USA 2013, 2 September: South of Market


Advertisement
United States' flag
North America » United States » California » San Francisco
September 2nd 2013
Published: September 3rd 2013
Edit Blog Post

Vandaag was het eindelijk zover: mijn eerste reis naar Amerika! Een volle maand naar Californië en het Zuid-Westen, meteen ook mijn langste reis tot nu toe. Tijdens de vlucht had ik voor het eerst in vele jaren bij een dagvlucht een raamplaats, wat schitterende uitzichten bood over Groot Brittannië, Groenland, Canada en natuurlijk de westerlijke staten van de VS. Ik ben de hele 11-uur durende vlucht wakker geweest en heb toch maar 2 films gezien.

Het toestel landde rond het middaguur op San Francisco, maar al met al was ik pas tegen 14:00 bij het hotel en rond 15:00 klaar voor een eerste kennismaking met de stad. Mijn hotel voor de eerste nacht ligt net 50 meter ten zuiden van Market Street, de belangrijkste straat in het centrum van San Francisco die hordes volk aantrekt en omlijnt wordt door verscheidene winkelcentra en vestigingen van (inter)nationale ketens zoals McDonalds, Bloomingdale's, GAP, Apple Store, GameStop, etc. Het hotel zelf ligt wel aan 6th Street, wat bekend staat als één van de meest louche straten in het centrum van deze stad. Dat is volgens mij meer omdat er gedeald wordt dan dat er concreet risico bestaat op diefstal of geweld, maar de twee
Moscone CenterMoscone CenterMoscone Center

met op het dak Yerba Buena Park
gaan natuurlijk in zekere mate hand in hand. Afgezien van wat daklozen (die je overal wel tegenkomt) is van die reputatie op dat kleine stukje dat ik van Market Street afzit gelukkig niet veel te merken. Ik verblijf hier ook maar één nacht: ik had eigenlijk een ander hotel geboekt dichter bij Union Square (het Leidscheplein van SF) maar omdat de vlucht er slecht uitzag ben ik een dag eerder weggegaan en dit was last-minute de enige voordelige optie in het centrum.

De kortste route tussen beide hotels loopt wel dwars door Taylor Street, de meest beruchte straat van San Francisco, die er in Google Street View ook uitziet als een scene uit The Wire (HBO serie over gewelddadige drugscriminaliteit), dus ik geloof wel dat ik een blokje omloop als ik straks moet verkassen. Bizar genoeg loop je op nog geen 100 meter van Taylor Street door een parallelle straat met prestigeuse hotels zoals het Hilton en Ambassador en zie je vooral dure auto's en rijke mensen. Een typisch Amerikaans verschijnsel: verloedering is extreem plaatselijk.

Ik ben aangekomen op Labor Day, een van de belangrijkste nationale feestdagen van de VS, dus helaas zit bijna alles vandaag dicht. Nou had ik toch geen grootste plannen voor deze eerste dag: het is vooral een kwestie van wakker blijven zolang het buiten nog licht is, want ik zit zelf nog op Nederlandse tijd waar middennacht al is gepasseerd, terwijl de wekker vanochtend om kwart voor vijf al ging. Ik heb alleen SoMa verkent, de wijk waar mijn hotel in ligt (South of Market). Traditioneel was dit een zwaar verloederde industriële wijk, die in de technologiebubbel van de jaren 90 helemaal opbloeide als thuisbasis van vele nieuwe bedrijfjes en websites, en vervolgens na de crash van 2001 bijna net zo hard weer in verval raakte. Tegenwoordig zijn beide elementen nog te vinden: met name in het oosten staan veel moderne kantoorpanden en vang je op straat flarden op van gesprekken die gaan over technology start-ups, app development, Apple, etc, terwijl verder naar het westen (in de buurt van mijn hotel) je in een lelijke industriële zone terecht komt waar daklozen en drugsdealers de dienst uitmaken.

Het hart van de wijk is Yerba Buena Park, een idyllisch klein parkje dat ontsnapping biedt aan de hectiek van de rest van het centrum. Er heerst hier een groot contrast: enerzijds het groen van het park met een gemoedelijk klaterende waterval die het lawaai van de stad overstemt en aangrenzend een lichtelijk vervallen Europees kerkje, en anderzijds wordt je aan alle kanten omgeven door de moderne stad: in drie windrichtingen torenen wolkenkrabbers boven je uit, de hoofdingang naar het park leidt je door een typisch Amerikaanse mall (winkelcentrum), en zelfs onder je bevindt zich het ondergrondse Moscone Convention Center (waar o.a. Apple z'n persconferenties houdt, hiervandaan worden meestal de nieuwe iPhones en iPads gepresenteerd).

Vanuit het parkje ben ik doorgelopen naar het Ferry Building, dat na de Golden Gate Bridge en Painted Ladies één van de meest iconische gebouwen van de stad is. Deze is gelegen aan de San Francisco Bay en er loopt langs de oever een mooie boulevard in twee richtingen met prachtig uitzicht over de baai: naar het noorden richting Fisherman's Wharf en in het zuiden richting AT&T Park, het baseballstadion van de één van de meest succesvolle baseballclubs van het land (en huidige titelhouder), de San Fransisco Giants. Ik ben vandaag alleen in zuidelijke richting gelopen langs de oever van de bay, en onder de Bay Bridge door, de minder bekende en minder mooie broer van de beroemde Golden Gate bridge. Daarna was het dwars door SoMa terug naar Market Street die me terugbracht bij m'n hotel. Ondertussen een broodje gehaald als avondeten, wat meteen de Amerikaanse obesitas-epidemie verklaarde (hoewel daar in San Francisco relatief weinig van te merken was, maar deze stad staat dan ook bekend als de gezondste van het land): ik kreeg een 'broodje' van zeker 30cm lang dat propvol zat met vlees, vulling en dressing, wat voor mij voldoende was voor zowel avondeten als ontbijt de volgende ochtend. En dat voor 3,5 euro!


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement



Tot: 0.122s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.055s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb