Maui - et hjørne af paradis

North America » United States » Hawaii » Maui
February 25th 2008
Published: February 25th 2008

Efter 5½ times flyverejse fra San Francisco landede vi på Maui og trådte ind i troperne. Jakker, langebukser og lukkede sko var pludselig stærkt overflødigt og noget som skulle af i en frygtelig fart. Vi tog en shottlecar til Hertz, som er leverandør af køretøjet her. Efter en hyggelig sludder med de søde kvinder i skranken om hvor DK lå i verden og om Maui's verdensberømmelse lastede vi Ford Taurus'en med gods & guld, satte lidt hawaiimusik på bilradioen og cruisede mod vores mål - Napili Shore Resort. På vejen til det nordvestlige mål blev vi imponeret over den fantastiske frodighed og de smukke og helt grønne bjerge, der rejste sig mod nord. Trafikken var rimelig massiv og vi har senere fået bekræftet at turismen lægger et massivt pres på vejnettet, da alternativet til billeje er rigtig god tid!

Vi havde store forventninger til at se hvaler på Maui og allerede ved første kystnære kontakt så vi fontæner fra hvalers udblæsning. Langs kystvejen var der flere viewpoints som var tæt pakket med nysgerrige turister, som kiggede på hvalerne. Jeg blev helt elektrisk og skulle ind til siden for at se dem, hvilke forårsagede en mindre trafikprop og en forsinkelse på 20 minutter, da det viste sig tæt på umuligt at komme tilbage på vejen igen. Dette til stor morskab for familien!

Det er altså ingen overdrivelse at hver gang jeg har været ved kysten vestkysten disse 3 dage, så har jeg enten sæt udblæsninger fra hvaler, hvalkroppe eller "dansende" pukkelhvaler - ofte langt væk, hvor kikkerten er god at have, men også så tæt på som 100-200 meter - det er vildt fascinerende og ikke til at få nok af. Jeg fik den tanke at Noahs arks indhold af havdyr må have strandet på Hawaii. I dag fulgte vi en lille flok pukkelhvaler med mindst en kalv meget tæt på kysten. Jeg har lagt lidt billeder ind som I selv kan se, vel vidende at det er en verden til forskel at se billeder og at opleve det!

Vi bor i øvrigt rigtigt godt i en lejlighed med fuldt udstyret køkken, en stue med stereo, fladskærms TV og internetadgang, et fint soveværelse og et dejligt badeværelse, samt en dejlig terrasse med udsigt til patioen med eksotiske blomster, fontainer og swimmingpool. Her er stille og roligt - mest amerikanere i seniorudgaver, men også en del yngere familier med børn. Behagelige og rolige omgivelser, hvor vi kan være os selv og også møde andre.

Vi har besøgt forskellige spændende steder på øen, hvor den nordlige del er ret vild og øde og usandsynlig smuk. Og vi har været på bytur i Lahaina, som er nærmeste by, hvor der er muligheder for at komme på hvalsafari fra, på fisketure, shoping og nyde strandpromenaden og havnen.

Rent tilfældigt er vores ressort udstyret med en dejlig restaurant og en spektakulær café, som henholdsvis serverer frokost og mid dag og morgenmad og frokost. Restauranten er rigtig god og store som små i familien har været fuldt tilfredse med måltiderne. Caféen ligger nede ved stranden og det sted, hvor beboerne samles ved solnedgang for at se hvalerne. Det særlige ved denne café er at der fra morgenstunden til lukketid kl. 13 står en 20-30 mennesker i kø for at komme ind. Det at stå i kø her gav imidlertid pludselig mening, da der var linet op med underholdning i verdensklasse i form af hvaloptræden i bugten. Så den ½ time det tog for at få et bord var nærmest at betragte som en gave.

Jeg skal lige nævne at jeg i går nød oplevelsen af at bade sammen med 3 havskilpadder af de helt store, som var kommet på besøg og som græssede i brændingen - en fantastisk oplevelse som på det varmeste kan anbefales. I må bære over med det begrænsede fotomateriale i denne omgang.

Tot: 0.106s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0628s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb