Kakadu kansallispuisto

Published: December 15th 2007

Darwinista tehtiin jalleen yksi ryhmakiertomatka talla kertaa Kakadun kansallispuistoon. Kaksipaivainen seikkailu alkoi reissun kohokohdaksi myohemmin nousseella krokoristelylla. Jokilaivan avoimesta ikkunasta n. metrin paasta katselimme kun parhaillaan 5m pitkat suolaisenveden krokot hyppivat lihaklontsien himossa koko vartalon korkuisiin venytyksiin. Aussit kutsuvat naita tuttavallisesti Saltieksi, koska nama asuvat joen suistoissa ja voivat siirtya paikasta toiseen myos merella. Nama ovat siis niita isompia tappajakrokoja. Freshiet ovat pienempia makeanveden krokoja, jotka eivat ole niin vaarallisia ihmiselle. Kuulemma 70-luvulla krokot oli metsastetty niin lahelle sukupuuttoa, etta ihmiset eivat olleet tottuneet nakemaan taysikasvuisia krokoja. Nyt kun vesien pedot on saaneet kasvaa rauhassa, on vesissa vastassa monta kertaa ihmista isompia jatteja. Eli meille painotettiin, etta kannattaa todella lukea varoituskyltit jokein ja lampien rannoilla. Hui!

Lounas syotiin mallia piknik ihanan luonnon keskella. Taman jalkeen matkasimme ihailemaan mahtavia termiittivuoria, jotka ovat isoja. Naita kerrostaloja on savanni taynna ja ovat kuulemma viisaita pikkuolentoja seka erittain tarkeita ekosysteemille. Vuorien seinamat ovat kumpuilevia, joka on ilmastointisysteemi ja pitaa ilman viileana.

Auringonlaskua seurattiin billabongin aarella, lintujen lentaessa pimeaa pakoon tuntemattomaan. Leiripaikkaan saavuttiin pilkkopimeassa ja ainoa valonlahde oli kynttilat. Aussien rakastaman bbq illallisen jalkeen nukuttiin yo hikisessa kuumuudessa. Unen puutetta ei auttanut n. 4cm pitka hamahakki, joka tallusteli ison teltan lattialla...

Seuraavana paivana haikattiin vesikuopille, jossa uskaliaat saivat uida. Nahtiin myos iso lisko. Illansuussa takaisin hikiseen Darwiniin, jossa odotti ihana ilmastoitu parihuone!

Tot: 0.104s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0514s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb