Melbourne


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
January 31st 2013
Published: January 31st 2013
Edit Blog Post

Ik vertrok de avond van de 21ste januari van Denpasar Bali naar Melbourne met Garuda Airlines (Indonesische maatschappij ). De vlucht vertrok iets voor 23.00 en kwam een goeie vijf uur later aan in Melbourne. Door het tijdsverschil moest ik bij het landen echter de klok 3 uur vooruit zetten waardoor het al voorbij 7 uur in de ochtend was. Trouw aan mijn gewoonte sliep ik ook deze keer bijna niks waardoor ik me de eerste dag maar belabberd voelde. Ik had op voorhand al een shuttlebus geregeld om mij naar mijn hostel te brengen net buiten het centrum van Melbourne. En met net bedoel ik een goeie 15 minuten wandelen.

Bij aankomst was het vrij koud, in vergelijking met wat ik achtergelaten had in Bali tenminste. De thermometer gaf 14 graden aan maar dat is normaal voor Melbourne, dat een heel grillig weerpatroon kent. Men beweert dat Melbourne 4 seizoenen op 1 dag kan kennen wat wel eens zou kunnen kloppen.

Ik verbleef er 5 nachten in een hostel dat ooit dienst deed als een nonnerij. Het werd ook ooit gebruikt om Vietnam slachtoffers op te vangen voor het weer door nonnen werd gebruikt. Vandaag de dag is het een prachtig hostel vlak naast een park en het Melbourne museum in de meest artistieke wijk van Melbourne, namelijk Fitzroy.

De eerste dag eenmaal ingecheckt, gewassen en geschoren trok ik naar een groot warenhuis voor wat inkopen de komende dagen. Australia is een heel duur land dus proberen we te besparen waar we kunnen kunnen, nietwaar ? In de namiddag klaarde het mooi op waarop ik besliste om mijn late lunch, na een laat ontbijt in het nabijgelegen park te nemen. Ik kroop 's avonds vrij vroeg in bed om wat slaap in de halen.

De volgende ochtend nam ik de gratis 'cirkle tram' die rondom het centrum rijdt. Via een luidspreker krijg je onderweg wat uitleg van de gebouwen links en rechts van de tramroute. Op deze manier kan je ook voor jezelf uitmaken welke plaatsen interessant genoeg zijn voor een meer diepgaand bezoek. Ik stapte, ver op het einde van het traject, af aan Flinders Street met het zeer mooie Flinders station. Dit spoorwegstation vormt een belangrijk knooppunt in Melbourne, het wordt dagelijks door zo een 110.000 mensen gebruikt

Iets verderop ligt Federation Square. Dit plein wordt gebruikt voor evenementen en langs het plein bevinden zich musea, kunstgalerijen en eetgelegenheden. Ik nam er plaats om mijn lunch te eten voor het grote openlucht scherm. Hierop was een tennis match te zien van de Australian open die even verderop werd gespeeld.
Ik bezocht er ook St. Pauls Cathedral tegenover Federation Square. Deze kathedraal van de anglicaanse kerk is gebouwd in neogotische stijl. Ik vond de kathedraal op zich wel mooi. Zeker na al die tempels van de afgelopen maanden. Ze is, naar Europese normen, heel recent en daarbovenop ook heel goed onderhouden zoals heel veel zaken hier. De rest van de namiddag spendeerde ik in de omliggende straten en nam her en der wat foto's. Ik ging terug naar mijn hostel via chinatown, dat eigenlijk maar 1 straat lang is en langs het Parliament house. Hier zetelt sinds 1855 het parlement van de staat Victoria.

's Avonds had ik afgesproken met Kim en Lloyd, het Aussie koppel dat ik had leren kennen tijdens mijn 2-daagse in Sapa, Vietnam. Zij wonen en werken op een goeie 20 minuten van Melbourne en namen me naar de Queen Victoria Market. Deze wordt elke woensdag tijdens de zomermaanden (voor diegene die dit niet zouden weten, zijn de seizoenen hier min of meer het tegenovergestelde van wat wij kennen in Vlaanderen) omgetoverd in een mengelmoes van eetkramen met binnen -en buitenlandse specialiteiten en allerlei kraampjes met souvenirs, kleding enzovoort. Het was er bijzonder druk maar wel de moeite om eens mee te maken. Kim en Lloyd hadden me tegen 22.00 terug afgezet aan mijn hostel alvorens we afscheid namen. Het was leuk om hen nog eens te zien.


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement



31st January 2013
Tasmaans bier

En..
Kunnen de Tasmaniƫrs goed bier maken? :)
1st February 2013
Tasmaans bier

Tasmaans bier
Het was vrij goed ja
1st February 2013
Victoria market op woensdagavond

Beschaafde wereld
Waarom krijg ik nu het idee dat je nu terug in de beschaafde wereld bent? Australiƫ is gewoon het VS van het Zuidelijk halfrond of vergis ik mij?
1st February 2013
Victoria market op woensdagavond

Nope, je hebt gelijk. Het is zowat een kruising tussen de VS en Europa.
1st February 2013
binnenkant van St. Pauls

Gaat er eigenlijk nog volk naar die kerk?
1st February 2013
binnenkant van St. Pauls

Ik denk gemiddeld meer volk dan in Vlaanderen
1st February 2013
alternatieve ingang van Flinders station

cool
Ziet er Westernachtig uit :)

Tot: 0.126s; Tpl: 0.018s; cc: 11; qc: 71; dbt: 0.0604s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb