Argo-nautiske mil

Middle East » Turkey » Black Sea » Trabzon
March 9th 2007
Published: March 10th 2007

Svinete ved JasonoddenSvinete ved JasonoddenSvinete ved Jasonodden

Slık ser det ut ved Jasonodden når det svines til med sykler og syklister fra Norge
Pensum for tredje sykkeldag var å komme oss de åtte milene til Ünye. Endelig slapp vi unna hovedveien en stund, siden det var bygget en ny trasé inne i landet, mens den langt mer idylliske gamleveien langs vannet er intakt. Ytterst på en lav odde ligger det en greskortodoks kirke kalt Jasonkirken. I følge den greske myten om Jason og det gyldne skinnet, seilte Jason og argonautene fra Hellas til Georgia for å finne skinnet. I følge tradisjonen var de innom ved denne odden. Koblingen mellom gresk mytologi og kirken er uklar, men vi konkluderte med at denne delen av ferden vår bør måles i argo-nautiske mil.
Vel framme i Ünye vekker vi oppstuss på torget. Mens vi prøvde å forklare en gjeng tenåringer at vi gjerne ville spore opp turistinfoen, komm en kar bortom og gav oss hver vår håndfull hasselnøtter. Etter litt ble vi geleidet til noe vi tror er rådhuset, og inn til et turistkontor. Betjeningen var behjelpelig med å vise oss et av byens billige krypinn, men ikke før de har vist fram en multimediapresentasjon av byens severdigheter på pc'en. Det viste seg å være et lysbildeshow på 15 minutter, der det er en utfordring å se bildene takket være at alle tenkelige animasjoner og overganger er tatt i bruk. Heldigvis skrudde mannen av før vår utskremte skapte en lei situasjon ved å bryte ut i kulturimperialistisk, hysterisk fnising...
Hotellrommet har sine fordeler: Det koster oss den lite avskrekkende summen av 130 kr for et stort rom med egen sykkelbalkong og panoramautsikt til torget og nærmeste minaret med bønneropert. Badet har både kaldt og lunkent vann, og toalettet holder seg nesten på plass hvis man sitter pent. Bare halvparten av vannet fra sisternen havner på golvet bak skåla. Vi lever som konger!

11th March 2007

Godt å lese...
...at dere er i gang og at alt har gått godt så langt. Apropos "uinteressante" plasser i Tyrkia: Det skal vel godt gjøres å finne en Tyrkisk landsby uten et eller annet minnesmerke som er hønngammalt. Merrhaba!
12th March 2007

Schluuurbf!
...omtrent slik forestiller jeg meg at det høres ut når dere sikkert en gang i løpet av turen sykler rett inn i en klase relativt ferske etterlatenskaper etter et muldyr... Morn sann, herlig å lese om turen så langt. Jeg og fru elg gleder oss til resten. Etter beskrivelsen av bussturen må jeg si jeg er glad for at jeg ikke er bussjåfør i Tyrkia. Så fintfølende bremser hadde jeg ikke tort å kjøre rundt med... Sykle pent og lykke til med bakverken! Und hübf.
13th March 2007

Herlig!
Kjempeherlig å lese og drømme seg vekk! God tur videre! Fikk forøvrig lyst til å kjøre BUSS! *fnis*

Tot: 0.1s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 61; dbt: 0.0631s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb