Melbourne Cup


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Victoria » Flemington
November 1st 2005
Published: November 1st 2005
Edit Blog Post

Melbourne cup

Hallo paardenliefhebbers!!!

Nou goed, vandaag dus bij de Melbourne Cup geweest. Wat een ervaring zeg! We hadden dus om 10 uur afgesproken bij het Centraal Station in de stad (Flinders Street) om op tijd op de racebaan te zijn. Daar aangekomen waren er al bergen mensen die op weg waren naar de wedstrijd. En ze zagen er allemaal even mooi uit, al was het om 10 uur ’s ochtends al stervensheet.... Toen mijn collega’s er waren zijn we gelijk op de trein gestapt, en binnen 10 minuten waren we bij de race baan. En wat een belevenis was dat zeg!!! Het was druk.. niet te geloven. Er waren meer dan 100.000 mensen aanwezig vandaag, dus reken maar uit!

Mijn eerste indruk was dus al gelijk goed.. het was kwart over 10, en ik zag iedereen al met champagne rondlopen... ik moest gelijk denken aan wat ik een dag eerder op tv had gezien. Er was een onderzoek geweest onder de bevolking hier, en het bleek dat 50% van de bevolking het “onderdeel van de Ozzie cultuur” vond om te drinken... ongelooflijk! Maar het werd wel bewezen op de dag vandaag.

Het was dus een heel aparte ervaring, iedereen sjiek-de-friemel, lekker aan de meegebrachte pick-nick (vond ik erg typerend overigens, men kon gewoon zijn eigen eten en drinken meenemen, en dan op een picknick kleed lekker opeten/ -drinken) en iedereen aan de drank, erg gezellig! Ik had ook een paar wijntjes op, maar het was zo warm (graadje of 31) dat ik het rustig aan heb gedaan. Met die hitte, en dan ook nog eens in het pak kan dat nooit goed gaan! Mijn collega dacht daar blijkbaar anders over, want die had toch net iets te veel gedronken.... ze zakte helemaal weg in de trein op weg naar huis, en begon spontaan haar hot-dog (die ze 15 minuten eerder op had) in haar jurk uit te kotsen... bah, errug smerig. Maar wel weer een bevestiging van die Ozzie cultuur, haha!!!

De races zelf waren niet echt bijzonder. Ik had op alle wedstrijden zo’n $40 ingezet, waarvan ik er weer zo’n 1- heb teruggewonnen. Niet spectaculair dus, maar die paarden zijn een stuk interessanter als je er een paar dollars op hebt ingezet! Er waren iets van 9 races, en op iedere race heb ik een paar dollar ingezet. Niet spectaculair, maar wel leuk om het een beetje spannend te maken.

Toen race nummer 7 eindelijk begin (The race that stops the nation, oftewel de Melbourne Cup zelf) was het een chaos van mensen. Iedereen stond bij de baan, en was vol spanning voor de wedstrijd. Het paard dat de afgelopen 2 jaar had gelopen (Mykabe Diva) was ook dit jaar weer de favoriet. Probleem was alleen dat er in de 140-jarige historie nog nooit een paard was geweest die de wedstrijd 3x achter elkaar had gewonnen... ik had dus wel wat geld op haar ingezet, want dit was het paard waar men het continu over had in de media, was dus de enige die ik kende!!

Toen die race eenmaal begonnen was, brak de hel echt los... iedereen was aan het springen, schreeuwen, gillen, ongelooflijk! De race duurde maar 3 en een halve minuut, maar was echt het hoogtepunt van de dag. Vooral toen Mykabe vlak voor de finish de laatste paarden inhaalde, en weer als 1e over de finish kwam. Iedereen werd helemaal wild, sprong elkaar in de armen... ongelooflijk. Was weer een bewijs van de “sportsminded” cultuur van de mensen uit Melbourne. Er hoeft maar iets te bewegen, en zij noemen het sport en zijn er wild van!! Ik kijk er dan ook echt naar uit om dadelijk in maart naar de Commonwealth games te gaan. Dat is een soort Olympische Spelen voor alle landen die ooit een kolonie van Engeland zijn geweest. Schijnt ook supergroot te zijn.

Maar goed, ik had dus ook op Mykabe ingezet, en ik had gewoon gewonnen.,, 10 hele dollars, wat een geluk! Was wel leuk, maar zo’n dag gaat niet om het geld, maar echt om de sfeer. Het lijkt me waanzinnig om hier volgend jaar met Jacq heen te gaan. Nu ben ik weer lekker thuis, en heb weer lekker gekookt. Ik zit nu lekker op mijn balkonnetje van de zonsondergang te genieten, om zo op tijd te gaan slapen. Ik zal nu nog ff wat foto’s bijvoegen, hebben jullie ook een beeld van hoe het er vandaag uitzag.

Tot gauw weer!
Robin





Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement



Tot: 0.215s; Tpl: 0.012s; cc: 19; qc: 89; dbt: 0.162s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb