Edinburgh, Highland games en Loch Lomond


Advertisement
United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Renfrewshire » Paisley
May 16th 2010
Published: May 16th 2010
Edit Blog Post

Het einde is alweer bijna in zicht! Nu nog anderhalve week en dan ben ik alweer thuis.
Voordat ik naar huis ga, moeten er dus nog de laatste dingen gedaan worden. En veeeeel gezien worden.

Daarom ben ik vorige week zaterdag met Riikka en Valentine naar Edinburgh geweest. Dat is egt een heeeeeerluke stad!
We waren alle3 al een (paar) keer eerder in Edinburgh geweest, dus we hoefden niet langs alle belangrijke dingen. We zijn daarom eerst naar de Edinburgh Zoo geweest.
Die dierentuin is tegen een heuvel opgebouwd. Heeeerluk dus, want je blijft maar berg-op lopen. Dat is trouwens op de één of andere manier altijd het geval hier! Het is altijd up-hill. Net als dat je altijd wind tegen hebt. Maar anyway! Ik heb in die dierentuin de coolste aapjes ooit gezien! Ik had ze nog nooit gezien, wist niet eens dat ze bestonden. Maar ik heb de allerkleinste aapjes ter wereld gezien, een Eastern pygmy marmoset (weet niet wat de NLse vertaling is). Die aapjes zijn net zo groot als een degoe. Zo cool.

Na de dierentuin wilden de dames nog wat shoppen voor souvenirs en cadeaus voor thuis.
Daarna hadden we om half 6 een underground tour. Het is nl zo dat er straten en kamers zijn onder de werkelijke straten van Edinburgh. Het is pas in 1973 ontdekt, maar er is een heel gangenstelsel onder de straten. Daar leefden vroeger de armen, die het bovengronds niet konden betalen. Er waren veel ziektes, verkrachtingen en deaths. Natuurluk gaan er ook veel spookverhalen rond, wat het allemaal een beetje scary maakt. Maar het was erg interessant.
Daarna hebben we bij Garfunkels nog wat gegeten en hebben we de bus teruggepakt.

Zondag ben ik met Marie, Milla, Valentine, Riikka, Therese en Malou (ons nieuwe Zweedse huisgenootje voor een week) naar de Highland games in Gourock geweest.
De hele trein zat vol met internationale studenten. In Gourock aangekomen, moesten we de weg vragen om er 8er te komen waar we heen moesten. Werd ons door die Schotten verteld dat de Highland games niet dat weekend waren, maar het volgende weekend. Ze waren er egt van overtuigd. Wij zaten dus al van shiiittt! Daarna gingen we het navragen bij een cafe, en die vertelden ons dat het aan de andere kant van het meer was! Wij waren al bijna teleurgesteld omdat we naar dat gat afgereisd waren. Maar toen….. toen kwam er een oud vrouwtje en die vertelde ons dat het idd die zondag was en waar we heen moesten! Tis dus goed gekomen. Gek alleen dat de mensen uit het dorp het niet wisten.
Mja anyway… de highland games! Het vond plaats bij een voetbalvereniging (denk ik). Er waren doedelzak verenigingen vanuit heel Schotland, om mee te doen aan de doedelzak competitie. Ook waren er hoogland dans competities en de echte highland games. Dat zijn een soort “sterkste man” wedstrijden. Het eerste onderdeel (van de 5, had op internet allemaal ff opgezocht wat het inhield) was het steen stoten. Dit onderdeel is afgeleid van het kogelstoten. Het is de bedoeling een steen van 10 kg vanuit een kogelstoot positie zo ver mogelijk weg te werpen. Onderdeel 2 is het gewicht verslingeren. Bij dit onderdeel is het de bedoeling een gewicht van 12,5 kg aan een ketting met handvat zo ver mogelijk weg te slingeren. Daarna volgt het hamer slingeren. Bij dit onderdeel is het de bedoeling een stok van 1,30 meter met onderaan een loden bal van 10 kg over de schouder zo ver mogelijk weg te werpen. Het meest bekende onderdeel is waarschijnlijk de boomstam over de kop gooien. Bij het onderdeel "caber toss" moeten de deelnemers een lange paal van ongeveer 80 à 100 kg over de kop gooien. De bedoeling is dat de paal geheel over de kop gaat en rechtuit voor de deelnemer gaat liggen. Dit noemt men dan "12 uur". Ligt hij iets naar links dan is dat ongeveer 10 voor 12. Degene die het dichtst bij 12 uur ligt heeft dit onderdeel gewonnen. Het laatste onderdeel is het gewicht hoog gooien. Bij dit onderdeel is het de bedoeling met één hand een gewicht van 25 kg omhoog, tussen twee palen door, over een lat te gooien. Deze lat wordt steeds hoger geplaatst. Het was wel een leuke dag. En bijna iedereen liep rond in traditionele kleding. Allemaal mannen (en vrouwen schijnbaar ook) in kilts. Die traditie heeft toch wel wat.

Afgelopen donderdag (Hemelvaartsdag) ben ik met Valentine en Milla naar Loch Lomond geweest. Loch Lomond is een groot meer en nationaal park ongeveer een half uur vanaf Glasgow. Van Juni/Juli tot Oktober is dit ook een druk bezochte toeristenplaats voor inwoners van Glasgow. We hadden natuurluk de perfecte dag uit gekozen, want toen we in de trein zaten scheen heeeerluk
Gekke aapGekke aapGekke aap

Deze aap was boos op ons! Hij probeerde telkens stenen te gooien.
het zonnetje, maar vanaf het moment dat we uitstapten begon het natuurluk keihard te plenzen! Heerluk hoe onvoorspelbaar het Schotse weer is :P
Daar aangekomen, zijn we eerst maar een pub ingedoken om wat te drinken, hopen dat het op zou klaren. Het was derna idd (EVEN) droog, maar het begon natuurluk weer te regenen. We hebben het toch nog 2uur volgehouden daar, met meerdere schuilplekken.
Na Loch Lomond hebben we in Glasgow, Sweden ontmoet (Therese en Malou), het was hun laatste avond. We hebben daar gegeten (Ik had mosselen. Ik eet niet vaak mosselen, maar dit waren de lekkerste die ik ooit had gegeten! En goedkoooop!! £8.50 (bijna 10eu) voor een grote pan! Heeeerluk dus!) en zijn daarna in Paisley nog wat wezen drinken!

En gister (zaterdag) zijn we weer eens naar Xscape geweest. Hier zijn we wezen lasergamen, wat egt bloedheet was. En natuurluk had ik er van te voren niet aan ged8 om helemaal donker gekleed te gaan. Ik had nl een lichtblauwe/witte blouse aan, wat heerluk opviel in die black lights. Ik was dus een easy target! Daarna hebben we bij de Mexicaan nog lekker wat gegeten en zijn daarna naar huis gegaan.

Aankomende
In Edinburgh ZooIn Edinburgh ZooIn Edinburgh Zoo

Bij Budongo Trail (nieuw gedeelte voor apen)
dagen wordt het voor iedereen flink studeren 😞 Donderdag heb ik 2 tentamens na elkaar (FIJN!) en daarna staan er nog een paar laatste dingen in de planning!
Vrijdag ga ik eerst met Valentine naar Stirling. Zij is er nog niet geweest, en ik alleen vluchtig. Daar gaan we iig het Wallace monument (van William Wallace) bezoeken. ‘s-Avonds gaan we met zen allen nog een laatste keer eten en daarna een goodbye party at the Union.
Zaterdag ga ik met Milla en Marie naar een whiskey brouwerij en daarna waarschijnluk eten en stappen in Glasgow. En Maandag gaan we nog naar Aberdeen (3de stad van Schotland, na Glasgow en Edinburgh!) Dat zal het laatste zijn, want dinsdag wordt koffers (zie meervoud! hihi) inpakken, want woensdag vlieg ik terug!
Gelukkig gaat mijn vlucht nog door. Het is nl zo dat het cabine personeel van British Airways gaat staken (van midden mei tot begin juni: NATUUUURLUK in de week dat ik terugvlieg). Er vallen best wel wat vluchten uit. Maar allebei mijn vluchten (van Glasgow naar London City Airport en London City Airport naar Adam) gaan tot nu toe gewoon nog door. Ik ben blij dat ik er niet voor gekozen heb om op London Heathrow te vliegen, want 50% van de vluchten zijn daar gecancelled. Dus tot nu toe, niets aan de hand! Is het trouwens niet die as wolk die het vliegverkeer hier platlegt, dan is het wel het staken van het personeel! Mja….

See ya!



Additional photos below
Photos: 64, Displayed: 26


Advertisement

Enge tijgerEnge tijger
Enge tijger

Deze tijger keek heel eng uit zen ogen.
SmellzoneSmellzone
Smellzone

Hier rook ze aan smelly socks haha :P
UndergroundUnderground
Underground

Tegenwoordig worden sommige kamers verhuurd om geld te verdienen voor het behoud van de kamers. Deze werd verhuurd aan wicca's.


18th May 2010

je lijkkt niet op die aap.
hoi Inge wij genieten van je verhalen en zeker ook heel herkenbaar m.n.de spelen met slingeren in Hoofddorp is dit eens per jaar in het Haarl.bos.hebben dat daar ook wel gezien ook al snap je er geen hol van het sfeertje is gaaf.hoop dat je goed terug komt op 26 mei Annet had vertraging vanuit Londen maar dat was eerder dat het vliegtuig van easy yet niet volzat dus gooien ze 2 vluchten bij elkaar.hoop dat je nog lekker geniet en met mooie cijfers voor je examens terug komt.ik ben hard voor je aan het duimen geweest.hoop dat je nog een beetje mooi weer hebt .liefs Mirjam

Tot: 0.082s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0494s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb