Blogs from Northern Norway, Norway, Europe - page 2

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø July 22nd 2023

Nukuin huonosti. Olin katsonut etukäteen että lentokentälle pääsee kahdella bussilinjalla eri pysäkeiltä, ja kumpikin menisi puolen tunnin välein. Pääsin lähtemään aiemmalla bussilla kuin olin aikonut. Lentokentällä tuli sitten luppoaikaa. Toki siellä oli käytössä väliaikainen C-terminaali, mutta se oli lyhyen kävelymatkan päässä varsinaisesta terminaalista. Lentokoneessa pääsin istumapaikalle, kun vierustoveri vaihtoi paikkaa. Olin ostanut halvimman luokan lipun, johon kuului vielä iso käsimatkatavara, mutta ei istumapaikan valintaa. Lento oli periaatteessa Finnairin lento, mutta sen operoi Norra ja ruokalista oli norjaksi. Kaiken kaikkiaan olin matkaani oikein tyytyväinen. Se oli hyvä kokonaisuus.... read more

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø July 21st 2023

Valvoin klo 3.30-5, sitten nukuin klo 8.30 asti. Pääsin liikkeelle klo 12. Nyt oli vuorossa keskustan kohteet. The Polar Museum: naparetkiä, metsästystä ja homonäkökulma. Lähettyville rannalle oli rakennettu uusia rakennuksia. Keskustassa leivoskahvi. Polaria: filmejä ja akvaario. Pääsin vielä käymään hylkeenpyytäjien laivassa. Ahtaita tiloja. Tromssan museot täydensivät arktista näkökulmaa ja Huippuvuorten kokemuksia. Otin terassilla oluen. Olin liikkeellä t-paidalla ja ohuella takilla, kun oli +16 astetta. Kävin syömässä pitsabuffetin. Sitten kaupasta iltapalaa. Iltakävelyllä otin kuvia tuomiokirkon edessä, mäelle katsomaan koulua. Lokinpoikasia oli jo pudonnut kadulle, ja lokit lentelivät levottomina.... read more
IMG_20230721_123024683_HDR

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø July 20th 2023

Nukuin hyvin, ja vaikka kävin heireillä, niin sain uudestaan unta. Aamupala, tiskaus. Olin illalla selvittänyt Tromssa-kortin sisältöä. Kävelin turistineuvontaan. Ostin Tromssa-kortin, jossa oli 24 tunnin bussilippu (jonka voisi aktivoida koska vaan) ja kuuden kohteen maksut. Koko paketista taisi saada 10 % alennuksen. (https://www.visittromso.no/about-visit-tromso/tromso-pass). Turistineuvonnan nuori mies osasi myös suomea. Päätin aloittaa bussilipun nyt torstaina ja käydä niissä kohteissa, jotka olivat ydinkeskustan ulkopuolella. Lisäksi oli luvassa aika vähäsateinen päivä. Ensin menin bussilla yliopiston kampusalueelle. Kävin katsomassa Pohjois-Norjan tiedekeskuksen ja sen vieressä olevan kasvitieteellisen puutarhan, johon oli kyllä vapaa pääsy. Sitten matkustin bussi 34:lla saaren länsirantaa pitkin saaren eteläkärkeen. Yliopiston museo sijaitsi siellä, eikä yliopistoalueella. Eni... read more
IMG_20230719_181720110_HDR
IMG_20230719_182150182_HDR
IMG_20230719_182834873_HDR

Europe » Norway » Northern Norway » Longyearbyen July 19th 2023

Valvoin klo 3.30-5.00. Onneksi minulla oli nyt banaaneja, ja välipala auttoi nukahtamaan uudestaan. Heräsin klo 8.45. Aamupala rauhassa. Huone piti luovuttaa klo 11. Vein laukun hotellin säilytykseen ja palautin polkupyörän. Kävelin keskustassa, ja kävin joen toisella puolella. En ostanut mitään. Join hotellin aulassa vettä ja kahvia, ja vessassa piti käydä siellä sukkasillani. Järjestelin tavarat uudestaan lentokenttää varten. Lentokenttäbussi tuli klo 12.30. Turvatarkastus oli nopea. Lentokentällä oli väkeä odottamassa lentoa, jonka piti lähteä Saksaan klo 13.15, mutta se oli reilusti myöhässä, ja oma lentoni pääsi lähtemään vasta klo 15, noin puoli tuntia myöhässä. Olin taas ostanut keskihintaisen lennon, johon olisi kuulunut ruumatavara ja jossa sai valita istumapaikan. Isokokoinen käsimatkatavara olisi maksanut melkein yhtä paljon. Ikkunapaikalta sai kuvattua maisemia. Koneessa o... read more
IMG_20230719_113228272_HDR

Europe » Norway » Northern Norway » Nordkapp July 18th 2023

Dernière ligne droite... enfin... si droite la route le veut bien... car nous rencontrerons encore de nombreux tournants et de jolies surprises. On ne dort pas au Cap Nord car le camping le plus proche se trouve à une douzaine de kilomètres... à Repvag. (voir photo blog précédent!) Et quand on décide de ne pas perdre de temps dans ce temps maussade, on prend directement la route vers le Cap... Heureux d'être venus ici il y a quelques années car nous y avions un grand soleil... et aujourd'hui purée de pois totale... on y restera pas longtemps non plus car trop froid avec un vent qui souffle bien fort. On rencontrera tout de même sur le parking des voitures immatriculées de par le monde... je trouverai même un turc qui installé à l'arrière de sa voiture, ... read more
camping de fortune : une place de parking à l'arrière de ce bâtiment
terres septentrionales
où malgré tout les rennes se plaisent !

Europe » Norway » Northern Norway » Longyearbyen July 18th 2023

Nukuin klo 0 - 3. Kävin aamupalalla klo 7 - 8, ja sain sen jälkeen nukuttua vähän klo 10 asti. Aurinkoinen päivä, ennuste +11 C. Vuokrasin turistineuvonnasta polkupyörän vuorokaudeksi, muistaakseni 40 kruunulla. Hotellin aulassa kahvi, juttelua ruotsalaisen työntekijän kanssa. Poljin rannalle, kävin Svalbardin museossa, jossa piti suojata kengät muovipusseilla. Paluumatkalla ostin kauppakeskuksesta pienen pöntön punaviiniä ja iltapalaa. Ostin sitten turistineuvonnasta laivaristeilyn (noin 150 €), joka kestäisi 4 tuntia ja minut haettaisiin hotellin läheltä klo 14.45. Lounaaksi kalakeittoa, ja huoneessa vähän punaviiniä. Kannatti lähteä risteilylle. Laiva oli katamaraani, eli siinä oli pieni baarikin, sai olla kannella tai sisällä. Sää oli ihanteellinen: ei satanut eikä tuullut pahasti. Brittiopas kertoi Huippuvuorista ja sen eläimistä. Nähtiin mursuja ja jäätiköitä. Bussikuljetus oli ... read more
IMG_20230718_114043054_HDR
IMG_20230718_122452604_HDR

Europe » Norway » Northern Norway » Nordkapp July 17th 2023

Et même si on y a déjà été il y a quelques années... On est toujours heureux et surtout fièrs d'y arriver à ce fameux CAP NORD... Et heureusement que nous y avions déjà été... c'était sous le soleil si nos souvenirs sont bons... Aujourd'hui on traversera le brouillard pour y arriver... On y restera pas longtemps non plus tellement il y a du vent et tellement il fait froid... Il n'y avait pas grand monde d'ailleurs... je me suis tout de même amusée à photographier des plaques de voitures venant de pays dont nous n'avons pas l'habitude de les trouver garées chez nous... Même le bar était fermé... et pourtant... on aurait bien pris quelque chose de chaud... Pas grave puisque nous savions que le soir nous nous gâtions de notre beau et succulant king ... read more
Les barrières pour quand il y a trop de neige ou éviter aussi les congères
tout au fond les séchoirs à morues, mais ce n'est pas la saison...
ces charmants "minis" villages tout au long des côtes des lacs

Europe » Norway » Northern Norway » Longyearbyen July 17th 2023

Koko matkan aikataulu oli rakentunut sen varaan että tänään olisi lento Oslosta Huippuvuorille Longyearbyeniin klo 16 - 19. Nukuin hyvin, vein autoon yhdessä laukussa ja repussa ne tavarat, jota en tarvitsisi loppumatkasta. Jukka lähti ajamaan kohti Suomea, ja minä lähdin hotellilta klo 11 kohti lentokenttää, ensin pari pysäkkiä ratikalla ja loppumatkan paikallisjunalla. Lentokentällä oli reilusti aikaa, otin lohisalaatin kanssa valkoviiniä. Passintarkastus meni nopeasti automaatilla. Niin passi piti tosiaan olla mukana, koska Huippuvuoret eivät kuulu Schengen-alueeseen. Odotustilassa puhuttiin paljon venäjää. Olin ostanut keskihintaisen lipun, johon olisi kuulunut myös ruumatavara. Matkustin pelkillä käsimatkatavaroilla, mutta olin halunnut valita hyvän ikkunapaikan. Perillä paistoi aurinko, ja saatoin hyvin ihailla maisemia. Lentokentällä oli odottamassa bussi - edestakaisen lipu... read more
IMG_20230717_205258914_HDR
IMG_20230717_213932459_HDR

Europe » Norway » Northern Norway » Karasjok July 14th 2023

Nous allons quitter la Finlande... pour entrer en Norvège, pays que nous explorerons en à peu près pendant presque 52 jours... Comme dit dans le blog précédent nous commencerons par prendre contact avec les Samis : Wikipedia nous dit : les Samis sont un peuple autochtone d'une zone qui couvre le nord de la Suède, de la Norvège et de la Finlande ainsi que la péninsule de Kola en Russie connue sous le nom de Laponie. Leur endonyme, Saami dans leur propre langue, est également parfois écrit «Sámi», «Sames», «Samés» ou encore «Sâmes». Les Samis parlent des langues sames. Pour les Samis, le territoire n'a pas exactement le même sens que dans la pensée occidentale. Les Samis méprisent les cartes car ils estiment qu'un territoire n'est pas simplement l'objectivation d'une aire, codifiable et communicable à volonté. ... read more
souvent tout droit, comme en Patagonie !
et se trouver face à un renne !
si ce ne sont pas de bouleaux, ce sont des sapins

Europe » Norway » Northern Norway June 27th 2023

Hello everyone Sorry for the delay in getting in touch,but we have been very busy. We left Sydney on the 24th June and journeyed to Bangkok with a 8 hour layover ,we went into a Ist class lounge for 4 hours having a shower and refreshments,left Bangkok at midnight arriving in Sweden Stockholm,then we caught another plane to Oslo Norway so all up we travelled about 34hrs mammoth trip. We had a tour around Oslo,they first took us to City hall which was very dramatic and beautiful,then onto the sculpture park which was amazing. We had a tour of downtown Oslo and then back into bus to a ski Resort called Geilo arriving at 7.30 at night,lovely accomodation. We have met some new friends and everyone is so friendly This morning it’s Tuesday the 27th June ... read more
IMG_1040.
IMG_1043.
IMG_1044.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.007s; cc: 9; qc: 70; dbt: 0.0493s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb