Lençois - skogsturer, blod og hundemat!

Brazil's flag
South America » Brazil » Bahia » Lençóis
September 3rd 2006
Published: September 7th 2006

KlesvaskingKlesvaskingKlesvasking

Her trengs ikke 1200 omdreininger og finvask. Alt gnukkes og gnies ved elva, og legges til toerk paa de glovarme bergene.
Vi hadde paa forhaand booket en todagers tur til Lençois, som ligger inn i landet i staten Bahia (samme stat som Salvador). Lençois er en bitteliten by (7000 innbyggere) som ligger i Chapada Diamantina, et naturreservat hvor utvinning av diamanter var den store naeringsveien foer i tiden. Naa er det turisme som gjelder, og ikke uten grunn. Selve byen er liten og ekstremt trivelig, og den er omgitt av enorme omraader med skog, elver, fosser, naturlige badekulper, grotter og fjell i de underligste formasjoner. Turistnaeringen er i hovedsak rettet mot naturopplevelser, og byen er virkelig opptatt av aa ta vare paa naturen sin.

Vi tok buss fra Salvador ved midnatt og var fremme i Lençois klokken fem om morgenen. I stummende moerke ble vi plukket opp av en kar, neppe gammel nok til aa kjoere bil, som grisekjoerte oss til hostellet. Der sov vi i en time, foer vi stod opp for aa gjoere oss klar til rundtur i naturen. Sammen med en gjeng andre turister, la vi ivei i en minibuss, ledsaget av guiden Manuel (en liten, munter sprett) og sjaafoeren Marcos (en korpulent raakjoerer med solbriller og mafiost utseende). Foerste stopp var en foss, hvor vi ogsaa hilste paa en gjeng smaa aper som Siri selvsagt ble forelsket i. Her tok vi ogsaa et bad i et av omraadets mange naturlige svoemmebassenger. Deretter kjoerte vi langt uti marka, til Facenda Lapa Doce (bondegaard) hvor en enorm underjordisk dryppsteinsgrotte laa. Her har regnvann trengt igjennom i millioner av aar og formet mineraler og stein til de rareste figurer. Det var stummende moerkt og helt stille, og en aldrende lokal helt med gasslykt foerte oss gjennom grottene (noen av dere som har sett Gandalv i front for Ringens Brorskap gjennom Morias Miner?). Paa et tidspunkt ba han oss sette oss ned, og skrudde deretter av lykta i fem minutter. Ikke en eneste lyd, ikke et eneste glimt av lys. Sjelden man opplever saant!

Etter lunsj, mer bading og en grotte til, ble dagen avsluttet paa toppen av det hoeyeste fjellet i regionen, Pãe Inacio (1160 m.o.h). En fantastisk utsikt utover milevis med groenn natur, kronet med en spektakulaer solnedgang!

Dag 2: Vi og guiden Igor (!) la ut til fots oppover elva som renner ned i byen. Vi passerte lokale kvinner som vasket klaer i elva og toerket dem paa berget. Berget var kjempevarmt, og i kombinasjon med sterk sol og 30 varmegrader sikkert mer effektivt enn en hivlken som helst toerketrommel. Vi kom etterhvert til en fin foss hvor vi tok en dusj. Deretter gikk vi videre til Ribeirão de Meio, som er en naturlig vannsklie der hvor elva renner skraatt nedover et 100 meter langt berg. Haavard sklei og koste seg. Siri tok bilder (kommer senere).
Turen tok til sammen aatte timer, og vi var enige om at det var en fin dag.

Paa dette tidspunktet var det vinterfestival i Lençois, saa vi fikk bossa nova til middagen foerste kvelden og et heidundrandes sambaorkester som akkompagnement den andre kvelden.

Vi skulle ta nattbuss tilbake til Salvador den andre kvelden, og hadde noen timer aa slaa ihjel i byen. Vi rusla rundt og fant en internettkafe med det smaleste smalbaandet i verden. Helt grusomt, vi maatte bare gaa etter aa ha ventet i 5-10 minutter bare paa aa faa opp mailen.

Siri moette verdens soeteste gatehund, som hun ga resten av skinkepaalegget og gulosten fra turen til. Siri mente at hunden var mer sulten og gikk aa kjopte en boks hundemat paa supermarkedet. I det boksen ble aapnet skar kanten seg inn i hoyre
Lokalt dyrelivLokalt dyrelivLokalt dyreliv

Dette er en Moki-ape
tommel og en del blod kom ut. Au, au, au. Hva er det med Siri, fingre og skarpe gjenstander!!! Vi fikk kjopt inn bandasje og rensemiddel og plastret henne sammen igjen paa en benk i en park. Hunden ble nok mett, og det var verdt det mente Siri.

Vi hentet baggasjen og hadde selskap av vaar hostellvenninne Birgitte hele veien til Salvador. Hun hadde vaert syk de to dagene vi var der, stakkars. Haavard bestilte en sandwich og en kaffe til henne naar vi ankom busstasjonen i Salvador.

Vi anbefaler Lençois paa det varmeste til alle! Det finnes turer for alle aldre og mosjonsklasser, byen er veldig koselig og maa vaere veldig avslappende aa bo i. Ingen digre butikker, ingen reklamer for forbruksgjenstander(flatskjermer osv..) og veldig veldig trygg. Naturen er ogsaa kjempefin og det er sikkert flere tusen ting aa se og gjoere!

Blir skitten paa fotteneBlir skitten paa fottene
Blir skitten paa fottene

etter 2 dager i fjellet!!
Haavard og guidenHaavard og guiden
Haavard og guiden

De finner vei gjennom vill jungel.
Utsikt mot LençoisUtsikt mot Lençois
Utsikt mot Lençois

En bitteliten by i innlandet i Bahia
Rar farge paa jorda her..Rar farge paa jorda her..
Rar farge paa jorda her..

Jorden her er roed paa grunn av hoyt jerninnhold.
Nord eller soer?Nord eller soer?
Nord eller soer?

Haavard og guiden prover aa finne veien hjem.
Siri og Haavard paa toppenSiri og Haavard paa toppen
Siri og Haavard paa toppen

Paa toppen av fjelltoppen Pai Inacio
Solnedgang fra Pai InacioSolnedgang fra Pai Inacio
Solnedgang fra Pai Inacio

Siri lufter sarongen sin paa toppen av Pai Inacio.

Tot: 0.092s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0446s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb