Sørvestover

August 15th 2011
Published: August 17th 2011

15. august 2011 – dag 3
Minneapolis, Minnesota -> Iowa -> Lincoln, Nebraska

Sitter i bilen og hører country musikk og kjører langs en «scenic route» som også er merket Lewis og Clark highway. Som Bill Bryson er vi ikke overveldet av sceniciteten. Siste stykke på dagens reise er mellom Sioux City og Lincoln. Neverlost er plottet inn på Super 8. Magene romler og vi håper på en restaurant i neste by. Forrige by hadde en restaurant men den så litt nedlagt ut. Neste by viste seg å ikke være bedre, så løsningen ble å bruke Neverlost enda en gang, denne gangen er den plottet inn på en Mexikansk restaurant i Freemont. Med 21 minutter til mat benyttes Triscuit – kjeks av fullkorn og uten sukker – som ble kjøpt på¨K- mart i Webster City.

Etter to netter på Comfort Suites 80's stil hotell forlot vi byen der Helena studerte, og startet turen mot sør og vest. Stort sett består utsikten ut bilvinduet av maisåker, noe vi tror er Soyaåker, vindmøller, og en blanding av nedslitte hus og rolige småsteder. Sikkert fulle av sjarm, men vi ser ikke så mye til det. På route 20 mot Sioux City passerte vi et motell som ikke så veldig lovende ut. Helena var glad vi ikke var desperate etter overnattingssted. Ved neste veikryss var det et enda mer shabby motel. Sannsynligvis var det ikke lenger mulig å overnatte der.

Det er muilg at det å komme fra Norge ødelegger litt for de seniske veiene. Kuer som gresser fredelig og går fritt. Høye majestetiske trær, små vanndammer, og idylliske Elkhorn river. Egentlig er jo veien veldig fin i solnedgangen. Jernbanen krysser veien, men det er vanskelig å si om den er nedlagt slik som mye annet ser ut til å være. Det virker som om sentraliseringen ikke stoppet etter industraliseringen.

Nå kjørte vi akkurat inn på highway 275. Vi vet at den går rundt bysenteret på grunn av partallet 2, og at den går i nord sør retning på grunn av oddetall 5.

På Subway'en i Webster jobbet det en trivelig dame som straks hun så veiatlaset vårt ble begeistret og etter å ha bestilt kom hun bort og gav oss råd og tips, hun hadde nemlig «travelled around the world, just like us» det vil si hun hadde reist mye rundt i USA. Litt usikker på om vi kjente til Las Vegas, Celine Dion og en del annet, men anbefalte Las Vegas på det varmeste.

Dagens oppdatering ble avbrutt av at vi ankom en liten by, Freemont, som serverte Helena "Liver and onion, just like your grandmother made it".

Tot: 0.123s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.042s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb