Indflytning og første oplevelser

Published: September 28th 2008

Her bor vi

Na Palouku 7, Praha 10

Angelika & MieAngelika & MieAngelika & Mie

Min mors køkken - her drikkes, ryges og gå's med piger.
Velkommen til vores Prag oplevelsesblog!

Med tre kufferter er vi rykket til Prag uden større dramatik. De første dage hernede brugte vi sammen med Prokops mor Angelika, bror Jonas og hans kæreste Lena. Jonas skriver og Lena laver noget crazy performance, som vi blev inviteret til at se på en klub. Afsted med os og drikke "Prags billigste øl", ca. 7 kr for en halv liter, og havde en great aften med noget crazy performance fra Lenas side. Siden hun er islænding og spiser fårehoveder, var vi forberedt på forhånd, showet var et hit hos de lokale og os 😊 Lenas myspace: http://www.myspace.com/notlenasbigband

Samtidigt skulle vi skaffe en lejlighed, og vi fandt en relativt smertefrit ved at spørge her og der. Lejligheden ligger i noget nybyggeri og derfor ret ny. Den ligger lige efter grænsen mellem Prag 3 - Zizkov og Prag 10 - Strasnice, adresse: Na Palouku 7. Det betyder at vi er et kvarter væk fra centrum og har trams og metro lige i baghaven, så transportmæssigt ligger vi super godt, og kvarteret er stille og roligt. Huslejen endte på en 14.000 plus strøm, så det ender sikkert på en 4500 danske bobs. Vores SU og stipendium
Jonas & LenaJonas & LenaJonas & Lena

Min bror og hans kæreste Lena, som var in the neighbourhood.
+ lidt opsparing i betragtning burde vi ligge ret lunt og have lidt til fest & fizzle. Vi har overtaget lejligheden fra Wei-Li, manden med de behårede kinesiske hår de ringe rengøringsevner, samt totalt mangel på korrekt brug af døre.

Det med SU'en skal lige siges ikke har været lige nemt, efter vi ankom fik Prokop en email fra et kvindemenneske inde på SU kontoret, som tydeligvis har for meget tid mellem hænderne. Hun skrev, at nu skulle Prokop bevise, at han ikke boede med sine forældre hernede, ellers ville han kun få hjemmeboende SU, hvilket ville gøre det svært for os i hverdagen. Så begyndte et helvedesræs med bureaukratiet lige i hælene. Vi har derfor måtte skaffe flere forskellige mere eller mindre officielle dokumenter for at stille denne dame tilfreds. Denne kamp vandt vi heldigvis tilsidst 😊.

Vi har brugt meget af tiden på at købe stuff ind til lejligheden, alt fra hvidløgspresser til støvsuger, internet og låssmørrelse. Det har betydet lange slanke timer i indkøbshelvede - men nu er vi ved at være der. Vores "skal-prøves" liste indeholder indtil videre:

Se Planetarium
Spise med udsigt fra TV-Toweret
Besøge Prag Zoo
Besøge det anti-fascistiske mindesmærke
HyggekrogenHyggekrogenHyggekrogen

Her er hvor the magic sker

Prøve en af Prags svømmehaller
Besøge Theresienstadt - en af de tjekkiske KZ lejre
Prøve bob-slæde banen i udkanten af Prag
Skyde med AK-47
Flyve med luftballon
Bruge en aften med venner på 7ulve, med en spand-drink hver(til 88 kr)

Der er masser at tage fat på og vi gemmer det meste af det til vi får besøg. Vores skole starter med et introduktionsforløb fra i morgen af, og det bliver dejligt at komme ud blandt ligesindede, som man kan dele erfaringer med. Herefter begynder vi på de forskellige fag, som vi stadig ikke helt har styr på hvilke er. Men med lidt snilde skulle vi gerne ordne det så vi har 4 fag istedet for 5. Det har været nogle travle dage, og især for Mie bliver det nok svært at vende sig helt til "tjekkisk tid", og at tingene derfor ikke altid kører HELT efter hendes hoved.. Det bliver desuden dejligt, når folk kommer og slår sig ned, om så bare for et par dage, i vores fine lejlighed. Disse må gerne medbringe: Makrelfilet i tomat, god tun på dåse, kebab chili og kryds&tværs blade. 😊

Hot:
gode post-socialistiske priser
tjekkisk kørsel og bestillings service
StuenStuenStuen

Good Luck China Restaurant
SU-kontoret
smog
Wei-Li

Det var det for nu, stay tuned 😊

La migraLa migra
La migra

Sådan bliver man godkendt hos immigrationspolitiet.
Stue 2Stue 2

Soveværelse

Mie, Birger og Uffe.
Det Bedste!Det Bedste!
Det Bedste!

Det er min bedste, Olympia, på besøg.
Milan og kusinerMilan og kusiner
Milan og kusiner

Her er min onkel og mine to kusiner, der er i shoppingalderen.

28th September 2008

Udlængsel...!
Hej! Hvor ser lejligheden fed ud - og ih, hvor ville jeg gerne være hende der var jer! Det ser jo heldigvis ud til at I har masser af plads til en punker på gulvet, så jeg glæder mig til at få fremvist Prag! Måske jeg skulle kombinere det med min Berlins-tur i slutningen af oktober/start november? Er det dyrt at komme derned? Krams! Tine

Tot: 0.08s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 46; dbt: 0.0444s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb