Roseau, Dominica

Published: March 16th 2007

Roseau, Dominica

Moro taas,

Tänään lähdimme purjehtimaan päivällä Portsmouthista kohti Roseaun kaupunkia Dominicalla. Eli matka on edelleen kohti etelää. Päivä oli edellisten päivien lailla kuuma ja aurinkoinen. Onneksi Helenalle pääsee pakoon keskipäivän paahdetta!

Meidän purjehdusryhmästä osa lähti aamulla sademetsäkierrokselle. He tulivat takaisin puolen päivän aikaan, minkä jälkeen me nostettiin ankkuri ja lähdettiin kohti Martiniqueta. Kun olimme tekemässä lähtöä, pari römpöttiä tuli veneellään Helenan viereen ja pyysivät useaan otteeseen nähdä valokuvaa, jonka joku meidän ryhmäläisistä oli ottanut sademetsäkierroksella yhdestä miehestä ja papukaijasta. Dominicalla kunnioitetaan yhtä eläintä ylitse muiden eläinten (ja ihmisten!): papukaijaa. Ja papukaijan kiinniottaminen on yksi suurimmista rikoksista saarella! Römpötit halusivat siis saada todisteen henkilöstä, joka oli tehnyt suuren rikoksen ja vanginnut papukaijan. Me luvattiin tuoda heille kuva seuraavalla viikolla kun Helena purjehtii Martiniquelta takaisin St. Martinille. Römpötit jäivät paattiinsa odottelemaan...

Nostimme purjeet ylös heti Portsmouthin edustalla. Dominican saari suojasi mainingeilta. Päästiin siis purjehtimaan kohtalaisen tyynessä säässä. Yritin kuvata lentokaloja mutta turhaan. Ne "nilkit" ovat sen verran nopeita, että mun kuvaustaidoilla niitä ei saa vangittua filmille!

Olimme iltapäivällä viettämässä Tarjan nimipäivää sitloodassa ja nostamassa maljaa nimipäiväsankarin kunniaksi. Yhtäkkiä Pertsa huusi "valas!" ja näimme kuinka komea valaan selkä ja selkäevä nousivat hieman kauempana styyrpuurissa merestä ja lopulta kaunis valaan pyrstö nousi merestä ja pärskähtäen katosi aaltoihin. Koko laiva hiljeni ja ilmoille jäi vaan ihastuneet huokaukset. Olipa kaunis näky! Valas esiintyi meille kuin hidastetussa elokuvassa: se tuli näkyville vain hetkeksi mutta juuri tarpeeksi pitkäksi aikaa, että sen pystyi kunnolla näkemään. Täydellistä!

Ankkuroimme Rosean kaupungin edustalle iltapäivällä klo 17 aikaan. Ranta oli äkkijyrkkä ja ankkuripaikkaa oli syytä vahdata tarkasti koko ajan. Roseau on huomattavasti suurempi kaupunki kuin Portsmouth, vaikutti lähes yhtä isolta kuin Basseterre St. Kittsillä. Rantavesi oli kirkasta mutta nopeasti syvenevää. Lisäksi rannalle oli ominaista isohkot pyöreät kivet.

Saimme illalla vielä nähdä luonnon esittelemän valoshown: sinisen vihreänä välkkyvä planktoni meren pinnassa. Sitä kun häiritsi pienellä määrällä vettä, planktoni alkoi loistaa yön pimeydessä. Se oli hienon näköistä!

*********************************************************************************************************************

Hello again,

Back online! Today we are sailing to Roseau, Dominica. Still sailing south towards island Martinique. It is hot and humit as usual, thank goodness we have a sailboat where to escape this heat!

Part of our group participated a tour in a rain forest this morning. They came back at noon and we started getting ready for sailing. As we started heading out from Portsmouth two Römpöttis (aboriginals as we called them on the ship) came to talk to us about a parrot. One thing is held very saint in Dominica and that is a parrot. They adore their parrots and catching one is as bad a crime as killing someone. These Römpöttis wanted to see a photo of a person who had caught a parrot and showed it to our group of rain forest tour. Unfortunately we didn't have a photo of the man. We only had a photo of the parrot.

We started sailing south to Roseau, Dominica. The sea was calm thanks to Dominica island. We had good wind and sailed pretty fast.

We saw a whale today!! It was beautiful! I didn't get a picture of it but I will never forget the sight. It came out of nowhere. We saw its back and finally its tail. So very peaceful and beautiful.

18th March 2007

Wow a whale!
I love whales too. I saw a mother with a calf on the victorian coast a few years ago. An awesome sight.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0545s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb