivelig område, så annerledes fra de travle gatene her hvor vi har bodd. Smale gater og gamle murhus og små butikker og restauranter. Deilig å spise lunsj og kjenne brisen oppe i høyden. Og når vi da tilslutt kom oss tilbake og opp på Sukkertoppen, ble jeg igjen satt ut av hvor fantastisk denne byen er. Den utsikten som møter deg på toppen er ubeskrivelig, og jeg tør påstå finere enn den du ser fra Jesusstatuen. Vi var på toppen fra sola begynte å gå ned, til det var helt mørkt, og det var utrolig stilig å se hvordan lysene fra byen sakte men sikkert kom fram etter hvert som det ble mørkere. Et så langt lite høydepunkt, for min del i alle fall.

Ellers har dagene gått med på det meste som ferier bør gå med på… Vi har hatt korte dager på stranda, en daglig siesta på rommet når sola ble for varm, drukket billig øl og caipirinas og spilt kort, og spist god middag.

Har hatt relativt lite å se til den kriminaliteten som Rio er så kjent for. En morgen var det en slåsskamp på gata nedenfor der vi bor. Kunne se ut som slutten på et nachspiel. Plutselig hørte vi noe vi velger å kalle et skudd, og fem politibiler var på stedet like etterpå. Tror likevel ikke det var store dramatikken. Ingen så ut til å bli arrestert, og politiet kjørte av gårde igjen. I tillegg ble jeg frastjålet litt penger fra veska mi mens vi var på stranda en dag og. Nesten kjedelig hvor udramatisk det var, men likevel, heldigvis ingen verdisaker og summen var ikke særlig stor.

Nå har vi kommet oss videre til en gammel gullgruveby i fjellene som heter Ouro Preto, og skal tilbringe helga her, før vi ser hvor Brasil tar oss med videre…

15th January 2010

STILIG
Stilige bilder, morsom fortelling. Mer, mer, mer!
16th January 2010

hei
(Julia og Jenny snakker, pappa skriver hva de sier) Hei, jeg har savnet deg, håper du har det fint, håper dere har det fint i Brasil. Dere har sikkert sett mange fine skjell og fisker. Dykker du mye? Jeg lurer på om du har blitt brun i huden. Har dere vært på mange fine restauranter? Kanskje dere har spist litt kreps der? Er det gøy å skrive mye på bloggen? Veldig fine bilder. Jeg har hatt med meg klassebamsen min hjem. Kroko heter den, skriv det. Jeg begynte å klø utrolig på foten, det har skjedd, venstre fot. Vi har det veldig fint, vi har hatt det veldig fint, og jeg har det også veldig fint. OK, jeg har vært litt syk. Hilsen Julia og Jenny og Pappa. Du må legge ut masse flere bilder på bloggen. Og så les alt som står i avisa. Har du sett noen kule dyr? I så fall skrive tilbake. Og spørsmålstegn. Har dere fått noen venner der? emeemm. Jeg lurer på om du har farget håret ditt. Jeg lurer faktisk på det. Kan du nevne noen typisk brasilianske ting de gjør annereledes enn oss. Og det var det.

Tot: 0.185s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 58; dbt: 0.0564s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb