Australië en aankomst in Sydney

Published: April 17th 2012

Auckland-Sydney = 4 uur vliegen
4 miljoen inwoners in Sydney – zoveel inwoners als in gans NZ-
Andere munteenheid = Australische dollar
Euros hier zijn een soort buideldieren

We waren nog maar een uurtje geland in Sydney of we werden opeens aangesproken door 2 jongens op weg naar onze hostel. Ze vroegen of we deze avond vrij waren en of we wilden naar hun optreden gaan wat verder in een hotel. Het was gratis en het genre was funk. Ok, we zochten vlug naar onze hostel en deden een powernap.

Het optreden viel heel goed mee. Het was een mooi optreden van de groep. Nadien kwamen we in gesprek met de zanger en hij zei verschillende keren ' als je zin hebt en tijd blijf je maar bij mij slapen'. Amai zo vriendelijk! En we waren nog maar een uur of 2 in Sydney aangekomen.
Nadat we gegevens uitwisselden gingen wij richting ons bed. We waren uitgeput.
Het voordeel van onze hostel was wel dat we op 10 minuten wandelen aan de metro waren om naar het centrum te gaan. De metro moet je wel bijna nemen als je ergens wil geraken want wandelen naar het centrum duurde een uur.

Metrotickets zijn duur! $4 voor 1 enkel ticket (is wel 2 uur geldig)
Het is goedkoper om een weekbiljet te kopen als je er langer dan 3 dagen verblijft. Wij kochten een weekbiljet voor $43 per persoon en daar zaten alle metrozone's in alsoon de bus, de trein (wel maar 1 zone rondom Sydney) en een ferry.

Onze hostel was Tokyo Hostel. De eigenaar is er blijven plakken als backpacker 30 jaar geleden. Ook zijn vrouw Su (Japanse) is daar blijven hangen als backpacker. Het is een leuke hostel maar wel een beetje lawaaierig 's nachts want de meeste backpackers blijven op de koer hangen en onze slaapkamer keek daarop uit.
Blijven slapen kost $70 voor een dubbelbed met gedeelde badkamer.
Het voordeel van die hostel tov andere is wel dat je gratis rijst hebt en je hebt gratis ontbijt ook.

De eerste dag bezochten we Sydney. We deden zowat alle toeristische plekken zoals onder andere Sydney Harbour, het operahuis, Chinatown, en het centrum.
We waren versleten toen het avond was. We wisten het toen nog niet van dat weekbiljet en wilden zo veel mogelijk wandelen omdat de metro zo duur was. Op het einde van de dag keken we mooi uit op het operahuis en de brug. We waren zo vreselijk moe en op één of ander onoplettend moment was ons nieuw (en duur!) fototoestel gestolen. Waarschijnlijk in de metro of nadat we het vegetarisch restaurantje verlieten.
O ja, we gingen dus vegetarisch eten bij 'Mother Sue'. Mother Sue was in Chinatown en was een Aziatische vrouw met wel 200 verschillende soorten vegetarische gerechten op haar kaart. Helaas was alles maar dan ook alles met sojasaus of tofu verwerkt. De serveerster (een oude en onbeleefde vrouw) kwam zeggen dat ik moeilijk deed en dat de kok niks anders voor mij wou klaarmaken dan dat er op de kaart stond. Met andere woorden 'ga maar weg'. Toen we bijna opstonden om het restaurant te verlaten kwam ze opeens aanhollen dat ze toch een gerecht gevonden had zonder soja. Ik bestelde dat dan.
Ok, het was niet het beste vegetarisch eten dat ik al ooit gegeten had en trouwens, welke kok kan er nu geen speciaal gerechtje klaarmaken voor iemand?? Mijn gerecht smaakte inderdaad naar niet veel en het was meer rubber dat ik aan het eten was dan iets anders. Enfin, ik was al blij dat het niet veel koste en dat we die avond niet meer moesten koken in de hostel.
(Nog een nadeel aan de hostel: 2 vuren in de keuken voor 65 kamers....)

De volgende morgen wou Jan de foto's nog es herbekijken en vonden we dus ons toestel niet meer terug...paniek! We vonden het niet alleen erg dat we ons toestel kwijt waren (want het is tenslotte toch maar een 'toestel'😉 we vonden het gewoon vreselijk dat er iemand in onze spullen had gezeten met zijn/haar hand zonder dat we er iets van gemerkt hadden.
Ps: stop je toestel dus NOOOIT in je rugzak! Steek niks van waardevolle dingen in een rugzak trouwens!

Tot: 0.069s; Tpl: 0.012s; cc: 17; qc: 31; dbt: 0.0386s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb