Kiwien - a real quickie


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Queenstown
June 25th 2008
Published: June 25th 2008
Edit Blog Post

Et af nationalsymbolerne for New Zealand er Kiwien, som også har lagt navn til det, new zealændene kalder sig selv og alt, der er new zealandsk - ’a Kiwi movie’ er fx en new zealandsk produceret film. Kiwien er ikke i dette tilfælde en lille behåret frugt, der er grøn indeni, men derimod en fugl, som kun lever i dette land, og hvis eksistens er truet. I Queenstown Bird & Wildlife Park så jeg for første gang den lille fætter, som dog er større, end jeg troede. Det er faktisk en stor fjerkugle på lange ben og med et langt næb. Jeg kunne ikke fotografere den, for Kiwierne er natdyr, så hvis man skal se dem, når de er aktive, så er det i et bur, hvor man har vendt nat og dag rundt for dem, så vi fik lov til at se de aktive Kiwier - der også til vores ære lavede en lille paring, mens vi så på - i lyset fra et par enkelte ultraviolette lamper og ellers mørke. Hvis jeg skal fortsætte mit lille foredrag om new zealandsk wildlife, så kan jeg da også lige tilføje, at Kiwierne i deres paringsperiode parrer sig ca. 30 gange, men det tager også kun ca. 2 sekunder pr. gang. Forspillet er, at hannen nusser hunnen i nakken med næbbet i ca. et halvt sekund, inden han ’bedækker’ hende. Jeg er ikke helt klar over, om proceduren er den samme for de menneskelige Kiwier.


Advertisement



Tot: 0.125s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 42; dbt: 0.0969s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb