Manizales, Hacienda Venecia

April 5th 2012
Published: April 5th 2012

Medellin - Manizales

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Road Medellin to Manizales 28 secs
Medellin - ManizalesMedellin - ManizalesMedellin - Manizales

Een kronkel weg door de bergen met diepen afgronden
Van Santa Elena besluit ik in een keer door te gaan naar Manizales. Manizales ligt in de regio waar koffie verbouwd wordt. Ik heb de tip gekregen om de koffie boerderij Hacienda Venecia te bezoeken. Daar wordt uitleg gegeven over het verbouwen van koffie en je kan er ook overnachten. Mathias legt uit dat van Santa Elena er en bus rechtstreeks naar de bus terminal zuid gaat. Ik moet de bus hebben waar Rio Negro op staat. Van de bus terminal is het vier uur in een bus naar Manziles. Ik neem een taxi naar de hoofdweg en ga bij de bus stop staan. Voor de voorruit van de bussen die langskomen hangt een bordje met waar ze naar toe gaan. Ik moet dus wachten op een bus met Rio Negro. De ene naar de andere bus komt langs maar geen bordje Rio Negro. Mmhhhmmmm, wat gaat hier fout. Ik vraag het eens aan iemand die ook bij de busstop komt staan. Wat ik begrijp is Rio Negro de andere kant op. Maar ik moet toch echt naar Medellin, naar de bus terminal zuid. Na anderhalf uur ben ik er achter. Het is de bus op de route Rio Negro en dit staat levensgroot op de voorruit en zijkant van de bus. Op het bordje staat Medellin. Waarschijnlijk zijn al meerdere bussen met Rio Negro voorbij gekomen maar was ik teveel gefocust op het bordje achter de voorruit. Na nog eens 10 minuten zit ik in de juiste bus die me afzet bij de busterminal zuid. Daar koop ik een ticket voor de bus naar Manizales die na een half uurtje vertrekt. Het is weer een tocht door de bergen met zelfs een groot deel over de bergkam. Op meerdere momenten is er zowel links als rechts een geweldig uitzicht een diepe afgrond is. Het is onbegrijpelijk hoe zware vrachtwagens en al het andere verkeer over zo'n berg weggetje kruipen. Tegen vier uur kom ik in Manizales aan. Dit is een stad deels in een dal maar hoofdzakelijk op de vlakken van de omliggende bergen. Sommige straten zijn zo stijl dat ik daar zelfs met een auto niet tegenop zou durven. De taxichauffeur heeft er minder moeite mee en scheurt als een volleerd rally driver door de straten en zet me af voor het pitstop hostel. Vanuit hier vertrek ik de volgende ochtend naar Hacienda Venecia.

Het verhaal hoe koffie ontstaan is volgens Alex, de gids op de Hacienda Venecia het volgende: Een boer in Ethiopische zag zijn geiten opgewonden raken als ze bessen van een bepaalde struik hadden gegeten.Hij probeerde de bessen zelf te eten, maar de pit was bitter en er zat maar weinig vruchtvlees aan. Na wat proberen kwam begon hij de bessen te koken en er ontstond en drank met een tot dan toe onbekende smaak. Waarom de naam koffie? Dit gebeurde in de Ethiopische provincie Kaffa. Wat later verbasterde tot koffie. De koffie kwam van Afrika het eerste naar in Italië terecht. De mensen vonden het zo lekker dat de koffie gingen drinken in plaats van naar de kerk te gaan. Een priester vroeg de paus de koffie te verbieden. De paus wou zelf eerst de koffie proberen. Hij vond het zo lekker dat hij besloot dat koffie voor iedereen beschikbaar moest komen. En zo is koffie ontstaan. Een deel komt overeen met de mening van Wikipedia. Het deel over de paus is echter bij Wikipedia niet bekend. Dit zal een goed bewaard Colombiaans geheim zijn (-:

Er zijn twee hoofdsoorten koffie: Robusta verbouwd op 0-700 mtr hoogte en de betere soort Arabica verbouwd op een hoogte van 1000-2000 mtr. Het verschil tussen de twee soorten koffiebonen zit met name in de smaak en het cafeïnegehalte: arabicabonen hebben een mildere smaak en bevatten ongeveer 70% minder cafeïne dan de robustabonen, die voor een pittigere smaak kunnen zorgen. Colombia produceert alleen maar Arabica. Het andere grote verschil is hoe de koffie gedroogd wordt. In de zon met de vrucht erom heen of door de vrucht van de koffieboon te halen en de boon te drogen met hete lucht. De vrucht om de koffieboon is zoet. Als koffie boon met vrucht en al gedroogd wordt heeft dat invloed op de smaak. Drogen van de koffieboon met vrucht is alleen mogelijk in de warme lager gelegen gebieden. Dit gebeurt dus hoofdzakelijk bij de soort Robusta. Na nog veel meer informatie over koffie gaan we het veld in om de koffie plantage te zien. De koffie groeit aan struiken die ca 30 jaar oud worden. Om de 6 jaar wordt de struik helemaal terug gesnoeid 20 cm boven de grond. Vanuit de stam groeit dan weer een nieuwe struik. Aan een struik kan tergelijk bloesem zitten, groene vruchten en rode rijpe vruchten. De rijpe vruchten worden om de
Het hostelHet hostelHet hostel

Hangmat, zwembad, bed en lekker eten. What do you need more?
15 dagen met de hand geplukt. Twee keer per jaar neemt door de kombinatie van regen en zon de oogst flink toe. In dit hoog seizoen werken er 500 plukkers op de Hacienda Venecia. De plukkers worden betaald per kilo geplukte vruchten. Van 7 kilo geplukte vruchten kan 1 kilo koffie gemaakt worden. Alex ligt het hele proces van het plukken tot het drogen van de koffie boon toe. Erg interessant om alles te zien maar vooral ook te proeven. De Hacienda Venecia is prachtig gelegen. Op de hacienda staat een prachtig oud uit bambo opgetrokken huis. De tuinen zijn prachtig met de meest mooie bloemen, vlinders en vogels. Ik vind vooral de kolibri geweldig om te zien. Dit vogeltje kan echt stil in de lucht staan. Zijn kleine vleugeltjes gaan zo snel heen en weer dat je ze nauwelijks ziet. We slapen in een erg relaxed huis met een grote veranda met hangmatten en een zwembad voor de deur. Het kan slechter.

Gedroogde koffieGedroogde koffie
Gedroogde koffie

Het schilletje om de boon zit er hier nog om. Vandaar de gele kleur. Zonder het schilletje is de koffieboon groen van kleur.
VlinderVlinder
Vlinder

De mooiste vlinders, waarvan de even wilde poseren voor de camera.
BloemenBloemen
Bloemen

De mooiste bloemen zijn op de Hacienda Venecia te vinden

Tot: 0.136s; Tpl: 0.011s; cc: 15; qc: 61; dbt: 0.085s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb