Beautiful hiking


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Lake Tekapo
June 22nd 2008
Published: June 22nd 2008
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Min New Zealand rute


Jeg bliver stadig mere og mere betaget af naturen her jo flere kilometer, jeg får travet op og ned af de mange hiking-stier, der er overalt. Og det er ligegyldigt, om det er ved kysten som Akaroa eller inde i landet, hvor bjergene er med til at skabe det smukke landskab.

Min første lange gåtur var i Akaroa, som ligger ved en stor bugt ved østkysten. Turen på ca. fem timer gik igennem skov, marker med græssende køer og får og så op over trægrænsen, så udsigten og bugten bredte sig ud over hele synsfeltet. Jeg håber, at billederne kan vise bare lidt af, hvor storslået det er.

Og så skal jeg lige nævne fårene igen. Jeg er totalt vild med alle de får, der er overalt. For år tilbage havde NZ 60 millioner får, men grundet skift til andre landbrugsformer er der i dag ’kun’ omkring 40 millioner - det betyder, at der er får overalt, og mange flere af dem, end der er mennseker! I Auckland nævnte jeg for Vicki, at hvis det skulle blive rigtig autentisk, så så jeg for mig, som på film, at blive fanget midt i en fårefolk - og i Akaroa var det virkelighed. På min gåtur kom der pludselig ca. 30 får løbende lige imod mig. Jeg glemte lidt min forestilling og ’løb for livet’, for jeg så med et mig selv løbet over ende af 30 får og ikke bare fanget midt i en fåreflok, hvilket forekom mig en anelse mindre romantisk. Fårene var lige blevet klippet og skulle på græs igen, som den venlige landmand fortalte mig, da jeg var kommet lidt i sikkerhed.

Efter Akaroa satte White Wonder kursen mod bjergene, hvor første stop var Lake Tekapo midt i landet. At køre her i landet er lidt som enten at spille et bil-computerspil eller deltage i en af de mange bilreklamer, hvor man bare ser bilen fræse gennem snoede veje i smukke landskaber. New Zealand er geografisk på størrelse med Storbritanien, men her bor kun 4,2 mio. mennersker, hvoraf 1,2 mio. bor i Auckland-området. Så her er INGEN mennesker. Det betyder, at man i lang tid bare kan køre derudad uden at møde en eneste bil. Og man må sige, at White Wonder gør det godt trods alderen.

Lake Tekapo er endnu et smukt område, der er skabt af glestchere i istiden og nu består af søer, der er ekstremt blå grundet en speciel sten på bunden, bjerge og meget flade halvgolde områder. Her pakkede jeg også rygsækken og tog vandreskoene på og gik ud for at nyde de smukke udsigter og landskaberne - og gå lidt amok med kameraet. Kombinationen af smuk natur og digitalkamera er alt for mange billeder af noget, som er dødkedeligt for alle andre at se, for det er tilsyneladene vare billeder af det samme fra lidt forskellige vinkler og med lidt forskelligt lys - hvad det vel egentlig også bare er! Men flot er det, og hold op hvor jeg nyder det.



Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement



Tot: 0.076s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0438s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb