San Francisco - en by der det skjer mye!

Published: April 1st 2011

San Francisco:
Mye av det vi har fått av teknologisk utvikling med IT m.m. de siste tiårene har sitt utspring her i vestlige USA.Sikkert fordi det er behagelig å leve her og også fordi de har sterke universitetsmiljø her med Stanford og Berkeley i spissen. Rundt dette vokste IT-bedrifter i hopetall opp med HP og Apple i spissen. Rart nok står jeg nå i en Apple-kø i Santa Barbara kl. 7.00 for å kjøpe IPad2 for Nina. Mange kule ungdommer - og en litt eldre...

Ellers er dette et område med mange kontraster. Det kryr av uteliggere - den gamle hippikulturen lever videre. Ikke minst er det rundt San Francisco et groderikt område med fokus på organisk dyrket mat. Helse og livsstil med masse yogastudioer og moderne juicebarer er også i skuddet.
Vi var i dette området i 4 dager - to dager med skikkelig regn, vind og kaldt vær - ikke uvanlig på denne årstiden.

San Fransisco er med sine vel 800.000 innbyggere den 5. største byen på vestkysten. Alt mht byutvikling refereres til det store jordskjelvet i 1906. Den største ødeleggelsen her kom av branner, som oppsto i etterkant av jordskjelvet. Den berømte Golden Gate Bridge besøkte vi i regnværet. Ellers har San Francisco også noen artige kabel-/bytrikker som drar seg opp og ned de bratte bakkene.

Et annet inntrykk det er hyggelig å formidle er amerikanernes åpne og veldig positive innstilling. Hi guys - how are you? - hører du over alt. Ofte er - Good - svaret, men sier du noe mer er langt de fleste interessert i deg og hva du gjør. De er også kjempeinterrisert i om du gjør noe nytt og annerledes. Med andre ord en innovativ innstilling. Det å ikke lykkes er heller ikke her noen katastrofe, de prover seg ofte paa nytt.

Det er spennende å høre TV-debatter her. De et ofte tøffe, men også rett på sak. Obama har fått litt kjør mht Libya, men kom etter hvert godt ut av det. Han kritiseres også kraftig for sine sosiale reformer ( som de virkelig trenger) samt fine forslag om høyere oljepriser-avgifter mer satsing på alternativ renere energi. Det virket på oss som at de som hadde betalt og tjent sine penger gjennom et aktivt jobbliv ikke i noe særlig grad ville dele disse godene med andre. Med andre ord er det mange som holder med republikanerne som nødvendigvis ikke har all verdens inntekt. Vi får håpe Obama får en del av sine "Changes" gjennomført.

Naa naermer det seg slutten paa turen, som naa gaar videre via Canada og England og deretter hjem. En blogg til eller to kommer.

1st April 2011

Hallo vandrere!
Vi skriver 1. april, men det er sannelig ingen spøk det dere har gjennomført og fortsatt drar i vei med. Her i Skånevik er det våren og vinteren som kjemper om overtaket, og for øyeblikket er det stillstand. Vår på bakken og vinter i lufta. For 2 dager siden var det omvendt. Og vi, stakkars beboere, har vansker med å forholde oss til naturens ubesluttsomhet. Men det blir vel "ei rå" som det blei sagt før da folk var mer optimistisk positive til omgivelsene og naturens gang. Mandag 11. hopper vi på Norwegian i Bergen, som bringer oss til Barcelona med videre forbindelse til Palma Mallorca. Så lander vi i armene til Erica og Tato med et randes vous fram til 16. Da blir det å fyre opp Hoppedora, kjøre ombord på ferga til Barcelona og snu snuten hjemover.Vi får nok noe tid til å trille sykler og lage større slitekanter på fjellstøvlene på veien hjemover, men målet er å rekke Torbjørns konfirmasjon 8. mai. (Han er Bodils yngste, tiol opplysning dersom den familiære forbindelsen var gått i glemmeboka). Etter noen dager hjemme med litt "visitors receiving"(jentevenner fra Bakstadfamilien) blir det kurs for Ålesund og Lions Riksmøte 2011. Hoppedpra som transportmiddel og vandrende hotell. Gi oss en melding om når dere er på plass i fjellheimen. Det kan tenkes at dere får litt forstyrrende besøk i deres solitude. Vi hilser og ber dere passe på at allt går fint framover. Take care! Ingeborg og Victor

Tot: 0.105s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 47; dbt: 0.0717s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb