Hola Colombia

South America » Colombia » San Gil
August 8th 2011
Published: August 8th 2011

Bogota, Museo BoteroBogota, Museo BoteroBogota, Museo Botero

From this museum we could see the viewpoint of the nearby mountain
Hola Amigos,

Al weer meer dan 2 weken geleden aangekomen in Colombia!
's avonds landen in Bogota, (gevaarlijke hoofdstad in een gevaarlijk land) gewaagd begin.
Gelukkig veilig met de taxi naar ons hostel die we al geboekt hadden. Kapot van onze reis eerst maar even op een oor.
Door onze jet-lag, maakten we goed gebruik van onze enige volle dag in Bogota. Een paar koffie tentjes, museas andere stops, ja je moet wat in de regen, hadden we uiteindelijk toch mazzel. Er is een mooie berg die uitkijkt over de stad......en zo waar konden we in de middag toch omhoog omdat het opklaarde.
Op deze berg was Bob 5 jaar eerder beroofd dus wij hebben maar de kabelbaan heen en weer genomen om te genieten van dit uitzicht.
's avonds een leuk restaurantje gevonden om ons bezoekje aan Bog. af te sluiten......just another capital, been there done that...
Na 11 uur en verschillende bussen ( ja leuk reizen, maar gelukkig was de eerste 7 uur super deluxe) komen wij aan in San Augustin. Klein dorpje en op een mooie plek vinden wij een hostel, wie treffen wij daar, Dirk-Jan en Leonie uit Zwolle. 2 maanden voor we vertrokken hadden we
Birds view of BogotaBirds view of BogotaBirds view of Bogota

Here we are standing at the top....after a long and hard ride....to the top
al met hun kennis gemaakt bij Job en Karina thuis. Toen min of meer afgsroken dat we de laatste 2 weken met z,n zessen de hike naar Ciudad Perdida zouden doen en wat te relaxen op het strand.
Nu na 2 dagen al weer onder de bekenden, gezellig spelletjes doen een biertje en dan kunnen we de dag er na ook mooi samen paardrijden.
Paardrijden klinkt suf.....maar met de Colombiaanse paarden wordt het al wat leuker, als je dan de mooie groene bergen, watervallen en de grafbeelden (waar San Augustin bekend om staat, kleinere broertjes van beelden op paaseiland.)
De beelden mooi, de paarden leuker.... en de mijne een beetje LOCO (gek) De eerste dag heb ik de hele tijd voor uit gereden....stoppen ho maar. Gezellig zo met z,n allen paardrijden....en ik daar een stuk voor.
Wel super genoten zelf zo erg dat we het de dag erna nog een keer hebben over gedaan.

Wij wilden ondertussen ook Job en Karina wel bij halen daarom besloten we na een helse busrit naar de mooie witte stad Popayan daar de volgende dag al weer te vertrekken.
Wel een super kamer aan het centrale plein...check foto.....en na lang zoeken kwamen wij
Relaxing in our roomRelaxing in our roomRelaxing in our room

Nice place in San Augustin......
het beste restaurant van de stad tegen (lees woonkamer met binnenplaats bij een super chef kok) Wij heerlijk luxe gegeten en gezellig gekletst. Hier hadden we ook wel langer kunnen blijven.

Onder tussen Job aan de telefoon gehad, we zouden elkaar meeten in Ladrilleros, klein kustplaatsje aan de pacific coast.......waar het bleek veel te vaak regent. Om 14 u. aangkomen kregen we na 2 uur te horen dat de boot niet meer zou gaan.....slecht weer. Ja daar zaten wij dan in een havenplaats waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Een betaalbaar hotel waar je niet wil weten wie en wat er allemaal voor jou in de kamer is geweest......en je vrienden verregend op het idillisch strand (nou ja dat zou het zijn bij mooi weer)

Ondertussen hadden job en karina besloten om het strand te verlaten (na 2 natte dagen) Wij hadden weinig zin om voor de 3e dag op rij weer te reizen maar moesten wel inschikkken......tot dat we bij het ontbijt eigenlijk tegen de weersverwachting mooi weer kregen.....en het werd nog mooier.
Dus wij toch maar naar Ladrilleros.....mooie boot tocht bijna verbrand door de zon want niet ingesmeerd.
Lekker gezwommen aan zee, rum gedronken
On a horse backOn a horse backOn a horse back

Anneke and Leonie on the horses.....with our guide Awalle
uit een kokosnoot en zelf nog een surfplank kunnen huren om de golfsurfen......Wij hadden dus wel geluk.

Deze avond zouden we weer proberen met z´n zessen te zijn en nu hadden we meer geluk......bij de bushalte werden we verwelkomd door Job en Karina, hop de tassen in het eerste de beste cafe/restaurant en daar kwamen de bier wijn......en de verhalen op tafel. Leuke om elkaar weer te spreken....en na een lekker maaltje uitgeput naar het hostel.
Job en Karina hadden voor ons een hostel geregeld waar zij die nacht ook hadden geslapen...inmiddels waren zij verkast naar een beter plek want die bedden daar, we hadden beter op planken kunnen liggen.
Natuurlijk hadden zij dit met voorbedachte rade gedaan, ook al waren wij zo moe, op deze bedden wilde je niet liggen dus kregen ze ons toch nog mee om de zaterdagavond in een leuke bar te vieren.
Een paar cocktails, biertjes en of wijntjes later hebben we natuurlijk heerlijk kunnen slapen.....op deze bedden.
Salento lekker een dag gechilled, spelletjes spelen, en de meiden lekker shoppen.
Na een dag rustig aan is het natuurlijk wel weer tijd om wat te doen dus op naar de mooiste dag tocht van Colombia.....de waxpalms. Met z´n zessen is het lastig tot consensus komen.....dus Leonie en Dirk-Jan op het paard, Jop en Karina wandelen......wij hadden een goede middenweg......eerst heen te paard en vervolgens daarna terug lopen (paarden gingen dezelfde weg terug en wij konden een mooie route doen) Na een uurtje lopen kwamen we Job en Karina dus op de terugweg weer tegen.....
Wij met z´n vieren naar een restaurantje.....lekker eten tot dat happy hour begon.....vervolgens ook maar blijven zitten...toen kwamen Leonie en DJ er weer aan dus al met al de hele avond en middag lekker gegeten gedronken.....een mooie afscheid van Salento

Ondertussen waren we de bussen in Colombia wel een beetje zat....keuze of 18 uur in de bus of 2 korte vluchten en 2 colombiaanse uurtjes in de bus (iets meer dan 3 dus) ook aankomen in San Gil.

Deze buitensport mecca van Colombia sprak Job en mij natuurlijk wel aan. Mijn stoere chick durfte ook wel van een waterval van 70m ab te seilen dus gingen we met de mannen en Anneke naar boven. Super mooi plekje.....en eenmaal over het randje voor iedereen goed te doen. Super!!
Waarom maar een activiteit doen als je er 2 op een dag kon doen dus daarom samen met Job in de middag nog naar een grot gegaan. Lekker extreem je moest ergens 2 meter onder het water door om verder in de grot te komen......gelukkig hadden ze wel een lijn gespannen onder water zodat je wist welke kan je op moest. Na 2 leuke uurtjes als mol onder de grond kwamen we onder de blubber weer boven.

Dag 2 in San Gil gingen de dames na een oud koloniaal dorpje.....super mooi etc.....ik was natuurlijk blij dat ik weer iets actiefs kon doen dus dat dorpje kon me gestolen worden. Samen met Job geraft op de wildste rivier hier.....klasse 5 leuk maar ja die gids mag sturen en wij niet.......gelukkig kunnen we hier ook kayakken.

De dames en DJ wilden ook raften dus op dag 3 wij mee naar een rivier klasse 3, deze keer kregen wij een hydrospeed zodat we toch met zºn allen tegelijk deze rivier af konden en het voor iedereen leuk was. De mooie omgeving maakte een hoop goed van deze achteraf toch iets te rustige rivier voor Anneke.

Dag vier zouden we gaan parapenten....een colombiaans half uurtje met de bus.....ja je raad het al minimaal een uur over hobbelige weggetjes.....komen wij boven aan. Eerst wachten op de wind dan mag anneke het pakkie aan.....en begint het te regenen.......dus onverrichte zaken weer een uur terug in het gammele busje.

De laatste dag hier moesten we dan nog maar goed vullen, Dus zijn Job en Ik een 5 uur durende kayak cursus gaan doen....eerste keer toch wel weer eng in zo'n onstabiel bootje de rivier af. Zelfs deze klasse 2 was uitdagend genoeg. Gelukkig lukte het eskimoteren na een paar keer oefenen wel weer maar het bleeft toch spannend. Jop had het eskimoteren niet nodig want hij ging niet om in de rivier maar had toch iets meer moeite om dit onder de knie te krijgen.
Voor de 2e run met de hogere golven ging ik het eerste stuk alleen met de gids, een paar rapids classe 3, de eerste bijna om en de tweede iets beter.....gaf wel weer een kick om niet om te gaan.
Na 15 minuten bij Job aangekomen, hij weer de eskimoroll oefenen en toen door nog 2 rapids class 2+ met aardig hoge golven. Het laatste stuk weer bekend terrein (water) en zonder om te gaan de rivier afgevaren.
Ja toen
shining shoesshining shoesshining shoes

After the horse back riding.....our shoes needed to be cleaned again...
stond het parapenten nog op het programma dus nauwelijks de natte zwembroek weer uit en al weer in het busje richting de parapent berg. Deze keer meer geluk dus konden we over de koffie en tabaksplantages heerlijk vliegen. Anneke,s instructeur deed het voor het eerst......ze vielen bij take off en vervolgens wel een goede vlucht zo leek het .....tot dat ze 45 seconden later al weer landen op het heuveltje er naast.
Als echte hollanders wij natuurlijk zeggen dat als de vlucht zo kort was (ze zeiden 15 minuten in het hostel dus wij hadden berekend dat we dan minimaal een half uur zouden kunnen vliegen) wij niet zouden gaan , zonde van ons geld.
Het was echter de wind die nog niet goed was en 5 minuten later begon ze dan toch aan haar 20 minuten vlucht. Zeer de moeite waard........ze mocht nog langer maar door al het gedraai wilde een misselijke anneke liever gelijk weer landen.
Ik had geluk met de vlucht meer dan 30 minuten maar Job had het met zijn piloot minder getroffen. Alhoewel hij wel bijna 25 minuten in de lucht was, lag het niet in de planning om ergens in een weiland beneden te landen......maar na een half uur lopen waren ze gelukkig weer bij een weg waar wij ze op konden pikken.

Colombia tot zo ver fantaschtisch.....super vriendelijke mensen helemaal niet gevaarlijk, al best goed ontwikkeld en lekkere koffie!!!
Morgen gaan we beginnen aan een 5 daagse hike naar de Verloren Stad......hiervoor had ik mijn bergschoenen al bijna 3 weken mee lopen sjouwen......en ja ook al is het hier helemaal niet gevaarlijk....de laatste dag in San Gil zijn m'n vieze schoenen toch mee genomen uit het voorportaal van het hostel.
Politie er bij.....moest alleen de dag er naa terug komen voor de aangifte......Onze tickets voor de nachtbus hadden we al......we dachten half 22.30 maar gelukkig spraken we anderen in het hostel en bleek de bus al om 19:30 te gaan........eten of aangifte doen dat was onze keus toen we terugkwamen van het parapenten.
Je raad het al na een lekker maaltje de bus in gegaan en in Santa Marta aangekomen......de hike is geboekt......heb er zin in.
Op mijn teva's lekker lopen.....hopelijk komen de muggen niet door mijn sandalen heen.....we hebben er zin in.
Later horen jullie hoe het geweest is

Adios

Matt en Ann

Pier near LadrillerosPier near Ladrilleros
Pier near Ladrilleros

After a nice day on the beach....wainting on our boat back to the shore
Wax Palms in SalentoWax Palms in Salento
Wax Palms in Salento

Nice palms ...up to 60 meters high
In Salento with Job an KarinaIn Salento with Job an Karina
In Salento with Job an Karina

Nice town of Salento with a main street full of artists shops and bars
Flying a KiteFlying a Kite
Flying a Kite

A small boy is flying his kite on the hill in Salento
Abseiling a waterfallAbseiling a waterfall
Abseiling a waterfall

Anneke (blue) and me(red) abseiling down a 70 meter waterfall........nice

Tot: 0.057s; Tpl: 0.016s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.019s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb