Mer magproblem och nattrazzia

Asia » Hong Kong
March 20th 2007
Published: March 20th 2007

20 till 24 Mars:
Varat plan till Hong Kong gick tidigt pa morgonen och med tanke pa att man maste checka in tre timmar innan internationella flygningar fran Indien sa blev vi tvugna att ga upp 03:30. Pa flygplatsen traffade vi av en slump pa John och Tiffany och onskade dem en trevlig resa till Europa. Ca fem timmar senare, efter en mycket trevlig flygning med det lite lyxiga Cathay Pacific, anlande vi till Hong Kong. Flygplatsen var storslagen med ett enormt utbud av shopping och mat. Vi satte oss hogst upp och langst fram i en dubbeldackarbuss som korde oss in mot centrala Hong Kong. CIVILISATION! Det kandes otroligt skont att se valordnad trafik, rena gator och hela hus. Varat boende "Hollywood Guest House" lag pa attonde vaningen i ett sextonvaningars hoghus. For att ta sig upp maste man alltid vanta pa sin tur i hisskon, vilket ibland kan ta sin tid. Guesthouset var mycket spartanskt men samtidigt valdigt valskott och rent. Nagot som vi latt foredrog framfor de indiska flotta men skitiga rummen. Vi at middag pa "The Spaghetti House" som var som en lite lyxigare Pizza Hut fast med pasta. Senare pa kvallen tog vi pa oss de finaste kladerna vi hade och begav oss till den varldsberomda baren "Felix" som lag i det overdadigt lyxiga "Peninsula Hotel", ett stenkast fran dar vi bodde. Vi hade fatt tipset av Magnus som varit i Hong Kong nagra manader tidigare. Baren var inredd av designern Philip Starck som lyckats fa till en surrealistisk stammning. Morgonen efter borjade vi med en frukost pa "Starbucks" for att sedan besoka ett av de oandligt manga och lyxiga shoppingmallen. Dar borjade problemen for Sofie. Det var problem av den art som ror mage/tarm och tvingade oss hem till hotellrummet. Sofie blev sangliggande i tre dagar medan Johan emellanat roade sig sa gott han kunde pa egen hand. Han hittade ett nytt objektiv till kameran som han kopte mycket billigare an i Sverige. Men han var ocksa sjukskotare at Sofie och fixade mat och lakartid. Aven Johan insjuknade men fick inte lika stora problem med magen som Sofie. En av dessa natter fick vi, och resten av alla guesthouses i huset, pahalsning av polisen. Klockan 03:30 vaknade vi av hur det borjade banka pa dorrarna i var korridor. Fler roster ropade "-Open up, it's the police!". Johan oppnade dorren och blev ombedd att visa upp vara pass, varpa han fragade varfor. Det var en rutinkontroll sa de och gick strax darefter. Fem minuter senare, efter ljudliga knackningar pa vaningarna under oss, horde vi en skrikande kvinnorost som fick oss att anta att polisen hittat nagon som uppeholl sig i Hong Kong olagligen. Eftersom vi gatt miste om tre dagar i Hong Kong bestamde vi oss for att senarelagga flyget till Beijing med tva dagar. Var forsta hela dag tillsammans borjade med en farjetur till Hong Kong Island. Dar kollade vi runt i nagra lyxiga shoppingmalls och tog oss sedan upp mot "The peak tram" som var ett tag som tar en upp till utsiktsplatsen "Victoria peak". Den tata dimman over staden gjorde att vi inte sag annat an vitt fluff dar uppe men utflykten blev anda lyckad. Vi at laxpasta med sjogras, den forsta fasta fodan pa tre dagar! Pa kvallen tog vi tunnelbanan till Mong Kok dar det skulle finnas elektronikshoppingmojligheter (ar det har det langsta ord som finns?) som lockade Johan och kladshopping for Sofie. Tunnelbanan var otroligt modern och ren. Att ga ner i tunnlarna var som att besoka ett frasht affarscentrum. De hade dessutom en smart skiljevagg av glas som skiljde sparet fran perrongen och darmed forhindrade olyckor och suicidala personer. Dagen avslutades med ett nattmal pa "Hard Rock Cafe" i vantan pa nattbion "Hannibal Rising".

25th March 2007

Längtar tillbaka
Åhh, vad vi längtar tillbaka till HongKong när vi läser detta. Vi ska med all säkerhet åka tillbaka dit. Vi tänkte på er när vi satt på flygplatsen i HongKong och ni hade varit där några timmar tidigare. Vad synd att ni liksom vi hade otur med dimman uppe på Victoria Peak. Men lite såg man iallafall. Måste även berömma er för era fina bilder ni tagit! Vi kom hem med 5 GB bilder på 5 veckors resande, jag kan ju bara ana hur mycket bilder ni kommer att ta. Kram
26th March 2007

Hoppas ni gillade HK lika mycket som Cecilia och jag gjorde. Läste att ni var inne på baren Felix och då är frågan, gjorde ni ett besök och såg de speciella toalettena?... Hoppas ni för en fortsatt underbar resa med lite mindre magproblem. /Magnus

Tot: 0.065s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0407s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb