Stockholm

Sweden's flag
Europe » Sweden » Stockholm County
July 2nd 2013
Published: July 2nd 2013

Na een paar dagen Vastra Götland en verdomd slecht weer trokken we weer verder. Samen met het vertrek had blijkbaar ook het slechte weer de regio verlaten. Reizen in mooi weer langsheen verschillende culturele bezienswaardigheden is toch een pak aangenamer.

Het eerste stadje waar ons boekje ons naar toe stuurde was Hjo. Het was een klein stadje, nog steeds aan de rand van het Väternmeer, kenmerkend voor enorm stadspark en zijn houten huisjes. Hele wijken zijn opgebouwd puur uit hout. Zweden en hun hout gaat dus wel degelijk verder dan Ikea alleen. De kindjes genoten hier van hun groentenpapje en een welverdiende speeltijd in een leuke speeltuin.

Nadien trokken we door naar Karlsborg. Karlsborg is de “reserve”hoofdstad van Zweden. Destijds bouwden ze een hele stad (ze bouwden er maar liefst 90 jaar aan, zonder ze hiervoor effectief te gebruiken) binnen een omwalling, waar de zweedse royals konden uitwijken bijvoorbeeld in oorlogstijden. Vermits de kindjes ondertussen in slaap gevallen waren, trok ik er even alleen op uit. Prachtig onderhouden grasbermen flankeerde de omwalling, binnenin bevond zich een heel mooi en idyllisch stadje. Door de aanwezigheid van de militaire politie kunnen we op zen minst vermoeden dat er nog steeds veel belang word gehecht aan de status van “reserve”hoofdstad.

Na een snelle tankbeurt hielden we halt in Vadstena. Na een fruitpapje en een speelmoment wandelden we met de kindjes doorheen een 500 jaar oude burcht. Het deed ons een beetje terugdenken aan het kasteel van Alden Biesen te Bilzen (waar jaarlijks het Scottish weekend plaatsvind), een prachtige binnenkoer met een stevige muren rond.

De volgende stop was Kolmarden, Djurpark (zoo). Toch vermits het al laat werd, besloten we hier nog een dagje mee te wachten. We zochten de dichtstbijzijnde camping op en bevonden ons plots op een plek, recht van op een postkaart. De campingplaats zelf was niet zo speciaal, het meer dat er bij gelegen was wel. De laaghangende zon, de schemering op het water, kindjes die zich reuze amuseerden, een korte wandeling over de steiger, allemaal één groot genotsmoment.

's ochtends is het opruim en afbreek record gevestigd om snel richting de zoo te kunnen vertrekken. Volgens ons boekje was het een soort van safari met je eigen wagen, toen we aankwamen bleek het park echter getransformeerd te zijn naar een gigantische zoo. De zoo begeleide ons langsheen verschillende pavilioenen, waaruit al snel bleek dat dierenwelzijn in Zweden net iets andere normen heeft dan in België. Een tocht langsheen een Scandinavisch paviljoen met beren, lynxen, elanden e.d. bracht ons tot bij 'tiger world' om ons nadien tot bij het dolfinarium te brengen. Een gigantisch bad met 6 dolfijnen en een dolfijnenshow. Ik nam Elise op mijn schoot, terwijl Sabrina zich over Amber en het fototoestel ontfermde. Direct na het begin kwam er maar één ding uit hun mondjes “ooooh”. Zelfs voor mama en papa was het prachtig en tegelijk even nostalgisch terugdenken aan de shows in de antwerpse zoo. Na de dolfijnen trokken we echt op een soort safari. Per gezin moest je plaatsnemen in een soort gondel, waar ze je boven verschillende paviljoenen begeleiden. Van beren, naar leeuwen, naar hyena's veel te veel om op te noemen op het enorm domein. Na de safari trokken we stilaan richting uitgang om onze tocht richting Stockholm verder te zetten, de kindjes vielen al snel in slaap.

Aangekomen op een dichtbij de hoofdstad gelegen camping keerden we al snel terug. Het kan een eerste indruk zijn, maar we waren er van overtuigd een veel mooiere camping te vinden ook niet ver van de stad. Dit deden we in het plaatsje Gäbo aan de Baltische zee. Een heel rustige en ruime camping met een zandstrand en een pas vernieuwd serviceblok. Pas vernieuwd is eigenlijk decadent te noemen. Automatische kraanregelaars, muziek (allemaal zweedse muziek) in de douche en zelfs een verbod om met je schoenen er binnen te lopen. Toch is dit een minimaal ongemak als je van de natuur hier rond kan genieten. Trouwens in de campinggids stond ook al aangegeven dat hier in de omgeving wel wat wildlife aan te treffen valt, de eerste herten zijn ondertussen al gespot.

Vandaag brachten we na een blitzbezoek aan het strand een bezoek aan de stad Stockholm. Na een stop en lunch in het Hard Rock Café maakten we een wandeling langsheen het koninklijk paleis, de verschillende kleine straatjes (ook het kleinste straatje) om nadien nog een stukje van de wachtwissel mee te maken. Stockholm is een mooie stad, toch moet ik zeggen dat wanneer je de cultuur in West Europa gewoon bent valt het hier een beetje mager uit. Op onze terugweg nog enkele hertjes tegengekomen, zodat onze wildlife-teller weer wat aandikt.

Voor statistische mensen onder ons. We zijn ongeveer halfweg onze rit naar het noorden en bevinden ons ongeveer op 59° noorderbreedte (destijds in Canada zijn we maar op 54°NB geraakt, de noordkaap is 71°NB). Van middernachtzon is hier nog lang geen sprake, hoewel het hier nooit volledig donker word (een zaklamp hebben we nog niet gebruikt).

4th July 2013

Hey mannekes mooie foto's en leuke verhaallijnen hoor! Ben benieuwd wat jullie hierna gaan posten... xxx Papa

Tot: 0.152s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.1066s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb