Veldwerk klaar, kerst, ziek en toch geen staatsgreep

Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
December 24th 2006
Published: December 24th 2006

KerstboomverkopersKerstboomverkopersKerstboomverkopers

De zeer populaire kerststallen zijn nog veel lelijker!
-Enkel eerste kerstdag wordt hier gevierd. De lauwe kerstsfeer is te merken aan de potsierlijke kerstverlichting van cafeetjes en restaurants en de kerstboom en -stal verkopers op straat.

-Al mijn respect voor Elke, die een baby en een zesjarige opvoed, fulltime baan heeft, probeert te promoveren en nooit te beroerd is om ons te helpen bij zaken voor ons onderzoek, maar ook bij visa, lastige aankopen of medische zorg. Als klap op de vuurpijl heeft ze ons haar huis (luxe shit voor Ouaga begrippen) uitgeleend nu ze twee weken weg is.

-Ik had iets meer weerstand van m’n darmen verwacht tegen Entamoeba histolytica.

-Het veldwerk is goed verlopen. Alle regensimulaties zijn klaar (door ijverige Bart en Issouf). En ook mijn karteringen zijn af.

-Ik begon me steeds meer aan Issouf te ergeren. Eerst was het de serieuze stagiair, toen kwam het oversekste puber stadium (hij is 29) en nu zijn het voornamelijk poep en pies grappen. Gelukkig ben ik aan het reizen als z’n bijt- en grijpreflexen beginnen.

-Toch zal ik het gezelschap van Issouf en Siaka wel wat missen, want het zijn gouden gozers (meestal).

-Nooit durven dromen dat ik ooit nog meegeteld zou
Bart en SarahBart en SarahBart en Sarah

Soms nam Bart de opvoeding over
worden bij een volkstelling. Korsimoro telt nu een atheïstische inwoner met als nationaliteit Amsterdam.

-Fantastisch aan Burkina Faso is dat de vele bevolkingsgroepen en de 7 miljoen moslims tegen 4 miljoen katholieken geen enkele fricties kennen.

-De kindjes van de hutjes bij de coline (Zaccharia, Madou e.v.a.) zullen ons met onze bijna dagelijkse giften gaan missen, en wij hun ook een beetje.

-Alles wordt hier per stuk verkocht; sigaretten, zakjes OMO (met fosfaten) voor één wasbeurt. Vooldeelverpakkingen kennen ze niet

-Elke is zo enthousiast (en ze heeft nog projectgeld over) dat ze Siaka en Issouf in januari weer naar Korsimoro stuurt voor nog meer experimenten.

-Had ik al gezegd dat de sterrenhemel hier fantastisch is? Helder, en je ziet weer eens andere hemellichamen zo dicht bij de evenaar.

-Woensdagavond hoorden we dat het oorlog in Ouagadougou was. Volgende dag hoorden we van Elke dat er de hele avond geschoten was. De militairen waren aan het vechten met de politie. Drie militairen en twee agenten gedood, politiebureau in de fik, gevangenis bevrijd en ’s avonds (16u.) avondklok. Wij zaten veilig in Korsimoro. Bij terugkomst vrijdag alles rustig.

-Je hebt hier (in Response Unit 3)
AggregatenAggregatenAggregaten

Het ophalen van de bodemaggregaten uit de koelkast van de slijter was de laatste actie van het veldwerk.
hele kleine zwarte bijtjes die niet steken, maar voor hun zeer exclusieve honing wel mijn oorsmeer trachtten te bemachtigen. Toen ik eindelijk van ze verlost was naderde ik onverhoopt een nest echte bijen die als in een tekenfilm aanvielen. Met één steek kwam ik er goed vanaf.

-Ik heb twee doktoren, twee medische laboratoria en een apotheek gezien en ik moet zeggen dat de medische zorg hier snel, hygiënisch en betaalbaar (voor mij) is.

-Gister als afscheidsbedank Bona, Issouf en Siaka meegenomen naar het (voor hun veel te) dure Chinees restaurant. Dat hadden ze nog nooit gegeten en ik denk dat ze het lekker vonden. Siaka heeft alles met stokjes op weten te krijgen.

-Dinsdag vertrekken we naar het noorden om wat meer van het land te zien, later ook nog naar het zuidwesten en een stukje Mali. Heb mn reis negen dagen verlengd waardoor ik nu de 19e (januari) terugkom.

-Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Joost

VolkstellingVolkstelling
Volkstelling

Handmatig monnikenwerk
KerstmanKerstman
Kerstman

Hoewel de kerstman er wat vreemd uitzag, waren de meeste coline-boys blij met hun kadootjes. De (duurste en meest praktische) veldfles werd als laatst gekozen.
SiakaSiaka
Siaka

Bescherming tegen de oorsmeerbijtes
BijsluiterBijsluiter
Bijsluiter

"Wat zijn de bijwerkingen en hoe lang mag ik geen alcohol?"

26th December 2006

He bah amoebes? Erg wrede stukkies weer. abrazito, Joeri

Tot: 0.081s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb