Wereldreis parte 2: het leven als een local in Bolivia

October 1st 2012
Published: November 28th 2012

Tarija 1Tarija 1Tarija 1

Ons paleis!!
Begin oktober zijn we aangekomen in Bolivia. Na Copacabana en La Paz hebben we Judith opgezocht in Tarija. Hier hebben we ruim een maand ons eigen paleis gehad en spaanse les gevolgd. Tarija was onze ideale uitvalsbasis voor onze trips naar Potosi, Sucre, Camargo en Salar de Uyuni.

In Tarija hebben we een fantastische tijd gehad! Judith had voor ons een appartement geregeld bij haar op de patio. Echt een super plek om een maand te "wonen" als Tarijeense locals. Onze aankomst was meteen onvergetelijk! De kennismaking met Beto, Aldo en Vladimir (Vladi) zal ons altijd bijblijven en we zijn meteen opgenomen in Judith's vriendenkring. Hierdoor hebben we helemaal kunnen genieten van het locale leven in Tarija en voelden we ons meer "vrienden van" dan toeristen. In Tarija hadden we ook een beetje een normaal ritme: 7.30 opstaan en ontbijt, van 9 tot 11 Spaanse les, koken, lunch, huiswerk, chillen (bij voorkeur aan het zwembad), op pad met Judith met of zonder haar vrienden. Het was fijn om weer even een ritme te hebben en een vaste plek!

Tarija bleek ook de ideale plek voor Spaanse les. Twee uur per dag met daarnaast nog huiswerk heeft echt een boost
Tarija 2Tarija 2Tarija 2

Ons huis voor een maand. Niet slecht toch?
gegeven aan ons Spaans. Uiteraard daarnaast ook veel oefenen met onze nieuwe "amigos". De lessen waren bij Julia thuis: een leuke en profesionele vrouw die samen met haar kinderen, oma en Cornetta woont. Oma zal ons allebei altijd bijblijven: elke ochtend zat ze ons met een glimlach op te wachten om ons te begroeten en brabbelde ze een stortvloed aan Spaanse woorden waar we niets van konden verstaan. Floor heeft Cornetta in haar hart gesloten: een jong, ondeugend katje van maar 3 maanden oud.

Vanuit Tarija hebben we verschillende trips gemaakt: naar Potosi, Sucre, Camargo en een toer naar Salar de Uyuni. Potosi is een oud mijnwerkersstadje en rijk aan historie. Wij waren met name fan van Sucre; een stad vol met prachtige witte gebouwen en daardoor ook wel "ciudad blanca" genoemd. Koos zijn verjaardag hebben we gevierd in Camargo op een hacienda bij de bekendste Singani (brandy) bodega van dat gebied. Een erg bijzonder plekje! En aan wijn en brandy geen gebrek voor Koos z'n verjaardagsparty ;-)

Het eerste weekend van november zijn we met z'n drieen met een nachtbus naar Tupiza gereden waar we een vierdaagse toer hebben gemaakt naar Salar de Uyuni; een honderden kilometers
Tarija 3Tarija 3Tarija 3

Spaanse les. Nuestra profesora y Oma. We hadden les bij Julia thuis, waar oma elke ochtend werden verwelkomd door oma.
lange zoutvlakte, erg indrukwekkend! Erg mooie trip was het, maar wel primitief en daarna is weer een beetje luze en minder stof ook lekker. Terug in Tupiza hebben we onze bonteavond gehouden met Judith. Na een maand doorgebracht te hebben als de drie musketiers was het tijd om afscheid te nemen en samen verder te trekken naar ons volgende land: Argentina!

Tarija 4Tarija 4
Tarija 4

Markt in Tarija met traditioneel geklede Boliviaanse vrouw.
Tarija 5Tarija 5
Tarija 5

Tarija heeft het beste van twee werelden: de dynamiek en gezelligheid van een stad en de rust van een dorp. Heel anders dan andere Zuid-Amerikaanse steden die over het algemeen veel hectischer zijn.
Tarija 6Tarija 6
Tarija 6

Concierto privado. Optreden van Judith met haar maestro Beto.
Tarija 7Tarija 7
Tarija 7

Folklore dansen in Cachapaya. We waren niet te onderscheiden van de locals ;-)
Tarija 8Tarija 8
Tarija 8

Laatste dag in Tarija. Traditioneel eten: hutspot. Een verrassing voor Aldo (een vriend van Judith) voor zijn gastvrijheid.
CamargoCamargo
Camargo

Bodega San Pedro, waar we Koos zijn verjaardag hebben gevierd.
Camargo 2Camargo 2
Camargo 2

Traditionele lunch: varken, mais, bieten en aardappel. Met de handen geserveerd door Boliviaanse vrouw. Yummie!!
PotosiPotosi
Potosi

Potosi, een mijnwerkersstadje. Niet onze favoriete stad, maar de hoogte op 4000m heeft zeker indruk gemaakt.
SucreSucre
Sucre

In tegenstelling tot Potosi behoort Sucre wel tot onze favoriete steden van Bolivia. Prachtige stad met haar spierwitte gebouwen.
Sucre 2Sucre 2
Sucre 2

Op het dak van een oud klooster waar monniken woonden. Nu is het een school.
Sucre 3Sucre 3
Sucre 3

De bankjes die de monniken gebruikten om te mediteren. Wat een rust in de stad!
Uyuni 1Uyuni 1
Uyuni 1

Op weg naar de Salar de Uyuni. VdB Power!!!
Uyuni 2Uyuni 2
Uyuni 2

Normaal gesproken zijn Lama's erg verlegen, maar deze overduidelijk niet!
Uyuni 3Uyuni 3
Uyuni 3

Uitzicht op weg naar Salar de Uyuni, bij een "slapende" vulkaan.
Uyuni 4Uyuni 4
Uyuni 4

Flamingo's
Uyuni 5Uyuni 5
Uyuni 5

Laguna Colorado. Een van de vele schitterend gekleurde meren op weg naar de Salar. Deze was dieprood.
Uyuni 6Uyuni 6
Uyuni 6

On top of the world!
Uyuni 7Uyuni 7
Uyuni 7

Aleen op de wereld

Tot: 0.095s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 58; dbt: 0.0638s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb