Vakantie Zweden 2014

Published: June 8th 2014

Route Leiden-Safsen Resort Dalarna Zweden

Vakantie Zweden 2014

10 dagen naar Zweden
Hoe langer je lid bent, hoe groter de voordelen
Staat Zweden al een poos op je verlanglijst? Dan is deze Kampioenaanbieding een goede reden om naar het noorden te trekken. Je slaapt in zo'n charmante stuga en hebt alle mogelijkheden om de natuur te verkennen. Op de fiets, te voet, kanoënd of zwemmend in het meer voor de deur.
Tijdens dit arrangement in Zweden verblijf je in het ruime Säfsen Resort. Dit resort ligt in de beboste heuvels aan het Säfsjönmeer in Midden-Zweden, op circa 3 kilometer van het plaatsje Fredriksberg. In het restaurant staan lokale specialiteiten zoals köttbullar op het menu. En hoe langer je lid bent van de ANWB, des te meer extra's je krijgt. Check daarom zeker even de kleur van je ANWB-pas.

*Haal het maximale uit je vakantie met het gratis informatiepakket over de provincie Dalarna, incl. heerlijke Zweedse snoepjes. Je krijgt bovendien nog eens 10%!k(MISSING)orting op een activiteit!
*Bij aankomst ontvang je een welkomstpakket (koffie, thee, suiker) én je huurt gratis een boot of kano (1 dag)
*In plaats van in een binnenhut overnacht je in een mooie buitenhut aan boord van Stena Line.
*Geniet

tijdens de overtocht 2x van een gratis ontbijt t.w.v. € 26 p.p. Je krijgt daarnaast de wandelkaart van regio Säfsen cadeau.
*De eindschoonmaak t.w.v. €115 is inclusief én je ontvangt de ANWB wegenkaart Noorwegen / Zweden.

Dit bovenstaand verhaal kwamen we begin dit jaar tegen in de kampioen van de ANWB. Nou dat leek ons wel wat en dus zijn we gaan boeken! 😊

We vertrekken op dinsdag 27 mei en komen donderdag 5 juni weer terug naar huis.

Dag 1 Dinsdag 27 mei 2014

We beginnen de dag natuurlijk met koffie en dan doen we de laatste klusjes in huis. Rond 9 uur zijn we reisvaardig en kan de reis van start gaan. Eerst nog de tank vol gooien en dan op weg naar Duitsland, ergens langs de A1 houden we een sanitaire noodstop en kopen meteen wat drinken en snoeperij voor onderweg.

Af en toe valt er een druppel regen en behalve wat inhalende vrachtwagens hebben we weinig vertraging.

Door Duitsland heen gaat het ook vlot genoeg, alleen krijgen we wat meer regen te verduren. Pas rond Hamburg wordt het echt druk en hebben we wat "stau" te verwerken, ook vallen er wat flinke hoosbuien.

Maar ruim op tijd zijn we in Kiel en vinden daar zonder moeite (leve TomTom) de haven en de Stenaline terminal.

We zijn ruim voor de boardingtijd aanwezig en wandelen nog even naar het centrum van Kiel en snuffelen rond in een grote Karstadt.

Om 17.00 uur gaan we aan boord en vinden hut 9524 op dek 9. Na het installeren verkennen we een beetje de boot en gaan dan een wijntje drinken in de bar, er is best veel wind buiten, niet echt lekker om buiten op dek te gaan kijken.

We vertrekken om 19.00 uur en als we de haven uitgesleept zijn en gedraaid in de goede richting begint de overtocht dan echt.

We besluiten te gaan eten, het blijkt dat we een reservering om 18.00uur hadden (a. Zouden we alleen een ontbijt erbij hebben, b. Diner is dus ook inclusief, c. Wisten we niets van een reservering) Gelukkig mogen we toch gaan eten (en wordt er uitdrukkelijk op een kaartje geschreven tot hoe laat we mogen blijven zittten: 2 uur en geen minuut langer ;-)

We zoeken allerlei lekkere hapjes uit: visdingetjes, salades, warme happen, lekkere toetjes, glaasje wijn erbij. Niet verkeerd dus!

Daarna zoeken we onze hut op waar we nog even een mooie documentaire op Discovery bekijken tot het tijd wordt om te pitten!

Dag 2 Woensdag 28 mei 2014

We worden al erg vroeg wakker, maar blijven nog wat liggen, beetje te vroeg om al naar het dek te gaan. Dan blijkt na het opstaan de douche -nog- niet warm te worden, dus maar ongewassen naar buiten. Hier waaien we bijna uit ons hemd, er staat een straffe tegenwind en met de flinke snelheid van de boot erbij, lijkt het een storm! En koud dat het is! De zon staat wel lekker te schijnen.

Om 7.00 uur gaan we ontbijten, roerei, spek, pannenkoeken, broodjes, allerlei beleg, koffie, sap, yoghurt noem maar op. Lekker hoor!

Na het eten gaan we toilet maken in onze hut, nu is er wel warm water gelukkig. Alles weer bij elkaar ingepakt en dan gaan we opnieuw naar het bovendek voor het laatste stukje van de reis.

We naderen Göteborg, varen langs allerlei eilandjes, havens en naderen dan de hoge brug waar we onder door moeten (45 meter hoog en het past maar net, kan je nagaan, wat een varend flatgebouw zo'n veerboot is!)

Om 9.15 uur leggen we aan en wij wachten in de auto op de ontscheping. Al met al duurt het nog best lang voor we van de boot af zijn en van het terrein af. Er gaan maar een paar auto's door de stoplichten per keer!

Maar dan kan de reis naar Fredriksberg beginnen, we hebben nog zo'n 370 kilometer te gaan. We rijden Göteborg al snel uit en rijden voorlopig een heel stuk richting Stockholm. We rijden vooral 2 baans wegen (af en toe vierbaans) maar het is heerlijk rustig op de weg en we tokkelen lekker door!

De omgeving is mooi groen, veel bos, maar ook wat open veld en later heel veel meren en meertjes.

Af en toe stoppen we voor een fotomoment, keertje tanken en sanitaire pauzes enzovoort. Hoe verder we komen hoe smaller en rustiger de wegen worden, heerlijk om zo te rijden!

Rond 15.30 komen we aan in Fredriksberg en het Säfsenresort. We worden erg vriendelijk ontvangen en rijden dan naar onze stuga, die tegen een heuvel op ligt. We zien al meteen een leuke veranda met een grote weber bbq :-)

Binnen vallen we van de ene in de andere verbazing: vaatwasser, magnetron, open haard, oven, en dan: eigen sauna!

En ook echt alle keuken/ kookspulletjes die je kan bedenken! Super huisje!

We laden de auto uit en richten de boel in en gaan dan een poosje op de veranda zitten, het is ongeveer 14 graden, maar met een lekker zonnetje erbij, heerlijk weer.

Wel wordt het rond 18.00 uur te fris en besluiten naar binnen te gaan. Beetje muziek luisteren, dagboek bijhouden enz.

Dan gaan we wat kokkerellen, pasta met groente en een lekkere saus erover, we laten het ons goed smaken!

De avond brengen we door in ons mooie huisje, met wat muziek wat tv (alleen animal planet, de rest is in Zweeds en voor ons niet te volgen), glaasje wijn. Het kan slechter.

Dag 3 Donderdag 29 mei 2015

We zijn (natuurlijk?) alweer vroeg wakker. De zon schijnt alweer volop en hoewel het nog wat fris is zitten we al snel met een lekkere cappuccino buiten, maar het wordt steeds aangenamer en een cappuccino verder met een soort ontbijt erbij, is het lekker in het zonnetje.

Na toilet maken, wat opruimen enzo, hangen we een rugzakje op de rug en gaan maar eens de omgeving verkennen.

We hebben een kaart met o.a. wandelingen erop en wij kiezen voor de Mellanfallsleden. Gelukkig zijn we al na een paar meter de route kwijt ;-) en lopen we over een mountainbike route (maar deze delen vaak de weg met de wandelingen dus het maakt niets uit)

Het eerste stuk gaat over een onverharde weg door de bossen - met een stralend blauwe hemel en heerlijk frisse lucht! - We horen vogeltjes, komen langs beekjes, prachtige natuur! Na een kilometer ongeveer slaat het pad van de grindweg af en gaat verder over smalle bospaadjes. Dan komen we op de kruising met onze wandelroute en gaan dan hierover verder. We lopen afwisselend over mooie droge paadjes en stukken natte mosachtige ondergrond waar we soms bijna tot aan de enkels in het water staan. Gelukkig zijn hier en daar planken neergelegd.

We moeten een keer een doorgaande weg oversteken hier is wat lawaai, verder is het doodstil, afgezien van de vogels en insecten en soms de groet van een medewandelaar.

Na een paar uur zijn we terug vlak bij het stugadorp, we besluiten nog eens terug te lopen tot de kruising mountainbike/ wandelpad en daar het eerste stuk van de wandelroute in tegenovergestelde richting te lopen. Dit gedeelte daalt al snel af naar het Sjäfsjon (het meer) en lopen we een heel lang stuk langs de oever van het meer. De natuur ziet er meteen weer wat anders uit. En de doorkijkjes over het meer zijn prachtig!

In de loop van de middag komen terug in het "dorp" en wandelen de winkel binnen voor wat boodschappen en klimmen dan de laatste paar honderd meters naar onze stuga.

Het is nog heerlijk weer buiten en we slepen wat stoelen naar de veranda (het enige minpuntje van het huisje; er staan geen buitenmeubeltjes) Even een poosje wat relaxen, wat lezen, muziekje erbij. Het lijkt wel vakantie!

Later steken we de BBQ aan en genieten van een lekker maaltje buiten op onze veranda. Na het eten wordt het weer een stuk frisser. Binnen steken we de open haard aan en genieten verder van de avond!

Dag 4 Vrijdag 30 mei 2014

Het is vanmorgen iets kouder buiten, dus koffie en ontbijt (pannenkoeken!) nemen we vandaag maar binnen!

Gelukkig stijgt de temperatuur naar aangenamere hoogtes en met zon en wat wolken is het prima weer! De wandeling van gisteren is goed bevallen (behalve de blaar die Bert opliep, omdat er iets aan de binnenkant van zijn schoen kapot blijkt te zijn)

In ieder geval staat er voor vandaag nogmaals een wandeling op het programma: Nu de "Österhöjdsleden" een wandeling naar een bergtop van 525 meter. Eerst wandelen we een stuk dat we gisteren ook al gelopen hebben in omgekeerde richting over een wat bredere onverharde weg, daarna slaan we af een bospad in en gaan we zoetjesaan klimmen richting top. Het is niet alleen klimmen, ook steken we hele stukken moerasachtig gebied over, waar we onze weg moeten zoeken tussen plassen water, mossige stukken waar je zo tot je enkels in het water staat en hier en daar wat droge pollen. Af en toe zijn er wat "bruggetjes" van planken waar we wat natte voeten kunnen vermijden!

De omgeving is heel mooi, bossen, mossen, sparren en loofbomen en ineens spotten we een hert, we kunnen wat foto's maken tot hij kennelijk onze camera's hoort en er van door gaat. Leuk!

Het volgende wildlife wat we spotten is een kikker, maar die verdwijnt in de struiken voor we de camera's stand-by hebben

We wandelen verder naar de top Österhojden van 525 m hoogte en dan nog 100 meter verder waar een uitzichtspunt is over het meer, Fredriksberg en Sjäfsen.

Na een kleine rustpauze wandelen we weer verder, het begint wel af en toe wat te regenen, het blijft voorlopig bij druppelen. Eerst hebben we een redelijks steile afdaling te gaan, daarna volgen we een stuk een onverharde weg tot we weer afslaan naar een smal bospaadje

We wandelen langs een dorp met de naam "Kull torpet" het is echter maar één (onbewoond) huis.

Vervolgens lopen we nog langs een hut waar je kan overnachten, een vismeertje dat je kan afhuren en vervolgens weer in de richting van het stugadorp. Hier zoeken we ons huisje op, waar we besluiten om even naar Fredriksberg te rijden voor wat boodschappen.

Fredriksberg heeft 1 winkel en een paar café's en een pizzeria, dat is alles naast een handvol huizen, oh ja en een benzinestation.

Na de boodschappen rijden we een rondje door de omgeving voornamelijk over onverharde wegen, wel leuk en naast mooie natuur zijn er eigenlijk best veel kleine gehuchtjes onderweg te zien. Het blijft een beetje regenen dus zoeken we dan onze stuga weer op, waar we ons een poosje vermaken met foto's bewerken, beetje dagboek bijhouden enz.

Voor ons avondmaaltje kokkerellen we weer een pastamaaltijd aan elkaar. Vanwege het lichte gemiezer buiten, blijven we de avond lekker binnen met wat lezen en tv kijken.

Dag 5 Zaterdag 31 mei 2014

We starten de dag rustig aan met koffie en pannenkoeken. Het ziet er buiten redelijk zonnig uit, wel wat bewolking. Het is nog wel koud 7 graden nog maar.

Na 2 wandeldagen besluiten we vandaag de omgeving met de auto te gaan verkennen. Ik heb ontdekt dat een stuk noordelijker een berenpark is, dat is misschien wel een mooi doel.

Na even bij de receptie een boot te hebben gereserveerd voor morgen, gaan we op weg. We rijden door de prachtige bossen, komen langs veel meren die elke keer weer de mooiste uitzichten bieden. En alles erg uitgestrekt met toch wel regelmatig wat bebouwing: kleine dorpjes van een paar huizen.

We rijden zo'n 150 kilometer en komen maar 2 echte stadjes/dorpen tegen met winkels en dergelijke.

Het is ergens onderweg wat gaan regenen, maar het klaart later toch weer wat op!

Uiteindelijk arriveren we in Orsa waar het berenpark moet zijn, het is dan nog wel een stuk buiten het stadje.

De eerste aanblik is wat teleurstellend omdat er veel hoge hekken te zien zijn, maar verder kijkend blijken de dieren echt hele grote natuurlijke stukken te hebben, waar ze veel ruimte hebben om rond te lopen en waar je af en toe goed moet kijken waar ze zitten.

Eerst kijken we bij de kodiakberen. Eentje loopt er wat onrustig heen en weer, de ander vermaakt zich best, die is in het water aan het spelen, eerst met iets wat op een schapenvacht leek, later met een plastic jerrycan die hij steeds oppakte en vervolgens een stuk weggooide.

Het volgende gedeelte was Polarworld, hier waren 2 ijsberen, die aan het ijsberen waren bij een hek, al snel zagen we in het gedeelte ernaast vis en meloen in het water drijven (voedertijd dus), even later ging het hek open en konden we de dieren zien eten.

Bij elke diersoort waren volop borden te zien met uitleg, maar ook kleine tentoonstellingen over de soort en hun natuurlijke omgeving.

Na de ijsberen komen we langs de eerste bruine beer, deze loopt tussen struiken te scharrelen en is bijna niet te zien.

Het volgende stuk is het luipaardcentrum. Hier zijn sneeuwluipaarden en Perzische luipaarden te zien. Schitterende beesten!

Daarna komen we bij de Tigermountain. Het is echt een berghelling waarover met name het mannetje van boven naar beneden gelopen komt en later te zien is, zittend op een uitstekende punt.

Hier en daar zijn er loopbruggen waarbij je boven de hekken komt en een nog vrijer uitzicht hebt over de beesten en hun gebied. Hier worden ook de dieren gevoerd en omdat het voor de meeste dieren etenstijd is verzamelen ze zich dan ook op deze plaatsen.

Nu komen we weer terug bij de beren. Eerst de Kamtjatka beer, een grote soort bruine beer en in het gebied ernaast de gewone bruine beer. Eerst zien we hier een vrouwtje met 3 jongen. Dat is natuurlijk heel leuk om te zien. Een stukje verder op zijn nog 2 jonge beren te zien, maar dan van ongeveer 1 jaar oud.

We zien vervolgens een Lynx ook al zo'n prachtig dier, deze loopt echter alleen maar heen en weer langs een hek, in het gebied ernaast zit er nog één, deze liet zich heel even zien, maar is daarna niet meer te spotten.

We wandelen nu langs wat Eagle owls, de grootste uilensoort die er is. Tot slot is er een groot wolvengebied. Er loopt een wandelpad doorheen, onder de weg door zijn tunnels waar de wolven door heen kunnen. Ook de wolven worden gevoerd, ze slepen hun stukken vlees mee naar een plek, waar ze ongestoord kunnen eten.

Tot slot kijken we nog even bij de spelende Kodiakbeer en gaan dan naar de uitgang. Hier is nog een tentoonstelling over beren en daarna bezoeken we nog even de souvenirshop :-)

Al met al was het erg de moeite waard!

Er staat ons nog een lekker stukje rijden te wachten, maar de zon is intussen volop aan het schijnen en de stukken waar we op de heenweg regen hadden, zien er nu in het zonnetje toch weer heel anders uit!

Verder is het relaxed rijden (tomtom heb je bijna niet nodig: over 50 km links af en dan na 46 km rechts af) en van een avondspits heeft nog niemand hier iets gemerkt, je rijdt kilometers door zonder een andere auto te zien. Muziekje aan in de auto, prima zo!

Om 18.30 zijn we weer terug in onze stuga, Bert steekt meteen de bbq aan en we maken wat sla en komkommer klaar en zitten dan heerlijk buiten met wat zalm en aardappels op de bbq met een wijntje erbij, stokbroodje enzovoort.

Later op de avond gaan de muggen in de aanval en gaan we maar naar binnen toe!

Dag 6 Zondag 1 juni 2014

Rond 2 uur werd ik even wakker en zag dat het buiten al (nog?) licht was.

Toch nog maar een tijdje doorgeslapen. De dag natuurlijk gestart met koffie en ontbijt. Het is weer volop zonnig buiten maar nog wel wat koud om 7 uur: 6 graden!

Eerst maar wat foto's van gisteren bekijken/ bewerken, reisverslag bijhouden enzo.

Voor vandaag hebben we bootje varen op het programma staan, we vertrekken niet al te vroeg, anders is het nog erg fris op het water

Om 10 uur rijden we naar de receptie, hier krijgen we de sleutel van de boot (nou ja, van het hangslot waar de boot mee vast ligt). Het is een aluminium roeiboot en na enig eng gewiebel zitten we erin en varen we eerst ernstig zigzaggend voor we de slag te pakken hebben!

Later varen we om de beurt een stuk, sommige stukken van het best grote meer zijn redelijk diep, af en toe liggen er ineens rotsen vlak onder water en moeten we onze weg voorzichtig zoeken. De kustlijn is afwisselend rotsachtig of moerassig.

We zien diverse vogels (sommige kunnen we niet thuisbrengen) visdiefjes, meeuwen, kwikstaarten enz.

In het water zien we kleine vissen, kikkervisjes vlak langs de kant en héél veel schaatsrijdertjes. Af en toe leggen we even aan bij een klein baaitje of een eilandje, maken foto's, loeren door de verrekijker naar vogels en genieten gewoon. Het is een heerlijke zonnige dag, lekker om op het water te zitten!

Rond 15.00 komen er steeds weer (mooi weer-) wolken, in de schaduw met wat wind wordt het dan wel wat fris. We zijn intussen al op de terugweg en besluiten dan maar naar de steiger terug te varen. We leggen om ongeveer 15.30 aan en hebben er dan ruim vijf uur roeien op zitten.

We zoeken alle spullen weer bijelkaar: fotospullen kijker, kleding (we hebben bijna de hele dag in badpak/ zwembroek gezeten)

Terug in ons huisje relaxen we op de veranda, steken later uiteraard de bbq aan en kunnen nog lekker lang buiten zitten!

Dag 7 Maandag 2 juni 2014

Om 7.30 uur staan we op en ontbijten maar weer met pannenkoeken en koffie. Voor vandaag hebben we een ritje in westelijke richting en een bezoekje aan een moose en alpacafarm op "de planning" staan.

We vertrekken om even na 9 uur en hebben dan een rit van zo'n 5 kwartier voor de boeg. Het is weer stralend mooi weer, strak blauwe hemel en de temperatuur loopt gestaag op richting 21 graden.

Langzamerhand verandert de natuur, Säfsen ligt in wat heuvelachtig gebied, we komen nu in wat vlakker gebied met meer weilanden/ korenvelden. Ook steken we de Klaralven over, de rivier waar we járen geleden vlakbij een stuga hadden in onze vorige Zweden vakantie.

We bereiken de farm, maar we zijn nog wat vroeg, de rondleiding is pas om 11.00 uur. Er zijn al wat andere mensen aan het wachten en even later arriveert de eigenaar die een Nederlander blijkt te zijn.

Om 11.00 starten we met de tour eerst langs de alpaca's, een kleine "neef" van de lama's met ongelooflijk zachte wol. We mogen de dieren voeren terwijl we allerlei wetenswaardigheden over deze dieren horen.

In de farm zijn 2 groepen vrouwtjes waarvan sommige al met jonkies en een aantal zwanger. Ze zitten apart op grote weilanden (met een grote schuur waar ze kunnen schuilen, deze dieren kunnen het hele jaar buiten verblijven zelfs in de koude Zweedse winters. Na het voeren mogen ze los door de hele tuin lopen (gratis het gras gemaaid en de beestjes doen hun behoefte netjes op één plekje, dus niet de hele tuin onder)

Er is ook een groep mannetjes, die moeten helaas wel achter het hek blijven. De vrouwtjes zijn het hele jaar door vruchtbaar, maar het is niet wenselijk dat er jonge alpacaatjes geboren worden midden in de winter. Daarnaast wordt er vooral geprobeerd zoveel mogelijk witte alpaca's te fokken in verband met de wol (Alpaca's zijn er in 22 erkende kleuren in witte, gelige, bruine en zwarte tinten)

Na de wandeling langs de alpaca's gaan we verder naar de elanden (Älgar of moose) De farm is in totaal 35 hectare groot. Er lopen diverse elanden rond, maar in het dichtstbijzijnde gebied (weiland en bos) loopt een vrouwtje (Annika) met 2 pasgeboren jongen rond en een mannetje (Emiel) van 3 jaar oud, die weer een zoon van Annika is.

Annika is gekocht van een andere farm en is daardoor redelijk tam en goed te benaderen (met name omdat ze de eigenaar van de farm goed vertrouwt). Wel krijgen we de nodige instructies hoe we ons moeten gedragen en waar we moeten lopen, het blijven wilde dieren en zeker met kleintjes kunnen de vrouwtjes elanden erg gevaarlijk zijn.

Natuurlijk zijn de kleintjes vertederend leuk, maar ook Emiel die al een grote stier aan het worden is, is indrukwekkend, met zijn al flink aan het groeien zijnde gewei.

Ook nu horen we veel over het doen en laten van deze beesten, de farmeigenaar is een enthousiaste verteller!

Het is leuk dat we de rendieren niet alleen achter hekken kunnen bekijken, maar dat we achter de eigenaar aan, over het weiland en door het bos in de buurt van de beesten kunnen komen.

De rondleiding neemt ruim 1 1/2 uur in beslag en we zijn veel te weten gekomen. Ook dit was de rit erheen de moeite waard! We bezoeken nog even de souvenirshop (moeten trouwens nu pas de entree betalen).

Met een paar kleine ommetjes rijden we terug naar onze stuga in Säfsen. Onderweg doen we nog wat boodschappen in de supermarkt van Fredriksberg. De rest van de middag relaxen we wat met het nodige leesvoer op onze veranda in het zonnetje.

Ook vanavond gaat de bbq aan en zitten we lekker buiten tot het te fris wordt en de muggen weer in de aanval gaan.

Dag 8 Dinsdag 3 juni 2014

Vandaag weer eens vroeg uit bed. De zon schijnt alweer, al is er wel meer bewolking te zien. Eerst maar ontbijten (het inmiddels bekende recept) wat werken aan het reisverslag en foto's bekijken / bewerken.

Straks gaan we nog maar eens een wandeling ondernemen.

Op het programma staat wandeling "Solbergsleden" een wandeling over een 3tal bergtoppen aan de andere kant van de vallei.

We vertrekken om ongeveer 10 uur en moeten eerst afdalen het park uit naar de doorgaande weg, deze steken we over en wandelen dan meteen een moerasgebied in. Gelukkig liggen er loopplanken dus de voeten blijven redelijk droog. Het is een flink stuk dat we moeten overbruggen, nog wel vlak, dus de spieren kunnen rustig warm worden.

Na dit gedeelte gaat het pad omhoog om de eerste top van deze wandeling te bedwingen, we lopen door een mooi bosgebied en speuren naar herten of rendieren of andere levende wezens. Maar behalve vogels en kikkers zien we alleen sporen van diverse levende wezens.

Na ruim een uur lopen komen we aan bij deze eerste top waar een hele hoge mast met telefoniezenders staat. We hebben een mooi uitzicht over het Sjäfsjon meer waar we zondag gevaren hebben. Na een stukje lopen op de top, dalen we met een aantal slingers een stuk af om vervolgens te beginnen aan de volgende klim naar de Solberget (472m hoog) We lopen nu over wat bredere paden die in de winter waarschijnlijk langlauf en/of sneeuwscooterpaden zijn.

Na nog een flink steile klim komen we bij de top waar ook een groot skigebied is. Hier komen diverse skiliften aan en er zijn een aantal skiafdalingen te zien.

Na even rondkijken vervolgen we onze weg, eerst natuurlijk weer met een afdaling en daarna via smalle bospaden slingerend door een dal. Dan is de derde top er om te gaan. We klimmen er weer over de nodige steile paadjes heen. Op deze top staat een radar (deze zagen we steeds al vanuit onze stuga). Er staat een hoog hek met allerlei waarschuwingen erop omheen, het zal dus wel wat belangrijks zijn.

Na deze top gaan we echt afdalen, prachtige smalle paadjes, soms mooi droog, maar vaak ook nat en mossig, waar we soms tot de enkels in weg zakken. Ook nu zijn er hier en daar planken neergelegd om nog zo'n beetje droog over te komen. En het is genieten van de mooie omgeving, de vogelgeluiden, rondspringende kikkers, mooie bloemetjes enz.

Via een lang looppad over een smal riviertje (waar we de eerste mensen sinds uren tegenkomen) bereiken we weer de overkant van het dal en gaan we weer wat stijgen. Na nog een stuk door een prachtig bosgebied, bereiken we het pad waar we een paar dagen geleden ook al met een andere wandeling gelopen hebben.

We volgen dit pad nog een flink stuk en komen weer bij de hut en lopen dan nog 4 andere wandelaars tegen het lijf. Snel wandelen we dan maar weer verder en nemen een stuk alternatieve route, die ons uiteindelijk bij de kerk en begraafplaats van Safsbyn brengt.

Het dorpje is klein, maar de begraafplaats enorm! We bekijken de kerk even van binnen, heel mooi en helemaal van hout gemaakt. Indrukwekkend.

We zijn nu weer bijna bij het winkeltje van het resort en doen wat boodschappen voor de avondmaaltijd, ook kopen we een lekkere magnum, het weer is wel sombertjes intussen, maar een ijsje gaat er wel in!

We wandelen terug naar onze stuga, geven lucht aan onze vermoeide voeten en gaan dan nog terug naar de receptie, even regelen voor het vertrek van morgenochtend, nog wat leuke truien als souvenir kopen en we kletsen nog even met wat Nederlanders, die pas net zijn aangekomen.

Na een wijntje op de veranda, steken we voor de laatste keer de sauna aan en uitgezweet en schoon gedoucht, is de bbq aan de beurt om aangestoken te worden.

Vandaag staan er bbq spiesen, courgette met zalm en aardappelpakketjes op het menu.

Het weer wordt wat frisser, er vallen wat druppels regen, maar met een warme trui is het nog wel uit te houden buiten!

Maar na het eten gaan we toch maar naar binnen. We ruimen vast het een en ander op, en pakken de tassen zover mogelijk in.

Na een laatste wijntje duiken we de bedjes in.

Dag 9 Woensdag 4 juni 2014

We zijn op tijd wakker maken een ontbijtje van koffie en pannenkoeken. Vervolgens pakken we de laatste dingen in, laden alles weer in de auto en ruimen nog wat zaken op (bbq as enzo).

Dan nog een bakkie koffie en dan zijn we zo rond 7.45 uur reisvaardig.

Het weer is omgeslagen, het is grijs, nevelig en druilerig (iets minder vervelend om dan naar huis te gaan). Eerst hebben we een flinke autorit naar Göteborg voor de boeg. Door de "drukke ochtendspits": we komen het eerste uur 2 auto's tegen 😊, is het lekker rijden. Met een muziekje aan, beetje rondkijken -ik spot nog wat reeën en een eekhoornachtig beestje (buiten alles wat het verkeer niet overleeft heeft)- verloopt de reis vlot.

Na zo'n 370 kilometer bereiken we Göteborg en gaan we op zoek naar het centrum en een parkeerplaats. Het is flink druk in de stad, er is zeker iets bijzonders aan de hand.

We vinden een parkeergarage en gaan een beetje de stad verkennen. We wandelen door wat winkelstraten en een groot winkelcentrum en wat door de stad zelf, maar behalve wat winkels heeft Göteborg niet veel te bieden, paar mooie gebouwen, maar niet erg bijzonder.

We kijken wat rond in de "feskekôrka" een vismarkt in een gebouw die in een kerk vorm gebouwd is. Het moet één van de 10 dingen zijn die je in Göteborg gezien moet hebben, het is aardig, maar nou ook weer niet heel speciaal. Ik heb nog wel een leuk glas souvenir gescoord!

Maar goed, we amuseren ons een paar uur en gaan dan op zoek naar de terminal van de veerboot, die is maar een goede 2 kilometer van het centrum af, dus zijn we er ruim op tijd.

We moeten nog een 3 kwartier wachten op het boarden, we vermaken ons dan maar met reisverslagen bijwerken. Na het aan boord aan, maken we even een wandeling over het dek en kijken nog wat uit over Göteborg en de haven.

Dan is het langzaamaan tijd om te gaan eten, we hebben een mooi tafeltje bij het raam en kunnen tijdens het eten volop kijken naar het vertrekken van de boot en het varen langs alle eilandjes hier langs de zuidwestkust. Intussen genieten we van de lekkere happen die we bij het buffet uitzoeken.

Dag 10 Donderdag 5 juni 2014

We zijn natuurlijk al weer vroeg wakker en zien dat we nog langs een van de Deense eilanden aan het varen zijn. Vannacht zagen we ook dat we onder één van die grote bruggen doorvoeren die Deense eilanden met elkaar verbinden.

We gaan even een frisse neus halen op het dek, maar de regen komt met bakken naar beneden, we gaan dus snel weer naar binnen en gaan dan meteen ontbijten. Ook nu vinden we een plekje bij het raam, nu aan de voorkant en hebben dan mooi uitzicht over de boten die richting haven varen en Duitsland - nog in de verte.

Na het ontbijt zoeken we onze spullen bij elkaar en kijken in de hut verder naar het aankomen in de haven. Dan is het tijd om naar de auto te gaan, we bekijken het vertrek van alle grote vrachtwagens en zijn dan zelf aan de beurt om te gaan rijden, regelrecht een hoosbui in!

Ons eerste doel is nu Hamburg, gelukkig begint het na een poosje op te klaren (hier merk je dan wel het grote voordeel van ons Zoab) Het is een uurtje rijden naar Hamburg en hier gaan we op zoek naar "Miniworld" Dit is een enorm grote modelspoorbaan. We moeten wel een poosje wachten, want er kunnen maar een maximaal aantal mensen naar binnen, maar vooruit maar, het staat al wat langer op het wensenlijstje en we zijn nu in de buurt!

Maar uiteindelijk kunnen we toch naar binnen en kijken onze ogen uit, er zijn diverse landen nagemaakt: Midden-Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, USA, Scandinavie, Hamburg zelf (en er is nog het één en ander in aanbouw of gepland)

Er rijden honderden treinen rond van stoomtrein tot ICE, maar ook Amerikaanse treinen enz. Alles is enorm gedetailleerd, met poppetjes, bussen, auto's, dieren, gebouwen, kabelbanen. Er is erg veel fantasie aan te pas gekomen. Er is een heel groot vliegveld, waar de vliegtuigen "echt" opstijgen en landen, naar de gates rijden enz. Er hangt zelfs een bord met " departure en arrival" erop, je kan dus zien wat er gaat opstijgen of landen.

Kortom je kijkt je ogen uit, we hebben uiteindelijk 4 1/2 uur lopen kijken. Elk kwartier wordt het nacht, door middel van gekleurde lampen wordt de dag/ nacht nagebootst en als het donker wordt gaat op de hele baan lampjes aan. Heel erg leuk! Er zijn ook heel veel plaatsen knoppen waarmee jezelf iet aan kan zetten: een optredende dj, in de USA een opstijgende spaceshuttle, kabelbanen, een vuurspuwer en nog te veel om op te noemen. Dit is echt heel mooi gemaakten het wachten meer dan waard!

Maar we hebben nog een flinke reis voor de boeg, het wordt tijd om te gaan. Buiten kijken we nog even rond. Er zijn hier een aantal prachtige oude havengebouwen, deze hebben nu allemaal een nieuwe functie, zoals deze modelbouw wereld, maar ook een theater, winkels enz. Mooie oplossing om zo oud erfgoed in stand te houden.

We rijden de stad uit en komen natuurlijk in een "stau" terecht, maar een aantal kilometers na Hamburg lost dat op en kunnen we door gaan rijden. Na nog een klein buitje, is de zon weer gaan schijnen, ook dat maakt het rijden plezieriger. Bij Bremen is het nog even wat drukker, daarna kan "het gas op de plank".

Onderweg moeten we nog tanken en gaan we even een hapje eten, helaas is het restaurant dicht en is alleen de burgerking open. Geen zin om verder te zoeken, dus dan maar dat.

Daarna rijden we weer verder tot we weer vlak bij huis zijn en een stoplicht tegen komen. Na de laatste paar kilometer arriveren we bij de Vrouwenweg waar we bijna door een vrachtwagen van de weg worden gereden.

Maar goed, we komen veilig en wel, na een heerlijke vakantie weer thuis aan!

Tot: 0.125s; Tpl: 0.025s; cc: 12; qc: 26; dbt: 0.0395s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb