Ndili bwino!

Africa
December 19th 2008
Published: December 24th 2008

Merry Christmas!Merry Christmas!Merry Christmas!

En zo ziet dat eruit in de straat waar het ziekenhuis ook aan ligt... De kerstbomenverkoop voor een klein supermarktje.
Lieve allemaal!

Tijd om jullie nog maar eens te bedanken voor alle lieve berichtjes. Ik probeer er zo nu en dan een aantal te beantwoorden, maar dat lukt niet altijd met de beperkte middelen hier in Malawi. Ik lees ze allemaal wel!

Vandaag geen lang verhaal, maar een kort berichtje. Ik ben veilig aangekomen in Mangochi en heb mijn nieuwe plekje - een kamertje dat ik deel met Anne Marie uit Leiden - al helemaal ingericht. De eerste paar dagen in het ziekenhuis zitten erop en dat was wel even wennen na de luxe van Marc als Europese arts en mijn constante begeleiding in de vorm van Dr. Scott. Het stikt hier weliswaar van de medical officers, maar velen spreken gebrekkig Engels en dat van de nurses is vaak nog slechter. Bovendien spreekt iedereen hier zo zachtjes op de morning meeting dat ze amper boven het geluid van de ventilatoren uitkomen.

Wat me meteen op een positief puntje van Mangochi brengt: electriciteit! Want dat heb ik hier namelijk! Droomde ik in het noorden nog van de lichtknopjes thuis; nu heb ik er wel drie voor mezelf op ons kamertje. De luxe! Verder hebben we ook een ventilator wat erg relaxed is om je slaapzweet meteen op te laten drogen.

Volgende week ga ik terug naar het noorden om daar kerst met Marc, Rachael en Patrick te vieren. We gaan Ruben's varken slachten voor ons kerstdiner - waar ik enorm veel zin in heb, omdat het hier nogal lastig aan vlees komen is - en er is een hoop banana wine bewaard voor de kerstdagen. Verder gaan we woensdag naar Chinteche Hospital om de kinderen die met kerst in het ziekenhuis moeten zijn cadeautjes te geven.

Voor het zover is, ga ik komend weekend met Anne Marie, Anna-Marie en Suzanne (twee andere Nederlandse meisjes die in het hostel wonen) op safari in Liwonde National Park. In het volgende verhaaltje hoop ik jullie dus meer te kunnen vertellen over de hordes olifanten die we daar gaan zien.

Voorlopig zal ik weer even geen internet hebben, maar over een week geef ik weer een update met wat meer details over Mangochi. Voor nu alvast een heel fijne kerst gewenst voor jullie allemaal. Hopelijk doet de slager het slachtwerk voor jullie 😉...

Liefs,
Annet

PS: Zoals je ziet is dit een oud verhaal dat ik nu eindelijk via het internet cafe in Mangochi in de lucht probeer te krijgen. Tijdens het kerstreces - of eigenlijk vlak daarvoor - ging het internet eraan en in de vakantie gebeurt er hier helemaal niets (op kerstavond belegt men hier vergaderingen om het werkrooster tijdens de kersttijd vast te leggen). Hopelijk wordt de boel dus een dezer dagen weer gerepareerd... Dan zal ik wat meer foto's en een nieuw verhaal publiceren.

24th December 2008

Dag Annet, wat leuk deze berichtgeving. Ik lees het met veel plezier en zie dat het goed gaat. Als er toch iets mocht zijn hoor ik dat natuurlijk graag. Graag wil ik na jouw terugkomst ook mondeling de verhalen horen, al is het alleen maar voor andere co's. Groeten uit een nog steeds redelijk warm Groningen en vooral prettige feestdagen. Dr. Reint Huizenga, coördinator internationalisering UMCG
24th December 2008

Lieve Annet, wat een prachtige verhalen! Super dat je het zo naar je zin hebt in Afrika! Wil je vanuit het koude Groningen een heel fijne kerst wensen en ook alvast een gelukkig 2009! Liefs Laura
24th December 2008

heel goed! een wekelijks berichtje!;) Have fun daar moppie!
24th December 2008

Wat een superfoto's trouwens! ( ik zie ze natuurlijk nu pas;) hihi)

adres
Lieve Annet, het is geweldig om je zo een beetje te kunnen volgen.Bedankt voor je leuke en soms ontroerende verslagen. We leven erg met je mee. Nu je aangekomen bent bij het hospitaal waar je gaat werken, kan ik je de latex handschoenen opsturen. Naar welk adres .Waar heb jij of de kinderen of mensen nog meer behoefte aan dan kunnen we kijken of we dat er nog bij kunnen doen. Verder wens ik je heel fijne kerstdagen , op z´n afrikaans gevierd waarschijnlijk en heel veel liefs, sterkte en plezier op je droomstage en in het nieuwe jaar. xxx Annelous
1st January 2009

01-01-2009
Lieve Annet, Harry en ik willen jou alle goeds wensen voor het nieuwe jaar met fantastische ervaringen in Afrika en vervolgens als je thuis komt en aan de co-schappen kunt beginnen om uiteindelijk doktertje te kunnen gaan spelen. Het ga je goed lieverd. Harry en Roelie

??
Dag Annet, Wat betekent: Ndili bwino! ????????
6th January 2009

He Annet! Nog een top 2009 gewenst meid! Dat we nog maar veel mooie verhalen van je mogen lezen dit jaar... :) Liefs!

Taalles voor de liefhebber
In Chichewa gaat groeten als volgt: Hoe gaat het? - Muli bwanji? Het gaat goed! En met jou? - Ndili bwino! Kaino? 's Ochtends veranderd dat in: Ben je goed opgestaan? - Mazuka bwanji? Ik ben goed opgestaan. En jij? - Dazuka bwino. Kaino? 's Middags en 's avonds is het: Massuela bwanji? Dassuela bwino. Kaino? Verder kun je zeggen: Dankjewel. - Zikomo. Heel erg bedankt. - Zikomo kwambiri (dat wordt dus kwambili, omdat ze geen r kunnen zeggen hier). Tot zover deze taalles!

geweldig
Ha Annet, ik weet eindelijk hoe het werkt. lees met veel plezier je verhaal, heel veel dingen herken ik wel van Zambia, vooral je indrukken. Ook begrijp ik heel goed hoe moeilijk het was om voorgoed afscheid te nemen van de mensen in het noorden. veel wijsheid en succes de volgende maanden, ik denk dat je als een ander mens terug komt, maar het is geweldig dat je dit doet, Gerda
26th January 2009

groet
Dag lieve Annet, Ook vanuit Gouda worden je verhalen gevolgd. Je mooie foto's zullen wel in schril contrast staan met de dingen die je daar ziet en mee maakt, maar ik heb het idee dat je daar wel heel intens leeft. Een ervaring die je je leven lang mee neemt. Ik wens je nog een goede laatste maand in Malawi en een behouden terugkeer. liefs Ingrid

Tot: 0.113s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 54; dbt: 0.0569s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb