Patagonia

Published: February 9th 2007

Patagonia

februar 1 - 8

(Itt van oldalt egy terkep, a Patagon utvonalrol. Argentinaban Puerto Madryn es a Valdes felsziget a legkeletibb pont, a legdelibb El Calafate es a Perito Moreno gleccser, a legnyugatibb Bariloche, es ahhoz kozel Chileben Puerto Montt.)

Puerto Madryn

Patagonia legterebe berepulve az a furcsasag fogadott, hogy egyaltalan nem erzekeltuk, hogy milyen magasan repul a gep, mert se fak, se epuletek, csak egy egyseges nehol sarga, nehol barnasszurke, kicsit egyenetlen felszin fogadott. Kesobb kiderult, a sarga reszek fuvesek, a barnasak bozotosak. Az egesz taj teljesen sik es sehol semmi.

Leszallaskor forro legaramlat fogadott, eloszor aszittuk a repulo hajtomuvebol jon, de kesobb kiderult, nem, hanem ez volt a szel itt. Trelew reptererol hirtelen elhatarozassal nem Trelewba, hanem Puerto Madrynba mentunk, mert tobb forrasbol is hallottuk, hogy azzal jobban jarunk, kozelebb van a Valdes felszigethez, ami a legfontosabb fo atrakcio, es a tengerparton van ami a masodik fo atrakcio. A repteri buszrol par perc utan lattuk meg az elso guanakokat, amik veznabb testalaktu lamak. Kesobb mindenfele voltak, meg neha birkak, lovak, sot tehenek is. A fokakrol es a pingvinekrol nem is beszelve.

A kozponttol kicsit tavol egy eleg lepattant hostelbe mentunk, azt ajanlottak telefonon a turista informacios irodan, gondolom a telefonos ugyintezo nagybatyja volt az az ember aki a hostelt uzemeltette. Este nem furodtem a strandon, mert mar felhomaly volt es nem birtam kivenni, hogy mik azok a furcsa sargas-feheres dolgok amik a vizben uszkaltak.

Masnap reggel atkoltoztunk abba a hostelbe (a varoskozpontban, egy sarokra a parttol, ugyanannyiert mint a masik), amit elozo este talaltunk. Utana pihenonapot tartottunk, kicsit ossze kellett szedni magamat egeszegugyileg... Kimentunk ebedelni a hostellal szembeni helyre, ahol csak ertelmi fogyatekos pincerek dolgoztak, gyakorlatilag mindent tobbszor egymas utan elfelejtett a csaj amit rendeltunk (amirol egyebkent kiderult, hogy lecso). Ebed utan lementunk a strandra, eppen apaly volt, ezert kb 200 meteres kemeny homokpart volt, a korabbi 10 meteres helyett. Es olyan szel (ezuttal hideg), hogy a furdest csak jelkepesen vegeztuk el, majd a Detti kifekudt napozni, es par perc alatt belepte a homok, szoval inkabb nem eroltettuk a strandolast. A varosban ettermek es utazasi ugynoksegek valtjak egymast, nagyon durvan a turizmusra epul az egesz hely. Foglaltunk masnapra egy turat a Valdes felszigeti termeszetvedelmi terulet megtekintesere.

Masnap 8 utan a hostelnel felvett minket a mikrobusz. Az egesz Valdes felszigetre egy aszfaltut vezet, mindenkinek belepot kell fizetni. Telen (itt most nyar van ugyanis) ide jarnak balnak az obolbe, de hat errol most mi lemaradtunk. Hamar elhagytuk az aszfaltozott utat, utana a mikrobusz kavicsos-foldes-kozuzalekos utakon megy, nem veletlen, hogy minden helybeli kocsinak tobb helyen be van repedve a szelvedoje... Megtekintettuk a foka es pingvintelepeket, kiderult, hogy az oroszlanfoka egy fitt ruganyos allat, ezzel szemben az elefantfoka egy tohonya, lusta dog.

Ezutan (meg mindig a felszigeten) Puerto Piramidestol hajokirandulasra indultunk. A ki- es beszallas egy nagy homokstrandon tortenik, innen traktorokkal huzzak-toljak a hajokat ki es be a vizbe. A hajorol par meterrol megtekinthettuk a fokakat majd egy kis pipas buvarkodasra beugrottunk a baromi hideg vizbe, es terdol lefagyott a labunk a neopren rovidnadrag alatt. Viszont lattunk egy nagy es sok kis halat es egy dolgot ami lehetett volna szappan vagy egy babapiskota is a viz aljan, de leginkabb talan egy vizi meztelencsigara hasonlitott. Miutan visszaoltoztunk, kiderult, hogy eltunt 200 peso a nadragzsebembol (tobb elmelet is szuletett, hogy hogy, nekem legvaloszinubbnek az tunt, hogy az osz haju szakadt utitarsunk tudott volna a legtobbet meselni rola, hogy hova lett), ami az osszes penzunk volt ezert a hajokirandulast meghiteleztek nekunk es kesobb a hostelben dollarban fizettuk ki...

El Calafate

El Calafate repteren egy sofor vart minket Papp Detti feliratu tablaval, ez kulonbozo reakciokat valtott ki belolunk, a Detti orult, hogy vegre varja igy valaki, en meg annak orultem, hogy nem en vagyok az illeto sofor, nem vagyok oltonyben, es nem vagyok a Heathrow repteren. Egy nagyipari hostelbe mentunk, amit elore foglaltunk, gleccserturaval egyutt. 190 agy, nulla ember, mindenki kirandulni van napkozben ugyanis.

A calafate amugy egy bokor, sarga viragai (nem lattuk), kek bogyoi (kostoltuk) es haromagu tuskei (ereztuk) vannak. Errol kapta a nevet a falu, ahol tiz eve par szazan laktak, de beindult a gleccserturizmus, ezert most majdnem 20 ezren es meg tovabbi novekedesre szamitanak. Calafatebol keszul lekvar (nem kostoltuk), tea (kostoltuk) es likor (kostoltuk).

Bekoltozes utan a Laguna Nimez nevu lagunat setaltuk korul, itt talalkoztunk eloszor a kobor kutyakkal. Bakker, El Calafate teljesen tele van kobor kutyakkal. Vagy hat nem tudtuk eldonteni, hogy koborok-e, mert a legtobb fajtatiszta volt es jol taplalt, de egesz nap az utcan vannak es ha kiszemelnek egy szimpatikus jarokelot, azt addig kovetik, amig nem jon egy meg szimpatikusabb jarokelo. De tenyleg, nem vicc, tele van a veros veluk.

Masnap indultunk a gleccser turara. Az illeto gleccser neve Perito Moreno, es az az erdekessege, hogy elvalaszt egymastol ket tavat, ezert a jeg alatt egy patak van, ami egyre nagyobb alagutat as, vegul az egesz beomlik, es akkor a turistak nagyon orulnek, de nem mi, mert ez eleg ritka azert, asszem evente egyszer van. Egesz nap valtozott, hogy faztunk vagy melegunk volt, attol fuggoen, hogy sutott-e a nap es/vagy hogy szelarnyekban voltunk-e. Egesz nap fel-ala maszkaltunk a gleccserrel szembeni domboldalon kiepitett teraszokon es lepcsokon. Volt egy hazaspar, akik az egesz napos gleccsernezest rovidnadragban (pirosra fagyott labbal es egyebkent kesztyuben) teljesitettek, de ugy csinaltak, mintha ez teljesen normalis lett volna. Ok kicsit idegesitettek minket. :-)

A gleccser kek. A gleccserrol allandoan nagy darab jegek omlanak le, na de jo, hogy nagy darabok, de nem annyira, mint amennyire ilyenkor hangos a duborges. Ez valami visszhang-dolog lehet.

Este napszemuveget vasaroltam, mert az eddigi a gleccsernezes kozben vegleg kimult, mar a korabban alkalmazott szigetelo szalag sem birta tovabb osszetartani.

San Carlos de Bariloche

Eleg keson ertunk Barilocheba, sokat kesett a gep, es leszallas elott ugy osszerazott, ami mindkettonknek ujdonsag volt, nehanyan sikitottak csendesen, mi nem. Leszallas utan az allomason tejekoztattak, hogy mar elment az utolso busz a varosba, ezert taxiba szalltunk egy enyhen furcsa izraeli lannyal, aki a Dettihez csapodott amig egy kicsit nem figyeltem. A taskamat, amiben minden fontos irat es penz van, hanyag eleganciaval a csomagtologato kocsin felejtettem, par perccel kesobb taxival erkeztunk ismet a helyszinre, es felvettuk a taskat is, igy folytattuk utunkat Bariloche kozpontjaba.

Az estet teljesitmenyturaval folytattuk, teljes menetfelszerelesben gyakorlatoztunk Barilocheban, minden hostel teljesen tele volt ugyanis, ezert vegul egy hotelbe csekkoltunk be dupla aron, na de hat nem volt mas. A hosteleken egyebkent legtobbszor mar a bejaraton logott egy papircetli "FULL" felirattal, hogy ne raboljuk egymas idejet. Vegul a hotelszoba elfoglalasa utan talaltunk egy hostelt egy 10 emeletes haz legfelso szintjen, ahol masnapra bizonytalanra igertek ket agyat. A hostel alatt pedig egy olcso ettermet is talatunk, par nap ota eloszor ismet a sult marhahusra esett a valasztasunk.

Masnap a hotelbol reggel a buszpalyaudvarra mentem, itt az a meglepetes fogadott, hogy csak 2 napra elore (pentekre) lehetett mar csak buszjegyet venni a chilei Puerto Montt fele, mert minden egyeb jarat mar teljesen tele volt. Ez eleg kellemetlen amugy. Most csutortok este van, amikor ezt irom, es a kovetkezo a tervunk holnapra sajnos: reggel 8-kor indulunk az Andokon at Chilebe, elvileg delutan 2-kor erkezunk, es 3:40-kor indul a repulonk Santiagoba... Szoval az a terv, hogy holnap nem fog kesni a busz. Ha megis, a B tervet fogjuk megvalositani, ami egyelore meg nincs kidolgozva. :-)

Na, szoval meg tegnap. Atkoltoztunk a 10 emeleti hostelba (lett szabad agy), es a delutant kirandulassal toltottuk. Megtekintettuk a tavak es hegyek kozott fekvo Llao Llao (sao sao) hotelt, ami valamiert ugy tunt, hogy hires, de az nem derult ki, hogy miert. Kirandultunk oriasi fakbol es nadasbol allo erdoben, ez eleg szokatlan egyebkent, de megis nagyon orultem neki, hogy legalabb voltak fak, kicsit mar kezdtem kellemetlenul erezni magam a patagon koparsagban. Megmasztunk egy hegyet (Cerrito Llao Llao) ahonnan nagyon-nagyon-nagyon szep panorama volt minden iranyban.

Ma meg a teleferico-val (kabinos libego? kabinos sifelvono?) felmentunk a Cerro Ottora, ahonnan szinten nagyon szep a kilatas, kulonosen a csucson levo forgo etterembol. Megfigyeltuk, hogy itt emberek fizetnek azert, hogy lefenykepezkedhessenek egy bernathegyi kutyaval, valamint, hogy a helyi csaladok a szakadek fele teblabolo gyerekeket altalaban a hajuk elkapasaval terelik vissza, ami nagy siras-rivast eredmenyez.

A leereszkedes utan a Detti visszatert a hostelbe az egyebkent ingyenes busszal, en meg gondoltam megnezem a kozeli topartot, es gyalog jottem vegulis. Meglepoen sokan voltak amugy a parton napozni, ahhoz kepest, hogy a viz 14 fokos, szoval csak ugy nez ki, mintha strandolna az ember.

Szoval holnap elhagyjuk Argentinat (ez eleg biztosnak tunik legalabbis), de meg egy par dolgot akartam mar korabban is irni az argentin konyhamuveszetrol. Eloszor is az argentin konyhamuveszet ragadtatott engem a "hus husagyon" kifejezes hasznalatara, meg elso este Buenos Airesben (az ensalada rusa-s helyen) ugyanis a nagy szelet sult marhahust egy kb 2-3 centi vastag gepsonka agyon talaltak, aminek en igencsak orultem.

Masreszt erdekes az ettermek kinalata. A valasztek az ettermek 99 szazadekaban a kovetkezo:
Bife de chorizo (sult marhahus)
Milanesa (rantott hus)
Pizzak
3 fele teszta, 4 fele szosszal kombinalhato
Es kesz. Finom minden, nem az, na de nem unalmas ez egy kicsit? Az argentinok szerint ugy tunik nem. Ja, nehany helyen meg egy fele kaja van, es ez pedig a goulash, vagyis porkolt nokedlivel (galuskaval, na). Ezt nem kostoltuk, magyaros porkoltnek biztos nem jo, argentin erdekessegnek meg hulyeseg.

A kajakkal kapcsolatban meg egy dolog amit meg akarok emliteni az a chimichurri szosz. A Rodriguez csalad az esti barbekjuhoz felszolgalta ezt a szoszt is (nagyreszt asszem paprika, de egyeb fuszerek is vannak benne) es azt tettek hozza, hogy ezzel vigyazzunk, mert nagyon-nagyon eros. En kb. egy olyan Eros Pista vagy durvabb szintre szamitottam, de gyakorlatilag szinte alig csipett, nemtom miert volt a felhajtas.

Az italokrol meg azt, hogy a nemzeti ital egy "yerba mate" nevu teaszeruseg, ami azert erdekes mert nagyon sokan isszak es egy kulon szertartasa van es kulon felszereles kell hozza, szoval nagyon komolyan veszik. Eloszor is van egy kis bogre vagy csesze vagy kocsog, ami mindenfele anyagbol lehet, a leggusztustalanabb a kivajt tehenlab, de foleg fem vagy kivajt tok. Aztan van egy fem szivoszal, aminek a vegen egy szuro van, ennak neve bombilla. Szoval a kocsogbe a novenyi tormelek (kb mint a teafu, filter nelkul), aztan a bombillaval eldolgozzak es ra a meleg viz. Aztan a bombillaval kiszopogatas. Mindebben csak az a furcsa, hogy nem bemennek valahova szerezni egy kis meleg vizet, hanem mindenki a sajat termoszaval megy mindenhova (a boltokban termoszbol van a legnagyobb valasztek). Hat nemtom, engem halalra idegesitene, hogy mindenhova vinnem kell egy termoszt (foleg hogy a vegeredmeny egy keseru lotty, ami miatt az egesz tortenik), de hat gondolom megszoktak egesz kisgyermek kortol, mar az oviba is mindenki viszi a kis termoszat, vagy nemtom. Szoval az ital keseru es novenyi tormelek is kerul az ember szajaba, szoval nem lett a kedvencunk, na.

Na itt bucsuzom, tehat mint egy jofajta krimiben, adott a feszultseg, hogy fenntartsam az erdeklodest. Vajon elerjuk-e a repulot holnap...? :-)

9th February 2007

irigy :)
Sargulok meg minden. En meg fejvadasz leszek itt a UKban :) Vicces. Nagyon szep helyeken jartok. Legkozelebb erre lesztek, remelem, talakozunk is... Edi
11th February 2007

Ooo, fejvadasz a UKban?
Majd meg lehet, hogy keresunk munkat arra is... ;-)

Tot: 0.321s; Tpl: 0.018s; cc: 15; qc: 71; dbt: 0.0587s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb