Ma joka paiva toita teen...

Oceania » Australia » Queensland » Bundaberg
June 24th 2007
Published: June 24th 2007

Onnistuttiin saamaan hostelli Bundabergista, ollaan nyt oltu jo yli nelja viikkoa. Homma toimii siten, etta hostelli hoitaa tyot automaattisesti paikallisilta farmeilta ja kuljetukset paikan paalle. Hostelilla on 100 ihmista, ehka puolet aasiasta ja loput kaikkialta euroopasta ja muutama kanukki. Tyopaivat on yleensa pitkia, joten arki kuluu lahinna samalla rutiinilla, toita, ruokaa ja lepoa. Vapaapaivan tullessa mennaan pubiin ja vedetaan kannit 😊 Tyolista tulee hostellin seinalle joka ilta 19.30, josta selviaa missa ja koska toita seuraavana paivana.

Mun vakkarityo on sitrusfarmin (Abbotsleigh) pakkaamolla. Pakkaan mandariineja ja sitruunoita liukuhihnalta laatikoihin. Palkkaa maksetaan 15,5 dollaria tunnilla, mika ihan jees, koska jotkut tyot on urakkapalkalla. Sitruunat pakataan tietyssa jarjestyksessa ja pain laatikkoon (katso kuva). Hedelmat tulee valilla niin nopeasti hihnalta etta meinaa silmat ja sormet seota 😊 Tyo ei ole kuitenkaan fyysisesti kauheen raskasta ja meilla on katto paan paalla. (Taalla on satanut jonkin verran). Aamut alkaa 5.30 kun bussi tulee hakemaan ja matka farmille kestaa yli tunnin kun tiputetaan myos poimijat pellolle. Paivat kestaa parhammillaan seitsemasta puoli kuuteen illalla, joskus vain puoli kahteen. Pakkaamolla on toissa ehka 40 ihmista, joista n. 10 backpakkereita. Saan myos tuoda "roskahedelmia" kotiin, joten mandariineja on tullut syotya keskimaarin 4 paivassa...

Sateella ei voi poimia, joten meilla on valilla day offeja. Oon tehnyt kahta muutama hommaa niina paivina. Poimin kolme paivaa kirsikkatomaatteja, joka on ehka paskin homma taalla. Aamut alkaa myos 5.30 ja bussi tiputtaa meidat pimealle pellolle, jossa seistaan, n. 45 min ja odotetaan etta aurinko nousee, jotta nahdaan mita poimia😊 Mahtavat auringonnousut tosin vahan helpottaa sita kylmaa helvettia. Tomaatit poimitaan 20 litran ampariin, josta saa 11 dollaria. Poimin yhtena paivana 5 ja toisena jopa 8 amparia. Tama tarkoittaa siis euroissa verojen jalkeen ehka 40 euroa...ei siis paase ainakaan rikastumaan. Jotkut korealaiset pikkukoneihmiset poimii yli 15! En ymmarra miten ne tekee sen. Homma vois olla ihan jees, mutta kaikki kypsat tomaatit on aina vaan puskan alareunassa, joten yhdeksan tunnin kyykkimisen jalkeen joka paikka on tiikerisalvan tarpeessa. Ja joskus puskissa vain ei ole kypsia tomaatteja...

Toinen homma mita oon paassyt kokeileen on zuccinien (kesakurpitsaa vastaava) istutus. Se oli ihan hauskaa hommaa yhden paivan ajan. Istutus tapahtuu kolmen hengen tiimeissa. Traktorin perassa on koje, jossa kaksi istuu ja tokkii taimet koloihin, jotka traktori tekee. Kolmas kavelee perassa ja tarkastaa ettei mitaan mene ohi. Traktori on siis kokoajan liikkeessa, joten tarvii olla aika hyva kordinaatio.

Jake on tehnyt kaikenlaista hommaa monella farmilla. Poiminut maissia ja zuccineja, siivonnut peltoja, istuttanut puita ym. Taalla on ollut tosi kylmat ilmat. Yksikin paiva oli kylmin 40 vuoteen. Muuten kaupunki muistuttaa mielikuvaa jenkkilan punaniskapaikoista. Taalla kaikki liikkuu joka paikkaan autolla, joten edes kunnon jalkakaytavia ei ole kaikkialla. Drive thru rulettaa, taalla jopa viinakauppa ja botanic garden lapiajettavia. Ollaan ajettu kahtena aamuna kengurun paalle! Hui, ne pomppii ihan vauhkona tiella. Ensi sunnuntaina lahdetaan eteenpain. Lomaillaan vahan aikaa ja sitten taas toiden hakuun.

PakkaajatarranauhatPakkaajatarranauhat
Pakkaajatarranauhat

Kaikilla pakkaajilla on omat numerot joilla kontrolloidaan laatua ja nopeutta.

Tot: 0.109s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0484s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb