Dunedin - Update from the south

Oceania » New Zealand » South Island » Dunedin
April 17th 2007
Published: August 7th 2007

De TransalpineDe TransalpineDe Transalpine

Onderweg van Christchurch naar Arthurs Pass, en door naar Greymouth! On to the westcoast! Een prachtige treinrit en superzonnig weer...voor mooie vergezichten!
Good afternoon ladies and gentlemen,

Time for an update.......from the nice city of Dunedin!

Inmiddels al weer langer dan 4 maanden weg van huisje holland.....De tijd gaat erg snel! Na m'n tijd in le bons ben ik verder gereisd naar de Westcoast. En dat niet met zoiets als de bus....nee met de Transalpine! Het was echt een supermooie treinreis door de laaglanden, over rivieren, langs en door bergen, en over Arthurs pass! Daar heb ik ook nog ff een paar dagen doorgebracht, in het mini plaatsje midden in de bergen en wat wandelingen gedaan....door bos en langs watervallen!

Eenmaal aangekomen aan de westcoast ben ik een stukje noordwaarts gegaan, naar Punakaiki! Ik zat in een erg leuk hostel aan het strand en vlakbij de pancake rocks! Het was erg mooi met veel bijzondere rotsformaties, limestone, dat ontstaan is door fossiele resten....en op de achtergrond het tropische regenwoud met palmbomen!

Toen naar het zuiden gereisd, next stop; greymouth. Een vreselijk lelijke plaats op een prachtige plek...waarom doen ze dat hier toch? Aan zee, bij de rivier en het regenwoud. Maar 1 nacht gebleven, en was van plan de volgende dag met stray, de bus, verder te gaan naar
Uitzicht vanuit de TreinUitzicht vanuit de TreinUitzicht vanuit de Trein

Op de transalpine...
het zuiden. Ik was al helemaal niet meer gewend aan de bus en vond het niet echt zo geweldig meer. Steeds snelle reizigers ontmoeten, die NZ in een paar weken willen zien, elke keer nieuwe mensen die toch de volgende dag weer doorreizen....... dus toen...

In het hostel had ik een jongen ontmoet, Johan, uit Belgie, die een auto had....hij wilde hem eigenlijk verkopen maar ik en 2 andere jongens overtuigden hem ervan dat greymouth niet the best place to be is.... Dusse, werd me eigenlijk een rit aangeboden! Dus de volgende dag met Johan, Luke (uit Canada) en Karl (US) naar Franz Josef gereden! Was erg gezellig, en we zijn 2 nachten in het gletsjerdorpje gebleven. Heb geen gletsjerhike gedaan, zag ik niet zo zitten, maar we hebben wat wandelingen gemaakt bij de glacierfront, met uitzicht op de gletsjer! We konden helaas niet dichtbij komen, die wandeling was gesloten omdat de rivier (die vanaf de gletsjer stroomt) van richting was veranderd, dus ... dat was een beetje jammer. Johan en ik hebben ook en lange wandeling gemaakt op de berg naast de gletsjer, waar je normaal superuitzichten hebt...maar die dag dus ff niet....Vet bewolkt en er kwam zelfs
De punchbowl falls - arthurs passDe punchbowl falls - arthurs passDe punchbowl falls - arthurs pass

Wandeling in arthurs pass. Een enorm hoge waterval, met regenboog!
regen bij!!

Daarna weer met de jongens doorgereisd, langs de westcoast, eerst naar een mirrorlake. Het was een mooi klein meertje waarin je de reflectie van de bergen, fox glacier en mount cook in kunt zien...als het mooooi weer is! Tja, het was wel oke weer, behalve dan dat de wolken rond de bergen hingen, hihi, dus dat werkte niet echt he!

Toen doorgegaan naar Fox glacier, waar we ook hebben gewandeld! Best goed weer, en we konden nu wel erg dichtbij komen! Was wel een beeje gevaarlijk...maar echt cool om een gletsjer zo dichtbij te zien! En het rare is dat er verder ook geen sneeuw of ijs lag, alleen de gletsjer en daaromheen gewoon bergen en tropisch bos!!! Apart! Toen wij net redelijk dichtbij de gletsjerstart waren, waar de rivier uit stroomt, hoorde ik ineens een keihard geluid en je voelde echt de grond ff schudden!!! Dus ik dach, man, een aardbeving ofzo, of die hele gletsjer stort in!!!!!! Maar er was dus een stuk van die gletsjermond, een groot stuk ijs, afgevallen!! Nou dan schik je wel ff hoor!

Na die belevenis toerden we verder, dezelfde dag, richting Wanaka. Maar bleek toch echt te ver te zijn...en het regende inmiddels de auto in en super slecht zicht! Konden niet eens genieten van de mooie rit! Dus we besloten om te stoppen in Haast, een 'plaatsje' in the middel of nowwhere. Waar niet iedeeen blij mee was trouwens, chagrijnige hoofden daaro...

Volgende dag mooi weer...dus johan en ik blij dat we nu toch meer van de rit konden genieten, langs de bergen en valleien rijden! Langs watervallen! Supermooi!

Aangekomen in Wanaka, mn eigen hostel geboekt. Johan sliep in zn auto en de anderen, achja.. Was een goede keus, want was een superleuk hostel, en heb erg leuke mensen ontmoet daar!

Was errug mooi in Wanaka, had een hostel met uitzicht over het meer, en het weer was ook super!! Een erg leuk plaastje was het! Samen met Johan en Luke peak Rob beklommen! Een berg aan lake wanaka. Was superstijl en supervermoeiend...duurde ook nog een superlang voor mij...ja zo snel ben ik nu ook weer niet.....maar op de top...dat was echt super...een superuitzicht!!!!!!! 😉)

Samen met een meisje van het hostel, Patricia (uit zwitserland), afgesproken om nog een wandeling samen te maken, in het mount aspiring national park. Het leek mij
Punakaiki het strandPunakaiki het strandPunakaiki het strand

Ik als enige op dit prachtige strand...
erg leuk om eens echt met mn backpack te gaan, en in een hut te overnachten! Dat had ik nog nooit gedaan, en leek me ook te zwaar, maar heb dat dus gebrobeerd voor 2 dagen! Johan liep ook het eerste stuk mee, en zo konden we ook makkelijk bij de start van de track komen met zijn auto! Dus dat was erg goed geregeld. Johan ging een langere tocht maken, en moest verder lopen, dus hij ging verder alleen. Patricia en ik hebben eerst de sidetrack, naar de Rob Roy Glacier gelopen/geklommen met aan het eind uitzicht over de gletsjer en de omringende bergen! Daarna terug, en verder gelopen door een vallei, door velden met koeien en langs een rivier..dat was ook een erg mooie wandeling (..en ook ff geen geklim meer voor deze hollandse meid, hihi) De hut stond in de vallei met uitzicht over de mount aspiring gletsjer...en bleek dat wij de enige twee waren in de hele hut! Waar normaal wel 37 mensen in kunnen slapen! Daar ons maaltje opgewarmd en maar vroeg naar bedje toe...was wel bbrrrr koud daar zeg!! Maar erg grappig en een leuke ervaring!

Wanaka zelf was ook een erg leuk
Het Bruine beest...Het Bruine beest...Het Bruine beest...

Rondtouren in de bruine van van Johan....wel links blijven rijden he.. (en niet uit elkaar vallen aub)
plaatsje, aan het meer, dus heb daar ook wat rondgewandeld. Ook was er toevallig een fotoexpo, fotos vanuit de lucht van Jann Arthus Bertrand! En erg grappig, want ik heb een aantal van die fotos eerder in NL gezien! Is een expositie die rondtoert over de hele wereld! Er was zelfs een hollands tulpenveld bij, erg grappig!

En dan moet je toch maar weer eens afscheid nemen van Wanaka, nog meer te zien natuurlijk... dus met stray doorgereist naar Queenstown! Een 1 uur durend ritje duurde met stray maar liefst meer dan 4 uur! Wat een belevenis! Sjongejonge, pickups, stops, bungyjumpende medepassagiers, en dan eindelijk een hostel...waar de hele buslading indedropt werd!! Joepie! Maar was niet allemaal slecht hoor, een leuke avond gehad, feestje in het hostel, en een fergburger (worldfamous in NZ blijkbaar) gehad, wat wel erg lekker was.

Voor de 2e nacht was het hostel al volgeboekt, door busladingen, dus had een ander, veel leuker, hostel gevonden! En was ook nog gezellig ook want er zaten ook een paar jongens van het wanaka hostel! Erg grappig dat je soms dezelfde mensen toch weer tegenkomt!

Toen ik aan het rondwandelen was kwam ik ineens ook Johan
One lane bridgeOne lane bridgeOne lane bridge

ja waarom ze dit hebben uitgevonden... dat snapt eigenlijk niemand. Maargoed hier in NZ gaan ze natuurlijk geen dubbele brug maken, kost alleen maar meer geld. ja en als de trein er dan ook gelijk over kan, waarom niet? Heel economisch, ruimte en geldbesparing! Maar je moet je natuurlijk ook wel ff Nz indenken, er leven maar 4 miljoen mensen, en het land is 8x zo groot als NL! De snelwegen zijn vergelijkbaar met dorpswegen, van plaats naar plaats in NL. Je hebt altijd maar 1 baan voor links, een voor rechts, op de snelweg ja!
weer tegen, bleek dat hij niet de lange wandeling had gedaan en dus ook verder is gereisd om zn auto hier te verkopen. Wel weer gezellig! Dus hebben we samen nog de gondola berg beklommen, met uitzicht over Queenstown en het meer, en dan een 'gratis' ritje naar beneden! Hihi! Queenstown was toch niet echt mijn favo plaats, met extreem veel dingen om je geld aan uit te geven, echt alles wat maar een beetje extreem is kan je daar doen! Maar ik hoef echt niet zo nodig aan een dun draadje van een brug af te springen hoor...nee dankje wel...brrrr!

Met Johan toen afgesproken om gezellig samen wat verder te reizen, dus op naar Te Anau! Was een mooie rit in het zuiden. De volgende dag naar Milford Sound gereden! Wat ook een supermooie route was, met wandelingetjes onderweg...... Dat was echt lachen, want op deze toeristische weg hebben ze dat dus Echt overdreven! Bij elk klein dingetje, of waterstroomje of plasje water hebben ze een bordje staan! Dus wij dachten origineel te zijn en stopten daar, allemaal aangegeven op kaarten enz, dus zal wel leuk zijn dan he.....Vervolgens een half uur door een bosje wandelen, uitkomen bij
Franz Josef GlacierFranz Josef GlacierFranz Josef Glacier

Reflectie van de gletsjer tijdens een wandeling, in Peters Pool.
een kleine plas, en vervolgens via de snelweg weer terug moeten lopen naar de auto! 2e keer....Een 250 m wandeling naar een waterval, bleek echt wat anders te zijn! Wij parkeren voor een hek, lopen over een weggetje, weer een hek, dus daar maar overheen klimmen, loopt het weggetje eeuwig door, dus ik een zij[aadje nemen.. en ja hoor whoehoe, aan het eind van de paadje door de bosjes, zit daar een waterstroompje dat over een betonblok heen 'valt' jaja. pffff. Wij vonden het echt grappig en gewoon stom zeg... Maar dan nog maar eens he, 3x is scheepsrecht. Next stop mirror lake. Moet wel mooi zijn he. Vet pad aangelegd daar van hout, voor zo 'n 20 meter, wel een reflectie ja, maar het is water.....(en wij vonden eigenlijk alles te gek nu) en stond er een bordje in met in spiegelschrift geschreven mirror lake....jaja dat zag je dus spiegelen in het water daaronder, hahahah!

Gelukkig nog wel wat goede stops gemaakt! Erg mooi in het gebied! Maar ....helaas werd het weer slechter en werd het bewolkt en stortte de regen naar beneden!!!!! En wij hadden een boottour geboekt!!Miford sound here we come!! Dus wij schuilen in de
De weg naar FoxDe weg naar FoxDe weg naar Fox

Bijna aangekomen bij Fox golacier, en wat een prachtig gebied!!!!! Wow!
auto, en dan de boot op! Was wel erg mooi met alle watervallen van de bergen daar! Echt superveel, en omdat het regende waren er meer dan normaal!! Toch wel leuk als je dan echt in Milford bent! Wel jammer alleen dat we naast het vallende water weinig meer hebben kunnen zien....maarja dat heb je hier in southland he....onvoorspelbaar weer en meestal regen!! Dan maar weer terug naar Te Anau, waar ik ook in een erg gezellig hosteltje zat, met zelfs twee nederlanders! En met nog meer mensen van over de wereld hadden we een heel gesprek en discussies over de wereld enz enz! Das echt leuk om zoveel mensen van overal te ontmoeten, en iedereen staat weer anders in het leven.

'S avonds laat kwamen we terug uit milford, maar ik had mn hostel niet geboekt, dus moest naar een ander hostel verhuizen, wel jammer want die andere was net zo gezellig, dus ik om 8 uur met mn tassen door het plaatsje sjouwen met mn spul...en kwam allemaal goed hoor, lekker warm bedje die nacht. De dag erna was het wel steenkoud, echt wintertemperaturen! En was een beetje lastig want ik moest uit mn hostel om 10
Fox glacierFox glacierFox glacier

Erg bijzonder...een gletsjer zo dichtbij, tussen het tropische bos...in het zonnetje! De gletsjer hier is al ver teruggetrokken, is nu veel kleiner als jaren terug. Zon 30 jaar geleden nam de gletsjer de hele vallei in beslag, honderden meters verder! Je kon wel dichtbij de gletsjer komen, maar daarvoor moest je wel door wat stoomjes heen, en langs 'gevaarlijke' rotspartijen... Het was echt erg mooi om te zien!
uur ‘s ochtends, en de bus kwam pas om 5 uur savonds...brrrrr...dus lekker rondgezworven en vooral ook overal zoveel mogelijk naar binnen te gaan... Die avond dus met stray gereisd, aankomst in Tuatupere (sausage capital, volgens de inwoners) daar een sausage meal gehad, en nog een film over studenten uit dunedin gezien. errug spannend...nouja NZ stijl dan.

Volgende ochtend weer op en naar Invergargill. Was nog steeds bagger weer, dus leek me geen goed plan om op een eiland, steward island, te gaan zitten! Maar eerst de rest afdroppen bij de haven, in bluff, het zuidelijkste puntje, een uur van Invg. bleek de boot niet te gaan in verband met de storm!! Ging niet door dus, dan maar op naar Invergargill......de vreemdste stad in NZ. Er werken mensen en er leven mensen...maar waarom.....en doen ze ook nog iets leuks? Echt niks te beleven daar...en koud en regen natuurlijk, ja sorry, maar dat helpt natuurlijk ook niet echt mee met mijn mening over deze plaats.

Rondgehangen in de bieb en ohja, ook nog een NL jongen ontmoet...die net een piloot had ontmoet en voor zichzelf ff een vlucht heeft geregels in dat vliegtuigje, naar wanaka!! How cool!

Het ijs - Fox glacierHet ijs - Fox glacierHet ijs - Fox glacier

Erg dichtbij...en dan de grond volen been! Ijs..
day door naar Dunedin, door de prachtige catlins!! Heuvels en kliffen, een mooie route langs de zeeeeee...ja daar kan je penquins zien, zeehonden en zelfs dolfijnen!! Cool he!! Tja, behalve dan dat we dat niet zagen. Nee de dag dat wij daar waren was het storm en regen...echt een recorddag in NZ volgens mij! De busschauffeur had de golven nog nooit zo hoog gezien en toen we fotos wilden maken werden we bijna van de klif afgeblazen!! Laat staan hoe dat voor penquins zou zijn haha!! Was dus wel een beetje balen, maarja het weer kun je nu eenmaal niet veranderen!

De extreme kou bleef gelukkkig niet zo lang...

Eenmaal in Dunedin werd het vooruitzicht weer wat zonniger, voor mij dan, als het maar niet regent is het eigenlijk oke! Had zelf een hostel geboekt, zonder de buslading, en was echt een goede keus alweer! Echt een mooi en supergezellig hostel!! Erg leuke mensen en vet veel lol!!! We zijn samen met het halve hostel naar een rugby wedstrijd geweest, wat erg grappig was om te zien!!! En daarna natuurlijk met zn allen naar het cafe. Tja niet om onze winst te vieren, want ons Otago team had
Lake WanakaLake WanakaLake Wanaka

Genieten toch!
vet verloren van Christchurch....pffff.......(ja was wel erg eigenlijk, wij hadden maar 3 punten, en zij bijna 30 ofzo!) Dus wij de hele avond rondhangen met onze blauw/gele stepen op ons gezicht..hihi!

Een dag later ben ik met Ronan (ireland), Laura (duitsland) en Thomas (zwitserland) naar de botanical gardens gegaan, erg leuk, zelfs een 'bandje' (orkest met liedjes van abba..) En en heleboel aparte vogels. Er was er zelfs eentje die tegen Thomas praate en hallo zei!!

Daarna verdergelopen door de stad. Is trouwens een erg leuke stad, beetje europees, schots, met veel oude gebouwens, zoals het station hier...dat is het meest gefotografeerde gebouw op ht zuidelijk halfron, na the opara house...jaja dat wisten jullie niet he! (Ik wist het ook niet hoor, en volgens mij ook bijna niemand anders, maar er zijn enorm veel toeristen die fotos ervan maken, dus tja. Ohja en ook oude kathedralen hier. Maargoed wij gingen dus op zoek naar The worlds steepest street, jaaja echt waar!!, gevonden hoor en er dan ook maar op'lopen' dan! Was ook echt wel behoorlijk steep hoor!!

Gisteren een tour geboekt rond de otago peninsula! De zon scheen, en dit was de kans om penquins, albatrossen, sealions
Peak RoyPeak RoyPeak Roy

Schitterend uitzicht vanaf peak roy, de berg aan de rand van lake Wanaka. 360 graden, alles prachtig!!
en

furseals te spotten!!! En dat was het ook! Echt een succes! Zelfs een yellow eyed penguin van heel dichtbij gezien en ook de enorme sealions!!
Leuk hoor! James van het hostel was ook mee op de tour, dus ook gezelli.

Gisteravond met iedereen, het halve hostel, een gezellig diner gehad, compleet met dressing up! Gekookt door Amy, een gekke australische meid, die in het hostel werkt. Was errug leuk!! Tja en het was echt dressing up, dus de lipstick ging ook rond, iedereen, ook de jongens moesten er aan geloven, allemaal knal rode lippen!! hihih!!

Tja en nu, een superleuke tijd hier dus, maar heb nog wel wat meer tijd over voor mn vlucht naar australie (op 2 mei) dus moet nu nog iets gaan verzinnen om te gaan doen voor mn laatste...!... weekjes in het prachtige new zealand!!

Ik hoop dat jullie het hebben volgehouden om tot hier te lezen! Knap hoor!

Veeeeeeeeeeeeel liefs

Laura

PS jaja heb nu zelfs fotos geupload! Dus check ook ff mn vorige verhaal. Mn nieuwe camerageheugenkaartje kon de computer niet lezen, dus das nog ff wachten op de allernieuwste fotos.

On top!!!On top!!!
On top!!!

I did it! Peak Roy
Johan en LukeJohan en Luke
Johan en Luke

Op de top van de berg!
Ikke Ikke
Ikke

Tramping track, rob roy valley to aspiring hut. Mount Aspiring Nat. Park - Wanaka
PatriciaPatricia
Patricia

Ff een break in de valley tijdens de track. En genieten van het prachtige uitzicht.. en het zonnetje!
Rivier in de valleiRivier in de vallei
Rivier in de vallei

To Mount Aspiring hut. Midden in de wildernis.
KoeienKoeien
Koeien

Ja ook hier heb je koeien! Das toch een mooi leven he, op zon prachtige plek lekker rondgrazen! Mount Aspiring Nat. Park.
Aspiring hutAspiring hut
Aspiring hut

De hut, gelegen op een erg mooie plek Helemaal alleen voor patricia en mij!
QueenstownQueenstown
Queenstown

Zonsondergang vanaf de gondola berg in Queenstown. Met op de achtergrond The Remarables. Dit is een ergketen in NZ die recht naar het zuiden wijst..remarkable!

17th April 2007

wat een lap
he, wat een lap tekst zeg. hele leuke dingen en gezellig mensen. ik boek morgen me reis naar portugal. veel plezier nog liefs kim
26th April 2007

Kia Ora!
Hey Laura, Leuk verhaal zeg en mooie foto's! Ik heb maar besloten dat ik ook zeker nog even naar Otago Peninsula en Dunedin moet voordat ik ga werken. Het vinden van werk wil nog steeds niet echt lukken, heb nu op een echte baan gesolliciteerd bij de DOC, wie weet. Ook heb ik nog gesolliciteerd voor een baantje op de Routeburn Track, onderhoud aan een hut o.i.d. Ik neem gewoon geen genoegen met een stom pluk of supermarktbaantje. Dan kan ik net zo goed in Nederland gaan werken. Hoe is het nu met jou? Hoe ben je uiteindelijk naar Te Anau gegaan? Was het weer nu beter of had je weer geen geluk? Wat ga je na Te Anau nog doen? Ik ben nog steeds in Q-town dus als je nog langs Q-town komt drinken we er nog 1! Nog veel plezier tijdens je laatste dagen en heel veel succes met studeren (en natuurlijk het vinden van een kamer) in Utrecht. Als ik je hier niet meer zie, wie weet tot in NL...ben vaak genoeg in Utrecht ;-) Als je je profiel op mijn site up-to-date houdt weet ik je altijd te vinden... Alle goeds! Groetjes Erik
28th April 2007

Hallo Laura, Ben een collega van je vader, en hij verteld van zulke spannende verhalen dat ik maar even op je site ben gaan kijken. Wat een verhalen, je maakt wat mee. En wat een mooie foto's. Stoer hoor helemaal alleen zolang en ver op reis. Maar ik lees je hebt genoeg aanspraak. nou geniet van het laatste deel, en dan lees ik dat in mijn volgende nachtdienst. Groeten Corrie
30th April 2007

Hey Erik!
Hebben mijn verhalen en fotos je overgehaald om naar dunedin en de peninsula te gaan, hihi! Het is er erg mooi en gezellig....tja daar heb je ntuurlijk een beetje geluk mee nodig..met de mensen. Maar goed plan! Ik hoop dta het gaat lukekn met je baantje! Ik had hetzelfde...wilde ook niet gaan zitten plukken.... Ik zit nu inmiddels al weer in Christchurch.. Ik weet trouwens niet eens of dit nu ene mail of reactie is. heb je ook een mailadres? Zou makkelijker zijn. Groetjes Laura

Tot: 0.111s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.0509s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb