’s Lands wijs, ’s lands eer.


Advertisement
Saudi Arabia's flag
Middle East » Saudi Arabia » Riyadh
September 17th 2011
Published: September 17th 2011
Edit Blog Post

dadelpalmendadelpalmendadelpalmen

een geirrigeerde aanplant van dadelpalmen
Het is vandaag al weer zaterdag, dus het weekend is voorbij. Hier in Saoedi Arabië is het weekend op donderdag en vrijdag. Dus vandaag, zaterdag, heb ik een beetje het Nederlandse maandaggevoel.
Van de directeur van onze nieuwe school kreeg ik een PowerPoint voor nieuwkomers, met richtlijnen hoe een buitenlander zich moet gedragen. Die is gemaakt door Almarai, de multinational die onze school financiert. Dat bedrijf heeft duizenden buitenlanders in dienst, en er werken zo’n 60 nationaliteiten. De presentatie gaat vooral over zedelijke kleding, eten met de rechterhand, geen contact met vrouwen op straat, en niet met de benen over elkaar tegenover een Saoediër gaan zitten. Het is een belediging als je een Saoediër de zolen van je schoenen laat zien: dat betekent dat je niks met hem te maken wilt hebben en dat je hem als het ware wegtrapt. Maar Saoediërs zijn goedgehumeurde mensen die de buitenlanders hun lompe gedrag wel kunnen vergeven als ze zo onwetend zijn. Zo stond het er letterlijk. Een Engelse consultant die hier pas was vond dat de Saoediërs lijden aan meerderwaardigheidscomplex. Dat klopt wel, want wat een Saoediër vindt moet ook gelden als norm voor de rest van de wereld (althans volgens de Saoediërs).
deel van de melkstaldeel van de melkstaldeel van de melkstal

een melkstal van 4x50 plaatsen. Elke 3 uur komt een grote tankwagen de melk ophalen.

Gisteren is er geasfalteerd om de school, en vlak voor de hoofdingang hebben we nu een parkeerplaats voor de directie. De Saoediërs zijn erg statusgevoelig voor dat soort dingen. Onze directeur kwam mij vanochtend dan ook vriendelijk doch dringend vragen of ik mijn auto wilde verplaatsen van de algemene parkeerplaats naar de parkeerplaats voor de directie. Dat heb ik dus maar gelijk gedaan.
Een onderdeel van mijn arbeidsvoorwaarden is een auto van de zaak. Die kreeg ik meteen een paar dagen na aankomst. Mooie kar, 2.4 liter motor, 6 versnellingen, met 4WD, een automaat die je ook met de hand kunt schakelen als je wilt. Daarmee rijd ik als een prins van het hotel naar het werk, elke dag 8 km heen en ’s avonds weer terug. Gisteren en eergisteren besloot ik eens wat rond te rijden in en buiten de stad om de omgeving te verkennen. Via Google Earth kon ik een mooie kaart maken. De foto’s op Internet waren van 2003, maar alles bleek nog goed te kloppen, de wegen liggen er nog steeds. Eerst getankt, 42 liter super voor omgerekend bijna € 5,00. Zelfs dat betaalt de school, ik mag per maand 6000 km vrij rijden, dat
bakkerijbakkerijbakkerij

Hier staat de langste oven ter wereld: 110 meter lang.
is 200 km per dag. Als ik meer rijd moet ik € 0,10 per km bijbetalen.
De omgeving blijkt verrassend groen te zijn. We zitten midden in de woestijn, maar overal zijn “farms” opgezet die met grondwater worden geïrrigeerd. Er is in deze omgeving veel grondwater beschikbaar dus er zijn hier veel bedrijven, vooral aan de noord- en oostkant van Al Kharj. Vroeger schijnt Al Kharj een oase te zijn geweest. Met Google Earth kun je in deze omgeving allemaal groene cirkels zien in de woestijn, sommige met een doorsnee van wel 1000 meter. Een van de grootste producenten is Almarai, de sponsor van onze school. Die heeft hier meerdere melkveebedrijven staan met in totaal 110.000 koeien. Eén bedrijf met 5400 koeien heb ik bezocht. De melkstal heeft 200 plaatsen, dus ze melken 200 koeien tegelijk. Daarnaast heeft Alamarai een grote melkfabriek (ze verwerken meer dan 1 miljoen liter melk per dag), slachtkuikenbedrijven en een slachterij voor pluimvee (ze slachten 2 miljoen kippen per week), en een serie grote bakkerijen. Eén bakkerij heb ik inmiddels ook bezocht: alles is geautomatiseerd en ze hebben daar een oven van 110 meter lang – de langste ter wereld. Ze bakken daar ruim 8000
verkeersbordverkeersbordverkeersbord

Gelukkig kende ik de arabische cijfers al uit Afghanistan - anders heb je zo een bekeuring aan je broek. Maximaal 120 km/uur
broden en broodjes per uur, op een lopende band die door de oven schuift. Het hele bakproces duurt 18 minuten.



Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement

auto van de zaakauto van de zaak
auto van de zaak

het rijdt heel lekker!
directieparkeerplaatsdirectieparkeerplaats
directieparkeerplaats

Nu mijn auto hier staat ben ik ook een beetje gestegen op de maatschappelijke ladder.
groen in de woestijngroen in de woestijn
groen in de woestijn

als er water is wordt het landschap plotseling groen, midden in ze zandvlakte


17th September 2011

een verrassende wereld
Wat een andere wereld! Een woestijn met geirrigeerde groene stroken en grote melkbedrijven met 1000 koeien. Verrassende dingen die je meemaakt
21st September 2011

hoi henk, fijn om weer iets van je te lezen...wat zijn die koeien en die melkstal superschoon zeg! of is dit de eerste keer melken na oplevering van de stal? Het ga jullie goed!! Erie

Tot: 0.175s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.1145s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb