Internationaal Cultureel Festival

China's flag
Asia » China » Hubei » Wuhan
December 1st 2008
Published: December 7th 2008

Vorig weekend vond in Wuhan Daxue ( één van de vele universiteiten in Wuhan) het jaarlijkse Internationaal Cultureel Festival plaats. Op deze wereldexpo in het klein kreeg elk land een eigen kraampje om zichzelf voor te stellen aan de bezoekers. Eva ( een Belgische studente, niet in Gent maar aan dat gehucht nabij de Dijle) had twee vriendinnen in "Wuda"en we besloten de handen uit de mouwen te steken voor België en mede het kraampje te bemannnen. Op een atletiepiste rond een voetbalveld waren een tachtigtal landen vertegenwoordigd. België deelde een standje van een zestiental vierkante meter met de Duitsland. De twee Belgische studentes hadden op voorhand een vijftigtal foto's van ons land moeten doorsturen, waar de Chinese organisatie dan een selectie uit gemaakt had. België in een tien foto's: het stadhuis van Brussel, Justine Henin, Clijsters en Tia, een volledig paneel over Kuifje, Belgische frieten en Westmalle. Verder waren de ijverige studentes aan het koken geslagen en verkochten ze wafels met chocolade. De Chinezen schuifden gewillig en masse aan.

Het was interessant om langs de vele kraampjes te kuieren en te zien hoe elk land zichzelf voorstelde. Vooral de clichés waren bijwijlen hilarisch. De vertegenwoordigers van Noord-korea hadden bijvoorbeeld allemaal een pin van hun dictator Kim Jung Il II op hun blazer gespeld. Een gesprek een Noord-koreaanse kameraad bracht me het volgende bij: In Noord-Korea werkt iedereen voor het collectief belang en is iedereen gelukkig. Er zijn geen echtscheidingen en alle buitenlanders kunnen vrij rondreizen in noordelijk schiereiland. Toen ik informeerde naar de gezondheidstoestand van hun geliefkoosde leider, vertrouwde mijn communistische makker me toe dat Kim in goede gezondheid verkeert.

Verder was het een weekend met een hoog fotomodelgevoelgehalte. Om de vijf minuten was er wel een Chinees die kwam vragen of hij (of zij)met ons op de foto mocht. We deelden het standje met een boom van een Duiste kerel met blonde haren en blauwe ogen en die heeft VIJF UUR non stop staan poseren met giechelende Chinese meisjes.

Foto's: De laatste tijd zijn er op deze blog weinig foto's verschenen. Dat komt omdat ik wat problemen heb gehad met mijn camera. Voor het einde van deze week ga ik de foto's van Shanghai, Hangzhou en het wereldfestival op mijn blog posten.

9th December 2008

Haha, een niet bezoldigde cliché-expo of zo? Ik heb misschien nog een toekomst in China. Hebben ze daar ondertussen al schriftuur? Chao!

Tot: 0.101s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0377s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb