Nevado Pisco (5752m) y Nevado Vallunaraju (5686m)

Peru's flag
South America » Peru » Ancash » Cordillera Blanca
June 10th 2008
Published: June 10th 2008

[youtube=LElWk40mf_o]
Pisco (5752m)Pisco (5752m)Pisco (5752m)

net onder de top met prachtig zicht op links Chopicalqui (6307m) en rechts de toppen van Huascaran Norte (6746m) en Sur (6768m)
Hola a todos!

Ons avontuur in Peruaanse Andes zit erop! We hebben onze laatste week gevuld met het beklimmen van 2 prachtige toppen in de Cordillera Blanca ("witte bergketen"): de Pisco (5752m) en de Vallunaraju (5686m).

Pisco (5752m), 3 dagen. Vanuit het "base"camp (4650m) vertrekken we s´nachts om 02u en worstelen we ons door de chaotische morene (nooit zo´n hoop ellendige rotsen en puin bij elkaar gezien) naar de gletsjer. Tegen zonsopgang bevinden we ons op de gletsjercol tussen Pisco (5752m) en Huandoy (6356m). De rode en daarna goudgele kleur op de loodrechte gletsjerwanden is "loco". De tocht naar boven is zwaar wegens de felle oostenwind die de sneeuw- en ijsdeeltjes tegen ons doet slaan. Om 08u30 zijn we boven, het is helder en het 360-view is "out of this world": alle belangrijke 6000-ers rondomons (Alpamayo, 5947m - Huascaran Norte, 6768m en Sur, 6655m - Chopicalqui, 6354 m - Artesonraju, 5999m - Chacraraju, 6120m ...). Lang genieten is er niet bij, want door de windchill voelt het op de top -25. Instant "stollen" mijn handen bij het nemen van foto´s als de handschoenen worden uitgedaan. Om 13u en dus na 11u klimmen/dalen vallen we uitgeput in slaap in de
Pisco (5752m)Pisco (5752m)Pisco (5752m)

net onder de top met prachtig zicht op de noordelijke toppen van de Cordillera Blanca waaronder Artesonraju (5999m)
tent.

Vallunaraju (5686m), 3 dagen. Onze 2e top is minder lastig dan Pisco. Vanuit "moraine"camp (4900m), gaan we op de 2e dag ijsklimmen en leren we crevasse-reddingstechnieken en verschillende touwtechnieken. De klim naar de top op de 3e dag (terug op het onmenselijk uur 02u staan we in "tenue" klaar voor de beklimming) is puur genieten: de condities zijn perfect, er staat geen zuchtje wind! Om 06u staan we reeds op de top en we kunnen er 45min genieten van het perfecte zicht op de 180km lange bergketen met o.a. een perfecte "rode" zonsopgang.

Een filmpje vanop de top van Vallunaraju vindt je onderaan deze blog (klik op het kleine filmicoontje)!

Tussen het beklimmen van de 2 toppen zijn we nogmaals uitgenodigd geweest door de familie Milla (Oscar was onze ezeldrijver op onze acclimatisatietocht) voor de Pachamanca . De Pachamanca is een typisch Peruaanse schotel, gebaseerd op het stomen van aardappelen, groenten en vlees met behulp van gloeiende stenen. Het is feest en de hele familie uit de omgeving wordt er bijgehaald. We zijn de eerste "gringos" die bij de Milla´s ooit zijn binnengeweest en worden intussen al als deel van hun familie beschouwd!

Van
Pisco (5752m)Pisco (5752m)Pisco (5752m)

afdaling van de top... in de achtergrond de indrukwekkende wanden van Huandoy (6356m)
onze oorspronkelijk geplande 5-6 weken in Centraal-Amerika zullen er maar een kleine 3 weken overblijven, want we hebben teveel tijd verloren in Patagonia en Peru. We gaan ons bezoek er dus beperken tot Costa Rica. We gaan er ons concentreren op de Caraïbische en Pacifische kust... tips zijn altijd welkom, want we zijn niet voorbereid.

Hasta pronto, ahora vamos a descansar...

Steve y Katrijn

afdaling met beneden de chaotische morene van Pisco en Huandoy
Pisco (5752m)

the day after... in de achtergrond de bedwongen piek Pisco
Pisco (5752m)

ochtendgloren op weg naar de top...
Pachamanca bij de Milla´sPachamanca bij de Milla´s
Pachamanca bij de Milla´s

Oscar en zijn schoonvader halen de gestoomde aardappelen vanonder de gloeiende stenen
Pachamanca bij de Milla´sPachamanca bij de Milla´s
Pachamanca bij de Milla´s

Katrijn in de woonkamer van de Milla´s... de copieuze maaltijd smaakt!

de eerste avond in Moraine Camp (4900m)... we slapen hoger dan de Mont Blanc
Vallunaraju (5686m)

op dag 2 houden we een ijsklimsessie op de gletsjertong van de Vallunaraju... Katrijn in actie!

show op de top...
Vallunaraju (5686m)

verplichte foto op de top bij zonsopgang om 06u s´morgens...

afdaling van de top...
HuarazHuaraz
Huaraz

de avond valt over Huaraz, ons "basecamp" van de afgelopen 5 weken...
CarhuazCarhuaz
Carhuaz

kleurrijk tafereel in een dorpje in de vallei op weg naar Pisco

11th June 2008

Amai...
Amai vanachter de studieboeken ziet dit er fantastisch uit - wij zijn al content als er een dagske blaarmeersen vanaf kan! en fantastisch dat je ook die momenten met de familie kan meevieren - er zijn er niet veel die cultuurervaring gegund pachamanca ook een feest voor moeder aarde? groetjes
11th June 2008

verbazing
Jullie verbazen me meer en meer, straks kunnen jullie meedoen met de olyppische spelen. Er zijn weinig atleten met jullie conditie proficiat en geniet maar verder Ria en Michel
13th June 2008

wow.....
Da's indrukwekkend.... Foto's zoals in de boekskes, en vlot Spaans dat je kan ! Je kent zelfs (met souffleur) alle namen van de bergen lijkt het wel, voor de rest heb ik er niks van verstaan ;-) Veel plezier nog ginds !
17th June 2008

Yepse, tis al weer veel te lang geleden dat ik nog eens een komentaartje placeerde, blijkbaar al meer dan 2 maanden geleden, tss, shame on me.... Maar ik ben dus nog altijd alles aan het volgen wi... de foto's zijn ook deze keer weer derover hé, doen jullie dat express? ;-) Als jullie terug komen zal de kemmelberg jullie niks meer zeggen en St-Amandsberg allesinds nie... Kijk alweer uit naar jullie volgend verslagje...
21st June 2008

zou jij geen spaanse les geven
Prachtig om op zaterdagmorgen op te staan en zo'n fantastische foto's te zien van enthousiaste mensen aan de andere kant van de wereld. Steve als ik naar je spaans luister op dat filmke, denk ik , jij zou beter spaans geven, je zou er ieder geval een avontuurlijke noot aan kunnen geven en niet van die domme verhaaltjes uit de spaanse boeken. Je maakt ons wel een beetje jaloers met al die mooie beelden en zeker nu de zomer in ons belgenlandje weer op zich laat wachten, het enige wat we hier zien is water uit de lucht, maar als we nog enkele jaren zo doorgaan , ontstaan er hier ook van die meren ;-). Anyway blijf ervan genieten en vele groeten
11th April 2011

Beautiful ;-)

Tot: 0.23s; Tpl: 0.013s; cc: 21; qc: 86; dbt: 0.1246s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb