Chile!!!

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region
April 8th 2009
Published: May 14th 2009

Vi ble hentet paa flyplassen i Santiago av min gamle chilenske romkamerat fra Spania, carlos! Den foerste dagen dro vi opp i Andesfjellene, til hva som normaltvis er er et skiresort vinterstid!, 3000 m over havet.Nydelige omgivelser. Stoppet ved den gamle diktatoren´s Pinochets vinterhus. Pinochet var diktator fra midten av 70´tallet til midten av 80´tallet. Meningene er veldig delte blant Chilenere; Mens mange mener han gjorde mye bra for landet, tross grusomme metoder, maner andre han ikke var annet enn en tyrann.
Idag er Chile det mest morderne og stabile, baade oekonomisk og politisk, landet i Soer-Amerika. Selvom det fortsatt er mye fattigdom, er dette landet med stoerst middelklasse! Mange av boligomraadene, husene, bilene, resturantene minner om, eller er, amerikanske.

Tirsdagen etter aa ha tuslet rundt i Santiago´s senter, som ikke var det helt store, dro vi paa et gedigent kjoepesenter, som ogsaa minnet mye om de amerikanske, overlykkelig av aa finne baade Taco Bell, Starbucks, Applebees og Donkin Donuts!!
Paa kvelden moette vi mange av vennene til Carlos. Hadde en stor BBQ foer vi dro videre ut! Veldig morsomt aa bli kjent med de lokale paa denne maaten. Hadde det veldig hyggelig helt til vi kom tilbake til
p1050163p1050163p1050163

Andesfjellene
huset til Carlos, da vi saa det hadde vaert innbrudd. PC, mobilen til Marit, sykkel og penger var stjaalet. Dette til tross et heller fint nabolag og alarm.

Torsdagen var vi aa spilte bowling for saa aa dra paa Soer-Amerikas stoerste Casino rett utenfor Santiago. Veldig goey, men som de fleste dro vi med mindre penger enn med det vi kom!

Fredagen dro vi til sommerhuset til Carlos i Viña del Mar paa kysten, en time unna Santiago. Loerdagen var vi i byen som ligger rett ved siden av: Valparaiso, som ligger paa UNESCO´s verdensarvliste. Byen er bygget paa 45 aaser med masse gamle trehus i forskjellige farger, og har mange "byheiser" som tar deg med de veldige bratte bakkene! Paa kvelden spiste vi middag hos faren til Carlos med smaabroedrene hans! Vi spiste en nydelig "fiskegryte" laget paa baal i hagen, igjen med herlig chilensk vin! Soendagen var vi paa stranden og paa det lokale markedet

Dagen foer vi dro, var jeg paa en aldri saa liten motorsykkeltur med romkameraten til Carlos. Kjoerte gjennom de fineste stroekene med enorme hus og enda hoeyre gjerder, til de veldige fattigslige omraadene like ved siden av, store kontraster. Kjoerte ogsaa forbi en av de stoerste vingaardene i Chile, som var ganske imponerende!

Tirsdag, stod vi opp grytidlig, og dro til flyplassen for aa sette retnign mot Lima og Peru!

p1050177p1050177
p1050177

Pinochets vinterhus
Taco BellTaco Bell
Taco Bell

Etter 6 aar med savnt, fant jeg endelig TB i Santiago!!!
p1050217p1050217
p1050217

Carlos' hunder som han har malt lilla og groenn!!!
p1050221p1050221
p1050221

Hos Carlos med hans lilla hund!
p1050228p1050228

Valparaiso
p1050284p1050284
p1050284

I sanddynene hvor vi kjoerte med Pick-upen til Carlos i Viña del Mar

Tot: 0.127s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0486s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb