Cinema Paradiso - welcome to cosy heaven


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Wanaka
June 29th 2008
Published: June 29th 2008
Edit Blog Post

Wanaka er en Queenstown wanna-be og ligger ca. 90 km nord for ’the real thing’. Efter min mening er byen stadig mere ’wanna’ end ’be’ men jeg havde et spinkelt håb om at kunne få en enkelt dag på ski, inden White Wonder og jeg sætter kurs mod vestkysten og derefter Christchurch. Det blev dog ved håbet, for der kom ikke sne nok. I stedet blæste og regnede det, så dette blev turens første rigtige dasedag uden egentlige forudbestemte aktiviteter planlagt. Men der var vist også noget med en masse bøger der skulle læses - og de læser jo ikke sig selv:-)

Wanaka har dog en lille unik ting at byde på (byen har også fantastisk udsigt til sø og bjerge, men det er jo ikke unikt i dette land) - nemlig Cinema Paradiso. Det er en lille intermistisk cafébiograf, der serverer god mad, kaffe og kager og derudover byder på næsten hjemmelig hygge. (De beder om ens navn, når man bestiller, så de resten af aftenen kan tiltale én ved navnet i stedet for bare ’du der’). Selve biografsalens indretning er one of a kind. I stedet for almindelige sæder er salen fyldt op af gamle sofaer og enkelt gul Folkevogn cabriolet, hvis man skulle have lyst til lidt drive in bio. Så godt plantet i sofapuderne sidder sad jeg og nød en af de (få) mere succesfulde Kiwi-movies ’Second-hand wedding’ som klart kan anbefales.

Men jeg er nødt til at nævne to yderligere helt unikke features ved biografen:
1. Reklamerne: jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror, at det er biograffolkene selv, der producerer dem. Jeg forestiller mig, at det foregår på den måde, at en af de lokale virksomheder kommer til biografen og gerne vil køre en kampagne dér. Og så lægger de ellers al kreativ kraft i hænderne på biograffolkene. Det kommer der nogle ret alternative og skæve reklamer ud af - alle med en komisk ironisk tvist, men uden at nedgøre produktet. Jeg tror bedst, jeg kan forklare det ved at lade jer forestille jer Monty Python lave reklamer for fx solvarmere til taget!
2. Og så til det bedste - og jeg tror alle piger vil give mig ret. Alle film i biografen har indlagt pause med det ene formål, at caféens kok kan få lov at sælge de fuldstændig friskbagte og varme chocolate chip cookies, som han lige har hevet ud af ovnen. There you have it - cinema in heaven!


Advertisement



Tot: 0.077s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 47; dbt: 0.0366s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb