Zweedse natuur

June 29th 2013
Published: June 29th 2013

DSC_1964DSC_1964DSC_1964

Zweden!
Alles gepakt, klaar voor de oversteek naar de zweedse natuur. Voor effectief te vertrekken, hadden we nog een ander jobke te doen, onze band vervangen. Verderop de weg aan benzinestation had de plaatselijke garagist direct tijd om onze twee achterbanden te verwisselen. Ook de andere, nog niet gesprongen band was in zo'n slechte staat dat het enkel een kwestie van tijd was vooraleer deze het ook zou begeven. Een snelle service die wel een stevige duit (480€) zou kosten. Tijdens het wachten toch even verder de omgeving ontdekt met een wandelingetje naar een plaatselijke jachthaven vlakbij de kust. 2 uur later en 2 nieuwe banden rijker konden we dan eindelijk vertrekken. Na onze tocht over de grote belt, stond vandaag alweer een spectaculaire brug te wachten. De grensovergang verloopt hier ook weer over een enorme brug, echt een prachtig zicht. In Zweden aangekomen en malmo gepasseerd is er langs de snelweg nog maar één ding te zien, bos! 100en kilometers bos, naald en loofwoud gemengd. Hier en daar is er een op- en afrit, toch is ook daar geen bewoning te zien.

Op onze weg naar het noorden zullen we ook nog stockholm aandoen, vandaar zetten we al koers richting
DSC_2034DSC_2034DSC_2034

binnen in habo kyrka
noord-oosten. In een boekje charmecampings in scandinavie was ons oog gevallen op een camping in het plaatsje Habo. Een gezellige bosrijke camping vlakbij het enorm meer van, het vätternmeer. de camping wordt uitgebaat door een nederlands gezinnetje, die hier 6 jaar geleden de rust opzochten. de camping bestaat uit verschillende velden met telkens in het midden een speeltuig of drie, wat voor geweldige afleiding zorgt terwijl de papa aan het koken is en de mama de bedjes opmaakt. 's avonds na een eerste midgets-aanval kropen we er een keer vroeg in. 's ochtends bleek dat ook de muggen lelijk hadden huisgehouden met een beet net boven mijn oog, resultaat een dik en lui oog.

Deze ochtend zijn we, tussen de regenbuien door, even naar habo-centrum gereden. Buiten een superette, een bakker en 2 banken is er niet te veel te beleven. Na het middagdutje van de kindjes bezochten we de toeristische trekpleister van het stadje, habo kyrka. de bijna driehonderd jaar oude volledig uit hout gebouwde kerk was echt prachtig. http://en.wikipedia.org/wiki/Habo_Church .

Bij het kerkje was er een gezellig zaaltje waar vrijwilligers van de plaatselijke wereldwinkel lokale lekkernijen en wereldwinkelproducten verkochten. elk een wafel en een tasje koffie
DSCN0138DSCN0138DSCN0138

Fairtrade in Zweden
of thee op, deden ons (ook door het slechte weer) voldaan terugkeren richting camping. Net zoals gisteren trok dan eindelijk 's avonds pas de regen voorbij, zodat ook de kindjes nog even hun benen konden strekken. Wij werden ook even tot rust verwend, vermits enkele gepensionerde nederlandse koppels zich maar al te graag even over onze dochters ontfermden. Alles is ondertussen bijna weer ingepakt voor vertrek naar een nog onbekende bestemming.

20130629_18400520130629_184005
20130629_184005

ravotten op de glijbaan

Tot: 0.079s; Tpl: 0.013s; cc: 14; qc: 26; dbt: 0.0374s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb