Eerste week Nieuw Zeeland!

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Christchurch
July 5th 2011
Published: July 5th 2011

Week 1 Christchurch.

Na een lange maar soepele reis van meer dan 30 uur zijn we in onze gevangenis (hostel) aangekomen. Het was wel even wennen om van de zomer in Nederland naar de winter in Nieuw Zeeland te gaan. Gelukkig zijn we goed voorbereid op pad gegaan en kon de winterjas snel tevoorschijn worden gehaald. Ons hostel, zoals hierboven genoemd, is een oude gevangenis met hele dikke muren die gelukkig goed bestand zijn tegen een aardbeving. Andere opties waren er ook bijna niet aangezien veel hostels gesloten zijn door de zware aardbeving die hier in Februari was.

De stad Christchurch is zelf ook zwaar beschadigd waardoor er op dit moment niet veel te beleven is. De kern van de stad waar alle leuke barretjes en winkels waren, is afgesloten omdat ze alles aan het herstellen zijn. De botanische tuinen waren nog wel open, daar hebben we dan ook goed gebruik van gemaakt met een mooie wandeling er doorheen.

De laatste dag in Christchurch hebben we afgesproken met Sylvie, een vriendinnetje van Marianne. Sylvie geeft hockeytraining in Christchurch en reist vanaf deze plek naar de mooie plekken die dit land te bieden heeft. We hebben gezellig met haar gegeten en ze heeft ons het wat tips gegeven over het Abel Tasman National park en Fiji.
We hebben in totaal 3 dagen in het hostel gezeten. Nu we helemaal bijgekomen zijn van de reis is het wachten op camper. De volgende 43 dagen zal een kleine Volkswagen ons onderkomen zijn.

Kaikoura, Hanmer Springs en Brunner Lake.

Onze eerste bestemming met de camper was Kaikoura. Dit is een plek die bekend staat om de walvissen die hier vlak bij de kust te zien zijn. Daarnaast is het één van de weinige plekken waar bergen met besneeuwde toppen zo dicht bij zee liggen. Om de walvissen, ik moet zeggen ‘sperm whales’ van dichterbij te bekijken zijn we met een jet-boat de zee op gegaan om ze te spotten. De omstandigheden op zee waren vrij heftig met golven van maximaal 4m. Hoewel meer dan de helft van de andere mensen zeeziek werd hadden wij er geen last van. We hebben gelukkig meerdere malen ‘sperm-Whales’ van dichtbij mogen zien. Daarnaast zijn we nog wat dolfijnen en zeehonden tegen gekomen.

De volgende stop was ‘Hanmer Springs’. Dit is een dorpje waar natuurlijke baden zijn. Eenmaal aangekomen was het er zelfs vrij druk. Je kunt het vergelijken met onoverdekt zwemparadijs maar dan zonder een koud water bad. Het viel ons op dat er vooral veel oudere mensen aan het badderen waren. We hebben hier ontspannen gelegen in de ongeveer 10 verschillende spa’s. Hoewel het in de baden heerlijk opwarmen was, viel het niet mee om in je de kou tussen de verschillende baden te verplaatsen. Veertig graden klinkt dan toch aantrekkelijker dan vier.

Na Hanmer Springs zijn we doorgereden richting de westkust naar Greymouth. Deze plaats en dorpjes in de omgeving staan bekend om hun goudmijnen. Omdat het al later op de dag was, hebben we hier slechts een praktische tussenstop gemaakt. Hierna zijn we doorgereden naar Lake Brunner. Hier vonden we een mooie camperplaats aan de rand van een sprookjesachtig meer. Vooral omdat het meer ’s ochtend helemaal in de wolken/mist lag. De volgende dag hebben we onze reis via de mooie Arthurs Pass vervolgd. Dit was een route vol heuvels en smalle weggetjes. Wat opviel is dat waar de heuvels eerst groene grasvlakten waren, ze hier veranderden in rotsachtige heuvels met bomen. In het dorpje zijn we gestopt en hebben we twee tramps (wandelingen) gedaan. Na een klim van 2.5 uur in een bosrijke omgeving vol watervallen, zijn we moe maar voldaan naar bed gegaan.

Volgende stop: Akaroa en Methven bij het ski-gebied Mt Hutt, nu maar hopen dat er ondertussen al wat sneeuw is gevallen. Ze hebben hier namelijk een van de warmste winters in jaren. Dus Maarten: We hebben al wel sneeuw gezien maar nog niet meer dan een dun poeder laagje.

5th July 2011

Ouwe spermawalvis!
Mooi man! Lekker camper-en met z'n 2en door Nieuw-Zeeland. Stop ook nog even voor een skydive boven Lake Taupo! Lots of good travel spirits, Mick
5th July 2011
Poeder laagje sneeuw :(

Wat ziet het er mooi uit!! En lekker warm in de winterjassen, zitten we hier op slipper haha! Genieten!! xxx

Tot: 0.154s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0842s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb