Montréal (vanaf 28 januari)


Advertisement
Canada's flag
North America » Canada » Quebec » Montréal
March 30th 2012
Published: April 1st 2012
Edit Blog Post

Vrolijk gekleurde huizen in MontréalVrolijk gekleurde huizen in MontréalVrolijk gekleurde huizen in Montréal

Je ziet hier ook de authentieke trappen van Montréal
Onze aankomst in Montréal was het begin van een intensieve reisperiode naar (en binnen) Montréal, Québec, Les Escoumins, Saint John en uiteindelijk Weymouth. We hebben de hele periode gecouchsurfed. Geweldig dat dat kon! Het nadeel van couchsurfen in de Westerse wereld is alleen dat mensen het over het algemeen druk hebben en hun privacy koesteren. Het kwam er op neer dat we letterlijk aan het couchhoppen waren.

Onze eerste drie dagen van de week die we in Montréal zouden doorbrengen verbleven we bij twee onderzoekers, zij (Françoise) AIO in natuurkunde en hij (Philippe) programmeur. Ze waren heel gepassioneerd over hun werk en deze paar dagen stonden voor ons dan ook in het teken van de wetenschap. Best fijn om daar weer eens wat dieper in te duiken. Ciarán kon zich met Philippe uitleven in computer-gerelateerde gesprekken (waar ik meestal een minder geschikte gesprekspartner in ben 😉 ).
Ze woonden in een spiksplinternieuw huizencomplex waar ze 'proefkonijn' waren van een 'passive housing' project. Alles was supergoed geïsoleerd en de stroom werd opgewekt door zonnepanelen. Op het dak werd regenwater opgevangen als water voor het toilet.

Françoise speelde ook voor gids door de stad langs Montréal's beroemde bagelbakkerijen, lokale winkeltjes, vegetarische restaurants en cafés met live muziek. Een ding wat opviel aan de stad was dat bijna elk huis aan de buitenkant van het huis een metalen trap naar de bovenverdieping had. We kregen hier wat geschiedenisles over van Françoise. Dit dateerde uit de 19e eeuw. Om de stad 'groener' te maken werd er een wet ingesteld dat iedereen voor z'n huis een stuk tuin moest hebben. Omdat dit de bouwruimte verkleinde besloten mensen massaal om in plaats van in het huis een trap te bouwen, dit buiten te doen. Dit bespaarde binnen ruimte en drukte ook nog eens de stookkostten.

Midden in de stad was een berg: Mont Royale. Altijd lekker dichtbij als je het stadsleven even wilde ontvluchten. Het betekende wel dat je reistijd door de stad altijd met een half uur verlengd werd als je van de ene naar de andere kant van de stad wilde gaan. Ik was toch heel blij met dit toevluchtsoord. 😊 Ciarán en ik hebben het hele park Mont Royale doorgelanglaufd. Dit was nog lastiger dan we dachten. Alhoewel we een 'beginnerstrail' volgden waren er toch een aantal behoorlijk stijle hellingen...
Het was een sportief weekje voor mij want ik had ook een soort acrobatiekgroep gevonden. Ik heb meteen maar twee lessen bij ze gevolgd want zo vaak waren we niet op een plek waar dit kon. Jammergenoeg was het geen partneracrobatiek (wat ik in Groningen doe), maar toch heel leuk, vooral omdat het ook raakvlakken met dans had. Ik merkte wel dat ik al lang niet meer zoiets had gedaan. (spierpijn!)

Montréal is een echte studenstad met z'n zeven universiteiten. Op twee van deze universiteiten kookten een groep vrijwilligers elke middag een veganistische maaltijd die ze op donatiebasis uitdeelden aan studenten. Ik was blij verrast om zoiets te vinden. Zoveel studenten zetten zich er hier vrijwillig voor in! Bij een van deze universiteitskeukens zijn we een keertje langsgegaan. Het was druk bezocht (door idealistische en minder idealistische, arme en minder arme studenten) en erg lekker!

Toen we net een beetje gewend waren bij Françoise en Philippe moesten we alweer verder naar ons volgende couchsurfadres. Onze tweede host (Simon) was gelukkig ook erg aardig. We hebben samen met hem een van de vegetarische restaurants uitgeprobeerd en het was een goede keus. 😊 Elke Canadese stad van enige omvang lijkt een gaybourhood te hebben, mooi gemarkeerd met vlaggetjes en al. In de gaybourhood van Montréal zijn we een gaybar (club Unity) gaan verkennen. Simon was een beetje bang dat hij versierd zou worden. Ciarán en Simon gingen dus 'als stel'. Ze kwamen niet heel overtuigend over vond ik. ;p Het verbaast me elke keer weer dat waar ik ook naar een gaybar ga, ze eenmaal binnen allemaal ongelofelijk veel op elkaar lijken. Iets wat me hier wel opviel was dat niet alleen de mannen hun blote bast showden. Wat later in de avond trokken verschillende meisjes hun shirts uit,vrolijk verder dansend in hun b.h. (en ze waren niet ingehuurd 😉 ).Toen ik dat later aan een Canadees vertelde reageerde hij met: 'en ik dacht dat Nederland zo'n 'vrij' land was'


Additional photos below
Photos: 42, Displayed: 24


Advertisement

MetrostationMetrostation
Metrostation

Elk metrostation was door een andere architect/kunstenaar ontworpen


22nd April 2012

Tof.
Hoi Ciarán en Judith, zo kunstzinnig reisje zeg. Acrobatieken ook nog erbij. Ja kan ik me voorstellen dat je spierpijn gekregen hebt. Ik had het al na een week niet naar acrobatiek te zijn geweest. Mooie stad Montreal. Ik moet ook maar ene keer keer naar Canada, heb er meer verhalen van gehoord dat het er wat kunst betreft goed te behappen is daar. Ze zijn wel iets creatiever wat ijssculputen betreft. Binnekort 2 juni is er in Groningen weer nacht van de kunst en wetenschap. Ben benieuwd wat dit allemaal brengt. Heel veel plezier en fun daar in Canada. Liefs van Tineke

Tot: 0.058s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0266s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb