Blogs from Canary Islands, Spain, Europe

Europe » Spain » Canary Islands » Tenerife January 30th 2024

Monday 29th January Today we are in Santa Cruz Tenerife. Quite an industrial city, we have been here many times and I’m sure the tour we are taking will have some familiar sights. It was nice to drive down Las Rables with lovely old buildings each side of this shady pedestrianised avenue. We passed The Auditorium of Santa Cruz de Tenerife a building of modern architecture of the 20th century and has become the symbol of the city. Designed by Santiago Calatrava and inaugurated in 2003. We then drove to La Luganda, a pretty town once the capital. As we pulled up for out stop we remembered we had visited here on a previous cruise but he flower market was nice to see and all the local produce. On the way black to the ship a ... read more

Europe » Spain » Canary Islands » La Palma January 28th 2024

Sunday 28th January Today we are on the island of La Palma, we docked at Santa Cruz around 9am, it was quite hazy and on our panoramic tour the guide explained that the haze is due to the Calima, a meteorological phenomenon that occurs when fine sand and dust particles from the Sahara Desert are lifted into the atmosphere and transported by prevailing winds. Our first viewpoint stop the haze was still apparent but it was a lovely view and we learnt a lot about the growing cycle of the dragon tree. The island is very green with palms everywhere and at this time of the year the blossom is out. We had a stop viewing the volcano and the blackened path of the lava flow that had decimated the area. After lying dormant for half ... read more

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 27th 2024

For Cat lovers, this is a paradise!!!... read more
Kedves Macska
Macskaparadicsom
Oreo

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 27th 2024

January 22-26: csondes vipassana elvonulás a barrancoban. A tanfolyamzárás után gyorsan összepakoltunk, és kocsoba szállva már megint kanyarogtunk az elképesztő kősivatagokban a sziget közepe felé, Santa Luciába. Egy óra hasforgatós kanyargás után a találkozóhelyre értünk, ott kipakoltunk. 7 en keltünk útra a barranco (vizmosás) aljára, 20 perces leeresztkedés, teljes felszerelésel, 4 napra ételkészletekkel, ivóvizzel, a táborhelyre. Nem tudtuk hova megyünk, Bea és Valentin jártak már arra, és mondták hogy csodálatos, de nem vvoltunk felkészülve erre a szépségre ami a szurdok alján a szemünk elé tárult. A tulaj, akit csak úgy hivnak José Barranco (Szurdok Józsi) 40 év munkája során épitett fel egy mesevilágot. Mintha a Gyűrük urából a tündék erdei lakját áttranszportálnénk egy monumentális kővilágba - a szurdok meredek falain barlangokba épitett meditácós fülkék, lakások, gyakorló szo... read more
virágzó aloé
kilátás
Pascal's Home

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 23rd 2024

Viimeisenä päivänä oli väljä aikataulu. Huone piti luovuttaa klo 11 mennessä. Auto piti palauttaa lentokentälle klo 11.30 mennessä ja lennon piti lähteä klo 14. Lennosta tuli edellisiltana ilmoitus että se olisi pari tuntia myöhässä. Aamulla tuli ilmoitus että se lähteekin ajoissa. Heräsin klo 8. Normaali aamupala. Unohdettiin jääkaappiin vesipullot. Lentokentällä kaikki meni jouhevasti. Mentiin taas loungeen, kun Pirkolla oli sinne käyttöoikeus. Se olikin hyvä päätös, koska lento lähti lopulta 2,5 tuntia myöhässä. Loungessa sai tarpeeksi alkoholijuomia, mutta myös riittävästi syötävää, ja lämmintäkin ruokaa oli. Lentokoneessa oli taas hyvin tilaa, ja taisin nukkua vähän alkumatkasta. Suomen päässä oli mukavasti nollakeli, eli ei niin karsean kylmää kuin viikko aiemmin. Laskeuduttiin kentälle klo 0.40, ja taisin päästä nukkumaan klo 2. Seuraavana päivänä odotti tavallinen työpäivä.... read more

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 22nd 2024

Sain nukuttua kuutisen tuntia. Heräsin jo klo 6.30, ja kun uni ei tullut, niin menin ulos katsomaan tähtitaivasta. Venus näkyi, mutta sen alapuolella näkyi pilviä, joten en lähtenyt selvittämään olisiko Merkurius ollut näkyvissä alempana. Tein pika-aamupuuron klo 8.30. Kun Pirkko heräsi, niin käytiin ensin uima-altaassa ja vasta sen jälkeen syötiin aamupala. Lähdettiin liikkeelle klo 11. Pirkko ajoi ensiksi. Mentiin vanhaa rantatietä CG500 länteen päin. Harhailtiin Puerto Ricon rannalla ja rinteissä, kun en kunnolla navigoinut. Päädyttiin sitten kahville ostoskeskukseen kauemmas rannasta, kun sieltä sai helpommin parkkipaikan. Pirkko osti kahvilasta myös jauhettua pistaasia pieneen lasipurkkiin, kun oli ensin saanut sitä kroisantin sisällä. Vaihdoin rattiin. Rantatiessä oli mutkia eikä turhaa leveyttä. Vanha rantatie olikin suljettu Tauriton Puerto de Moganin väliltä. Jouduin ajama... read more
IMG_20240122_161949361_HDR
IMG_20240122_162156206_HDR

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 21st 2024

Oltiin koko päivä Playa del Inglesissä eikä ajettu autolla metriäkään. Ulkona oli kova tuuli. Pulahdin aamulla uima-altaassa. Terassilla oli pieni 'vaja', jossa oli naruja ja sinne saattoi jättää kuivumaan pyyhkeen ja uimapuvun. Aamupala syötiin ulkona. Pirkko kävi yksin turistineuvonnassa. Käveltiin ensin rantaan itään rantaan ja sitten etelään kohti dyynejä. Emme edes harkinneet uimavarusteiden mukaan ottamista. Aallot olivat kovat ja uimarannoilla heiluivat punaiset liput. Pirkko bongasi kivan rantakahvilan ja päätti käydä siellä myöhemmin. Tuuli oli puhaltanut hiekkaa jopa kivetylle kävelytielle asti ja sitä tahtoi tulla silmiin asti. Käveltiin näköalapaikalle, josta saattoi nähdä dyynit. Minua ei kiiinnostanut mennä pidemmälle, kun olin käynyt siellä vuotta aiemmin, eikä Pirkkokaan halunnut lähteä sinne yksin. Paluumatkalla asunnolle käytiin sitten kahvilla. Katsoin netistä saksa... read more
IMG_20240122_092233474_HDR

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 20th 2024

Lähdettiin asunnolta klo 11.15 kaikkien matkatavaroiden kanssa. Kun bussimatkoja oli jäljellä reilusti matkakortilla, niin mentiin yksi pysäkinväli ja käveltiin siitä Cicarin toimistoon, joka oli lähellä Santa Catalinan puistoa. Auto oli varattu klo 11.30 alkaen. Se oli noudettavissa läheisestä parkkitalosta. Pirkko ajoi ensimmäisen osuuden Teldeen, joka on Gran Canarian toiseksi suurin kaupunki. Auto jätettiin ilmaiselle pysäköintialueelle kaupungin eteläreunaan. Vasta silloin huomasin että historiallinen keskusta oli kaupungin pohjoisreunalla, joten kävelemistä tuli jonkin verran. Paluumatkalla poikkesimme kahvilla. Ajoin seuraavan osuuden 5 km päähän katsomaan luolia (https://en.wikipedia.org/wiki/Four_Doors_cave_site,_Telde). Luoliin oli vapaa pääsy, mutta paikka ei ollut mitenkään esteetön. Hienoja luolia, joissa alkuperäisväestö oli asunut. Ajoin siitä sitten Guayadequen rotkon ... read more
IMG-20240120-WA0023
IMG_20240120_160454158_HDR

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 19th 2024

Nukuin klo 9 asti. Aamupalan jälkeen oltiin menossa uimaan lähirannalle, mutta päädyttiin kauemmas. Siellä pääsi käymään myös suihkussa ja vaihtamaan vaatteensa. Pirkko meni jalkahoitoon puoleksi tunniksi ja minä käymään asunnolla. Kun taas tavattin ennen klo 14, Pirkolla oli mennyt toinen sandaali rikki. Sattumalta läheltä löytyi suutari, joka suostui liimaamaan sandaaliin 5 eurolla. Aluksi hän sanoi että sandaalin saisi vasta klo 17. Mutta sitten hän suostui siihen, että se olisi noudettavissa puolen tunnin päästä. Kävimme sinä aikana kahvilla läheisessä ruokapaikassa. Ajettiin bussilla auditorioon. Sitä ei päässyt katsomaan sisältä. Mentiin läheiseen ostoskeskukseen, ja ostin itselleni vyölaukun 19 eurolla. Käveltiin sitten asunnolle yli 3 kilometrin matka Canterasia pitkin. Oli kova tuuli. Surffareita kyllä näkyi. Liisa käveli vastaan. Halusin käydä vielä meressä uimassa, Pirkk... read more
IMG_20240119_160421241_HDR

Europe » Spain » Canary Islands » Gran Canaria January 18th 2024

Nukuin aika hyvin, ensin klo 23.20-4.15 ja sitten klo 6-8. Söin aamupalan yksin. Pirkko heräsi vähän myöhemmin. Klo 10 jälkeen mentiin uimaan. Päästiin lähtemään Arucasiin klo 12. Paikallisbussilla pari pysäkkiä. Sitten bussilla 210 Arucasiin. Piti ehtiä heti rommitehtaalle. Otettiin esittelykierros espanjaksi, vaikka sitä piti odottaa hieman kauemmin kuin englanninkielistä. Mutta englanninkieliselle kierrokselle tuli yli kymmenen kuulijaa, kun taas espanjankieliselle vain me. Pirkko kyllä sai luvan esittää kysymyksiä myös englanniksi. Nähtiin tynnyrit, kuultiin tehtaan historia, ja nähtiin rommin pullottamista. Kierroksen lopuksi sai sen verran maistiasia, että niistä tuli hiprakkaan. Käveltiin keskustaan. Turistineuvonnasta kuultiin että kirkko aukeaisi myöhemmin. Otettiin läheisessä ravintolassa menu del día: 12 eurolla salaatti, kala, vesi, jälkiruoka. Käytiin sitten kirkossa: ... read more
IMG_20240118_131824350_HDR
IMG_20240118_132156038_HDR

Tot: 0.146s; Tpl: 0.007s; cc: 9; qc: 74; dbt: 0.0893s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb