Australië deel 2: Terug in de “Dreamtime” en genieten van het paradijs!

Oceania » Australia » Queensland » Agnes Water
February 1st 2013
Published: March 8th 2013

1770 11770 11770 1

Flaneren over het prachtige strand van 1770
Na Hervey Bay en Fraser Island ging onze reis verder naar het noorden, afhankelijk van of de wegen weer open waren. First stop was het pittoreske “1770”, genoemd naar het jaartal waarin Captain James Cook voor het eerst voet aan de Australische Oostkust zette. Pas achttien jaar later in 1788 kwamen de Engelsen opnieuw naar Australië, dit keer om zich te vestigen en met een eerste - van velen- lading gevangenen. Niet de slechtste plek om naar te worden verbannen zou je zeggen! Het huidige Westerse Australië is dus nog erg nieuw en bestaat uit voornamelijk Europese immigranten, velen van hen zijn naar Australië getrokken vlak na de tweede wereldoorlog. We zijn veel mensen tegengekomen met vooral Engelse, maar ook Duitse, Deense en Nederlandse voorouders.

Van de Aboriginal cultuur – de oorspronkelijke bewoners van Australië – merk je eigenlijk vrij weinig en tot onze verbazing moesten we goed zoeken om meer over deze rijke, diverse en complexe cultuur te weten te komen. Veel musea, art galeries en souvenir winkels buiten het helaas vooral commercieel uit. Erg zonde gezien het feit dat deze cultuur met zo’n 50.000 – 60.000 jaar de oudste, nog bestaande beschaving ter wereld is. Naast een aantal
1770 21770 21770 2

Voorbereiding van onze borrel bij zonsondergang. 1770 verwijst naar het jaar waarin Captain Cook aan land kwam aan de oostkust
interessante films die we hebben gekeken op aanraden van locals, hebben we in Rockhampton het “Dreamtime Cultural Centre” bezocht, opgezet door Aboriginals en Torres Strait Islanders. Aangezien we een privé toer hadden, konden we al onze vragen op ze afvuren, erg handig!

Hoewel wij dachten dat het één cultuur was, blijkt dat de beschaving veel complexer is: in de tijd dat de Europeanen zich hier settelden in 1788, leefden er zo’n 300.000 Aboriginals in Australië, verspreid over 500 stammen. Er werden toen zo’n 150 verschillende talen gesproken en 600 dialecten. Vaak konden de verschillende stammen niet met elkaar communiceren. Ondanks alle verschillen hebben de Aboriginals één ding gemeen: de “Dreamtime”. Dit is de periode voor het bestaan op aarde, maar tegelijkertijd ook het hiernamaals: waar de ongeborenen leven en waar de doden weer naar terugkeren. Aboriginals staan erg dicht bij de natuur, ze hebben er veel respect voor. Daarnaast hebben ze veel kennis van bijvoorbeeld de medicinale werking van planten en bomen. Op sommige wandelingen die wij hebben gemaakt werd hier ook een en ander over uitgelegd. Ook zijn er in Australië nog veel voor Aboriginals heilige plaatsen te vinden, waarvan wij een aantal ook hebben gezien. Ze zijn
1770 31770 31770 3

Zonsondergang aan de oostkust. Een van de weinige plekken aan de oostkust waar je een zonsondergang kan zien!
delen van het landschap die worden beschouwd als incarnaties van de voorouders van de droomtijd.

De Europeanen hebben destijds de grond van de Aboriginals afgepakt en hen slecht behandeld. Pas heel recent, in 2007, heeft de toen zittende Prime Minister zijn excuses aangeboden. Dit was een belangrijk gebaar voor veel Aboriginals. Er is zelfs een minister voor “Indiginous Affairs” aangesteld. Ondanks deze maatregelen verloopt de integratie nog steeds niet erg soepel. Nu wonen er naar schatting 500.000 Aboriginals in Australië, ongeveer 2,5% van de bevolking. Velen van hen wonen in de steden, maar er wonen ook veel mensen in erg afgelegen communities. Hier komen veel sociale problemen voor, veelal door alcoholmisbruik. Langzaamaan wordt er wel wat progressie geboekt, maar het is maar de vraag of de huidige Westerse cultuur en de oorspronkelijke Aboriginal cultuur echt goed zullen integreren. Heel bizar om dat te zien, met name omdat dit integratievraagstuk omgekeerd is aan die in Europa.

Tot zover de geschiedenis ;-) Naast het cultureel centrum stond ons bezoek aan Rockhampton vooral in het teken van het laatste restje natuurgeweld. De Fitz Roy rivier die dwars door Rockhampton loopt – en waarin het water stroomt van vele omringende gebieden –
1770 41770 41770 4

Het kunstwerk van een mud crab. In het begin van de middag zagen we een heel leger van deze krabbetjes op het strand. Heel indrukwekkend!
was door de heftige storm en regenval van ex-cycloon Oswald uit zijn oevers getreden. Vele wegen waren omgetoverd in vaarwater en daardoor onbegaanbaar en de rotonde waarover wij de stad binnenkwamen stond grotendeels onder water. Gelukkig konden we nog net een camping aan de goede kant van de rivier bereiken en hebben we het droog gehouden. De locals zijn dit gewend en raakten alles behalve in paniek – en wij dus ook niet – maar bizar is het wel om dit mee te maken!

Tijdens onze vervolgtocht richting het noorden hadden we weer zin om naast de kust en de eilanden een aantal National Parks aan te doen: Eungella, Cape Hillsborough, Paluma Range, Girringun en Daintree. De één nog mooier dan de ander met veel prachtige hikes, (tropische) regenwouden, watervallen, stranden en wildlife. En tja we waren er al bang voor…..Queensland being Queensland…..daar hoorden ook slangen bij! Eén keer was het wel echt schrikken toen we al kletsend in Eungella National Park door het regenwoud liepen en Floor nietsvermoedend bijna op een slang ging staan. De slang kon nergens heen en besloot daarom naar achteren te schieten…..ja, precies daar waar Koos stond! Het anderhalve meter zwarte gevaarte kwam recht
RockhamptonRockhamptonRockhampton

De Fitzroy river stond zo hoog dat deze rotonde helemaal overstroomd was. Gelukkig konden wij er nog doorheen en hebben we onze voeten droog gehouden.
op Koos af en keek ‘m in de ogen, waarna Koos nog net weg kon springen en het beest zijn toevlucht zocht in de bosjes. Dat scheelde niet veel! Gelukkig hebben we ze daarna alleen nog maar van een kleine afstand gezien. Naast een bloedzuiger bij Koos hebben we het hiken verder ongeschonden vanaf gebracht door alle prachtige parken.

Naarmate we verder naar het noorden trokken zagen we het landschap langzaamaan veranderen van de mooie groene bossen in het zuiden – een beetje zoals wij ze kennen – in de prachtige tropische regenwouden in het noorden vol met verschillende palmen, lianen en gekleurde vlinders. Genieten! Het klimaat werd alleen ook steeds vochtiger en warmer met de bijbehorende insecten. Met name de muggen vonden ons helaas een erg lekker snackje!

Na een aantal dagen in een National Park te hebben doorgebracht wisten we steeds opnieuw de prachtige stranden van Australië te waarderen. De kroonjuweel daarop was toch wel onze tweedaagse zeiltocht vanuit Airlie Beach naar de Whitsundays! Voor Koos was het een droom die vervuld werd, nadat hij drie jaar geleden ook al eens een poging had gedaan maar een cycloon roet in het eten gooide. En wow, wat
Eungella 1Eungella 1Eungella 1

Hike in de Fitch Hatton Gorge. De natuur zag je hier al veranderen van bosrijk naar regenwoud.
was het mooi! Met name Whitehaven Beach met haar spierwitte zand en turquoise blauwe water, net alsof je in het paradijs bent aangekomen! En zo te zeilen op de Coral Sea voelde echt als vrijheid. Tijdens het snorkelen hebben we super veel mooie vissen gezien, de een nog kleurrijker dan de ander. Het koraal viel wel een beetje tegen, maar in Cairns hebben we dit over kunnen doen op de Great Barrier Reef. Van tevoren waren we al ingelicht door een aantal locals dat het personeel op deze boten wordt aangenomen op basis van hun enthousiasme niveau. Regelmatig galmde “awesome!!” vanaf de boot, maar dat mocht de pret niet drukken. Samen met een Nederlands en Iers stel hebben we onder het genot van een biertje genoten van de zonsondergang en de volgende dag van de zeiltocht terug naar Airlie. Tijdens de trip wisselde de zon zich af met een paar kortstondige stortbuien, maar het was dan ook regenseizoen. Toen we de toer boekten en vroegen naar de weersverwachting zei de vrouw van de organisatie direct: “Do you know it’s the wet season? You will get wet!” Eerlijk gezegd viel het ons reuze mee en mogen we in ons handen knijpen
Eungella 2Eungella 2Eungella 2

Zwemmen bij de waterval van Araluen. Heerlijk helder water en geen krokodillen.
met het weer dat we hebben gehad tijdens het tweede gedeelte van de trip. Tot en met Cairns hebben we eigenlijk vrij weinig gemerkt van het regenseizoen. De heftige weersomstandigheden van het eerste gedeelte van onze trip bleven gelukkig uit tijdens het tweede gedeelte en we hebben veel kunnen genieten van de Australische zon en het buitenleven..

Ons derde – en laatste – bezoek aan een eiland was aan Magnetic Island, vlak voor de kust van Townsville. Het relaxte van dit eiland is dat je het op eigen houtje kunt doen. We hebben daar op een dag zo’n 16 km gelopen – op zich niet zoveel zou je zeggen, maar in de brandende zon met veel klimmen en dalen erbij voelde het als 30km. Helemaal verhit kwamen we aan in Horseshoe Bay om af te koelen in de zee – dachten we – want met een temperatuur van zo’n 30 graden voelde de zee meer als een warm bad! Neemt niet weg dat het eiland prachtig is met haar stranden en koalas! Voor het eerst konden we vanaf de westkant van het eiland weer eens een zonsondergang op zee zien. Erg mooi, maar erg romantisch was het niet toen
Eungella 3Eungella 3Eungella 3

Uitkijk op de vallei.
we helemaal lek werden geprikt door de muggen ;-)

Onze laatste trip met Dorian - ons camper busje - ging naar het meest noordelijke stuk van Australië dat we hebben bezocht: Cape Tribulation. Een bijzondere plek omdat hier twee UNESCO Wereld Erfgoed gebieden samenkomen: de Wet Tropics en de Great Barrier Reef. Opnieuw een plaatje! Je moet hier wel uitkijken voor krokodillen en stingers, dus zwemmen zit er niet in. Met name de weg ernaartoe langs de zee is erg mooi. Na deze trip was het tijd om Dorian in te leveren, wel gek hoor na twee maanden als ons huis te hebben gediend! Maar ook wel weer lekker om in een echt bed op een kamer te slapen.

We hebben onze tijd in Australië waardig afgesloten met een bezoek aan de Great Barrier Reef. Al snorkelend hebben we een glimps mogen opvangen van deze bijzondere wereld onder water vol kleurrijk koraal, tropische vissen, een schildpad, zeesterren en zeekomkommers. Prachtig!

Na 6.268 kilometers, 784 liter brandstof, 10 nachten logeren bij vrienden en familie, 43 nachten op 17 verschillende campings, 5 nachten op een goedkope bush camping, 9 gratis overnachtingen (al dan niet legaal) en tot slot 4
Eungella 4Eungella 4Eungella 4

De platypus! Dit beestje komt alleen voor in Australië en laat zich niet makkelijk zien omdat hij heel verlegen is. Het is een beetje een kruising tussen een eend en een otter. Na flink wat wortel schieten, hebben we het beestje toch gespot! Heb beestje is echter kleiner dan je denkt en laat zich niet makkelijk fotograferen.
nachten in een hostel, 4 flessen zonnebrand, 2 flessen insect repellent en 15 “barbies” (BBQ maaltijden) is het tijd om het relaxte Down Under te verlaten en plaats te maken voor ons derde – en laatste – hoofdstuk: het veelzijdige en spirituele Azië!

Zie hier ons filmpje van kangaroes in de Bunya Mountains!

Eungella 5Eungella 5
Eungella 5

De schildpad. Later hebben we in Cairns nog met deze jongens gezwommen tijdens het snorkelen op de Great Barrier Reef. Super!
Cape Hillsborough 1Cape Hillsborough 1
Cape Hillsborough 1

Een van de hikes in dit prachtige gebied. De eerste keer dat we het regenwoud en de zee hebben zien samenkomen.
Cape Hillsborough 2Cape Hillsborough 2
Cape Hillsborough 2

Het strand van CH waar we aan gekampeerd hebben.
Cape Hillsborough 3Cape Hillsborough 3
Cape Hillsborough 3

Uitzicht op de baai tijdens onze hike. Toen het eb was zijn we naar het eiland gelopen over de zeebodem.
Cape Hillsborough 4Cape Hillsborough 4
Cape Hillsborough 4

Het barstte van de padden. Sommigen waren zo groot als een hand.
Cape Hillsborough 5Cape Hillsborough 5
Cape Hillsborough 5

Lopen over de zeebodem. Soms zag je de meest bizarre zeecreaties die weer tot leven kwamen als het vloed werd.
Airlie BeachAirlie Beach
Airlie Beach

De haven van Airlie Beach. Hier vandaan vertrok onze zeiltocht langs de Whitsundays.
Whitsundays 1Whitsundays 1
Whitsundays 1

Sexy Siska! Onze zeilboot.
Whitsundays 2Whitsundays 2
Whitsundays 2

Aankomst op Whitehaven beach.
Whitsundays 4Whitsundays 4
Whitsundays 4

Lekker zwemmen met een sexy pakje aan tegen de stingers!

9th March 2013

Veel plezier in Azie
Heel leuk om dit allemaal te lezen. he Koos er is maar 1 ding dat je kunt doen als er een slang op je af komt....een foto nemen ha ha. Heel veel plezier in Azie

Tot: 0.126s; Tpl: 0.014s; cc: 15; qc: 56; dbt: 0.0767s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb