Carnaval in Cajamarca


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Cajamarca » Cajamarca
March 12th 2012
Published: March 14th 2012
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Reis naar Cajamarca


Het verkeer in Lima is crazy. Op de piektijden staat er overal file en is het in krioelende hoop auto's. Alles rijdt kris kras door elkaar. Je moet hier niet gek op kijken als de auto die op een vierbaansweg op de rechterbaan voor het stoplicht staat links af slaat. Het resulteert in flink wat claxonneren maar het werkt. Naar Pachacamac reden we over de Pan-American Highwaydie op sommige stukken in één richtig 5 banen breed is. Benzine is hier een stuk goedkoper als in NL. Toen we gingen tanken betaalde Patricia 12 solles voor 1 gallon. 1 gallon is 3,78541178 liter. 1 liter benzine kost in Peru 0,90 euro. Het openbaar vervoer zijn hier allemaal busjes die een bepaalde route rijden, daarnaast rijden er heel veel taxi's. Ik verplaatste me dus hoofdzakelijk met taxi's. Voor de lange afstanden zijn er een aantal buscompany's zoals Crus el sure. In een redelijk luxe bus van Crus el sure reden Patricia en ik 880km over de Pan-Americana Norte van Miraflores naar Cajamarca.

Na het afronden van mijn Spaanse les op vrijdag 17-1 zijn Patricia en ik naar Cajamarca gegaan om daar carnaval te vieren. Ik heb een kamer geboekt in Hostel El Combe Inn . Cajamarca ligt op 2800 meter hoogte in de Andes. Die hoogte merk je goed. De 2e dag dat we hier waren hebben we een trip gemaakt naar cumbe mayo wat op 3300 meter ligt. Daar hebben we een flinke wandeling gemaakt door dit geweldige natuurgebied met fantastische rost formaties. Dus mijn hoogte stage voor dit jaar zit er wel weer op. Cajamarca staat bekend om het carnaval en daar waren we voor gekomen en dat hebben we geweten. Het begint op zaterdag met een groot water gevecht tussen verschillende groepen. Het water is nog tot daar aan toe maar er ook met verf gegooid. Elke groep heeft zo'n beetje zijn eigen kleur. Ik ben lang schoon gebleven maar wist een aanval van achteren met een flinke lading roze verf niet te ontwijken. Patricia was eerder al door het blauwe kamp te pakken genomen. Alle groepen hadden hun eigen drums bij zich wat het geheel enorm indrukwekkend maakte. Zondag was er al een optocht van alle buurten waarbij de verschillende prinsessen van de gepresenteerd werden. Deze hebben we gemist omdat we verschillende tours in de omgeving hadden. Het missen van deze optocht is maandag ruimschoots goed gemaakt door een optocht op die dag. Om 10 uur zijn we richting de route van de optocht gelopen. Langs de gehele route waren overall tribunes gebouwd. Enkele professionele tribunes en eindeloos veel in elkaar getimmerde tribunes met een zeiltje erboven voor de zon en /of de regen. Om 10.30 hadden we voor 6 euro PP (best veel geld voor hier) een plaatsje gevonden op een redelijk stevige houten tribune. Pas om 12u begon de optocht maar tot die tijd was het een groot water gevecht. Bijna iedereen deed hier aan mee. Met grote water pistolen maar vooral ook met kleine ballonnetjes gevuld met water. Als gringo ben je natuurlijk een leuk target dus we waren flink nat. Om twaalf uur begon dan eindelijk de optocht die maar liefst vier uur duurde. Wat een feest. Mooie kostuums, allerlei muziek, drank, eten, water, zingen, enz. enz. Wat een feest, geweldig. Super om mee te maken. Zelfs op de tribune viel ik kennelijk op want ik werd tot drie keer toe de straat opgetrokken om mee te dansen. Er was geen ontkomen aan (-; Al dansend op straat was ik natuurlijk weer een mooi target voor de water ballonnen gooiende menigte. Dus zodra ik uitgedanst was, of beter gezegd de dame in kwestie mij weer los liet, kon ik rekenen op een flinke regen van waterballonen. Ach iedereen moest lachen dus deed ik dat ook maar....grrrrr.

Dinsdag 21-2 heb ik Patricia op de bus gezet naar Lima. Daarna even een shit moment want alleen zijn in ver weg van huis na een leuk lang weekend samen in Cajamarca viel ff tegen. Maar woensdag 22-2 ga ik ook met de bus terug naar Lima. Vanuit hier naar Colombia vliegen is flink duurder dan vanuit Lima. Dat had ik natuurlijk vooraf moeten uitzoeken. Door reizen door Ecuador was ook wat te veel van het goede qua kilometers dus maar weer een nachtje in de bus. De vorige rit viel best mee dus ik ga er maar weer voor. In Lima kom is tegen 11u aan. De bus reis was iets uitgelopen, maar dat kan hier. In Miraflores heb ik een kamer voor twee nachten gevonden in Inkawasi hostel. De familie die het hostel runt woont ook in het hostel. Je zit dus in hun woonkamer en eet je ontbijt bij hun aan de ontbijttafel. Een beetje vreemd maar toch wel leuk.


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement

Pan AmericanPan American
Pan American

De Pan American die door een woestijn landschap langs de kust kronkelt ten noorden van Lima.


Tot: 0.078s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 26; dbt: 0.0298s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb