Allemaal indrukken


Advertisement
Israel's flag
Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv
July 28th 2014
Published: July 28th 2014
Edit Blog Post

Tel Aviv Strand Tel Aviv Strand Tel Aviv Strand

Het is hier rustig. Tè rustig.
Zo, ik ben er! Ik ben op dit moment zo'n vierentwintig uur in het zonovergoten Tel Aviv, en dus is het eens tijd om mijn eerste indrukken op het internet te gooien. Ik heb gisteren een voorspoedige reis gehad, in een klein vliegtuig waar toch vooral heel veel Israëli's in zaten, want niemand gaat rond deze tijd op vakantie naar Israël. De vrouw die als taak had onze handbagage leeg te halen en vervolgens weer in te pakken verklaarde ons voor gek, en in het vliegtuig werd er om mij heen niets dan Hebreeuws gesproken. Het viel me in het vliegtuig op hoe het lijkt of alles in Israël politiek geladen is: van de reclames tot de emailberichten van mensen. Op de tvtjes in het vliegtuig werd bijvoorbeeld reclame gemaakt de aliyah, het verhuizen naar Israël, iets wat in andere landen lang niet zo'n politieke lading zou krijgen als in Israël het geval is. De man naast me verstuurde mails met titels als 'The One State Solution' (de eenstatenoplossing) en 'The Truth About Gaza' of iets dergelijks. Ik kreeg in de indruk dat alles in Israël diezelfde lading zou hebben, maar ik werd verrast.

Tel Aviv is namelijk lang zo
WolkenWolkenWolken

Ik heb er maar een foto van gemaakt, want voor je het weet zijn ze al weer weg.
dreigend niet. In de eerste instantie doet de stad voor zover ik hem gezien heb erg denken aan Amerikaanse steden: rechte straten, overal drinkfonteintjes en openbare toiletten, sportieve mensen aan het strand. Dit spreekt mij, als groot Amerikaliefhebber, natuurlijk erg aan! De sfeer aan het strand is gemoedelijk.

Toch is het te merken aan de rust overal dat het land in oorlog is. Pas tegen vijf uur werden de stranden wat drukker, met vooral studenten. Ook in de horeca lijkt het leger dan gebruikelijk is: enkele barren zijn vol maar de meeste bedienen twee of vier klanten tegelijk. Ook de reclames voor de live verslaggeving van een bepaalde lokale zender over de huidige stand van zaken ('IRON DOME in the world news') dragen bij.

"Jullie vinden het vast leuk wat er nu gebeurt, met je Midden-Oostenstudies, maar die raketten vallen op mij," zegt de surfinstructeur, waarna hij omschrijft hoe het er uit ziet als het afweersysteem Iron Dome een raket vernietigt. Bij de surfschool zijn meerdere lessen bezig, maar vooral aan Israëlische kinderen, en al na tien minuten wachten konden we een les gaan volgen. Die les was vervolgens wel erg leuk, ondanks mijn slechte gevoel voor sport.
JaffaJaffaJaffa

Met op de achtergrond Tel Aviv
Een keer heb ik (met hulp van de docent, dat wel) een golf tot aan het strand bereden, waarna ik me natuurlijk erg cool voelde.

Ook Jaffa was erg rustig. Ik heb alleen het oude Jaffa bezocht, een oude stad die bestaat uit doolhofachtige straatjes en stenen gebouwen waar allerlei kleine winkels in zitten. De stad is erg mooi, je waant je er even terug in de tijd (al moet ik bekennen niet zo goed te weten welke tijd - ik geloof die van de Ottomannen). In principe is Jaffa het onderdeel van Tel Aviv waar veel Arabieren zitten, maar ik heb er voornamelijk mannen met keppeltjes en zelfs vrouwen met pruiken aangetroffen. Morgen hoop ik een tour te kunnen maken van de stad, daarvoor kwamen we vandaag te laat aan.

Zo! Dat waren mijn eerste indrukken! Morgen misschien meer.


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement

JaffaJaffa
Jaffa

Een van de straatjes van het mooie oude Jaffa.
Een willekeurige archeologische opgravingEen willekeurige archeologische opgraving
Een willekeurige archeologische opgraving

Waar een Mesopotamische tempel werd opgegraven!


28th July 2014

Eerste indrukken
Leuk hoor Ellen, gelijk al een verslag met indrukken. Ik krijg netjes een mailtje dus kan je helemaal volgen! Hoop dat de tour morgen lukt..grt ome Johan
29th July 2014

Dank je! De tour is zoals je misschien al gelezen hebt mislukt maar het was toch een leuke dag:).

Tot: 0.071s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0483s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb