Blogs from Northern Norway, Norway, Europe

Europe » Norway » Northern Norway » Mo i Rana July 27th 2013

Een stralend zonnetje, uitzicht op zee met een mooi eilandje in onze ooghoek. Welke ontbijtplek is er beter, ik ken er alvast geen. Toch was het alweer inpakken om onze laatste 200km richting Mo I Rana te rijden, de stad vlakbij de tweede grootste gletsjer van Noorwegen. We vervolgden onze weg langs de route 17 en de gps vertelde ons dat het 4 uur zou duren inclusief twee boottochten best goed te doen dus. De weg bleef adembenemend mooi, de eerste boottocht was evengoed een prachtige gebeurtenis. Tussen de eerste en de tweede boot lag ongeveer een 35km, waar we ongetwijfeld een benzinestations zouden tegenkomen. Niets was minder waar, enkele huisjes dat wel verder niets. Met nog de laatste druppels in de tank, raakten we nog net aan de pomp vlakbij de tweede boot. Hier hadden ... read more
Arctic Circle op zee
Arctic Circle op land
grottentocht

Europe » Norway » Northern Norway » Bodø July 24th 2013

Vele lange 'rijdagen', schitterend weer en te weinig tijd om me aan het schrijven te zetten, moeten me even doen terugdenken in de tijd. bootjes, prachtige eilandengroep en een ongelofelijke wildkampeer ervaring is een mooie samenvating Vele mensen hadden ons al aangeraden om zeker de lofoten te bezoeken. De lofoten is een eilandengroep en zou prachtige natuur herbergen. Samen met Coby en Henk zetten we onze trip verder richting het zuiden van de lofoten. Om niet tweemaal dezelfde hoofdweg te doen, kozen we er de dag voordien al voor om een ferry te nemen richting een schiereiland. Via een andere ferry zouden we dan de lofoten wat noorderlijker benaderen, om dan in het terugkomen gewoon de hoofdweg te blijven volgen. De ferry verliep weer als een fluitje van een cent, hoewel deze toch iets beweeglijker was. ... read more
prachtige postkaartfoto's
vrouwen op de boot
familypicture

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 22nd 2013

Sabrina voelde zich niet zo lekker, de ochtend van 20 juli. Het weer was al enkele dagen aan de kille kant en dit begon duidelijk zijn tol te eisen. In de voormiddag hielden we dan ook ons rustig bezig met het opvouwen van de was en het animeren van de kindjes binnen in de caravan. 's namiddags wilde ik graag gaan wandelen, tot wanneer het weer zo omsloeg dat zelfs dit onmogelijk werd. Regen, plensbuien en temperaturen die niet boven 10° uitkwamen. We beperkten ons dus tot spelen in de caravan en om toch een beetje de sleur te doorbreken maakten we een autoritje op het eiland. Senja moet inderdaad een prachtig eiland zijn zeker bij goed weer. Door Jared (amerikaanse vriend uit ohio) hadden we het liedje Boston van Augustana leren kennen. In het nummer ... read more
samen in de roeiboot
gezellig aan tafel

Europe » Norway » Northern Norway » Senja Island July 19th 2013

Gisterenavond/nacht toch al een beetje mijn verjaardag gevierd. Een helder blauwe hemel en een stralend zonnetje die de bergflanken naast de camping prachtig oplichten. Zeg maar 'a once in a lifetime' gevoel. Toch deze prachtige plek moesten we al verlaten op zoek naar een volgend prachtig Noorse Fjord, een te mooi uitzicht en gezellige verjaarnamidag. Na een beetje gesukkel met het draaien en keren van de caravan waren we rond 9h30 klaar om te vertrekken. We hadden ons doel gericht op een charme camping, een 20km boven Tromso. Het zou tevens de eerste Noorse charme camping zijn die we bezoeken. Enkele mensen waarschuwden ons al voor de korte afstanden en de lange tijden dat je er over doet. De gps vertelden ons dat we 4h zouden doen over 260km, dit trouwens over een 'E'-weg zeg maar ... read more
ergens onderweg
visjes (proberen te) vangen

Europe » Norway » Northern Norway » Storslett July 17th 2013

2 nachten en 1 volle dag zouden we blijven staan op de noordkaap. Het was met momenten doorbijten. De temperaturen waren zeker niet aan de warme kant, vergezeld van een schrale noordoosten wind, voelde het aan alsof het vroor. Na het foto trekken aan het monument en een bezoek aan de souvenirshop was al gauw weer tijd voor een middagdutje. Ik kroop mee bij de kindjes voor een dutje in de hoop mijn griepje te overwinnen. Met een stralend zonnetje is het echt prachtig op de kaap. Omringd door verschillende frisgroene heuvels hoor je de bruisende Barentszzee (stukje van de noorderlijke ijszee). Goed winters ingepakt besloten we om 's namiddags er even op uit te trekken. De eerste kortere wandeling kregen onze kindjes hun veiligheidrugzakjes aan, de tweede kropen zij in onze kinderdragers om toch iets ... read more
Rendiertjes
arctic
Fjord aan het meer

Europe » Norway » Northern Norway » Nordkapp July 15th 2013

Een ware heroïsche tocht was ook ons weggelegd op de laatste kilometers naar de noordkaap. Rukwinden boven 100 km/h, gietende regen en de laatste 20km in dichte mist. Het maakt de tocht natuurlijk helemaal af. Wat vooraf ging was minder spectaculair, toch zeker zo interessant. Na het bezoek aan het Sami parlement stond er ons nog één noemenswaardige attractie te wachten in Karasjok, Het Sami Culture Park. Nederlandse campingcollega's hadden er al vol lof over gesproken, dus ook wij zouden daar een kijkje gaan nemen. De dag er voor was ik al een tijdschema gaan afhalen, zo wisten we al dat het 'rendierenvoederen' al om 11h gepland stond. Net op tijd arriveerden we, toch het voederen was maar een magere bedoeling. 6 afgeleefde rendieren mochten zich verlekkeren aan gedroogd mos, zelfs de kindjes vonden het maar ... read more
kindjes leven zich uit in Lavvu
rit in barre omstandigheden
eindelijk geparkeerd op de noordkaap

Europe » Norway » Northern Norway » Karasjok July 12th 2013

De laatste avond in Jokkmokk was allesbehalve warm te noemen. Voor het eerst sinds ons vertrek voelde de opgestoken noorderwind behoorlijk fris aan. Uiteraard bezorgde het kampvuurtje ons de nodige warmte, wat ook nog eens het voordeel had dat de muggen hier van gaan lopen. 's Ochtends was het weer tijd voor vertrek. de afstand tot de noordkaap bedroeg nog zo'n 800 km, wat uiteraard te veel is om in één trek te doen. In het boekje charmecampings is in het hoge noorden geen sprake meer van soortgelijke campings, dus het is een beetje reizen en we zien wel waar we uitkomen. Na een uurtje rijden stopten we aan een gezellig meertje om de kindjes hun eten op te warmen. Een fantastisch uitzicht op het heuvelachtige landschap met een meer en dobberende eendjes echt te gezellig ... read more
parking aan hotel
Sami parlement
bij het kampvuurtje in samitent

Europe » Norway » Northern Norway » Kirkenes May 20th 2013

Sleeping in a Snow Hotel had been on our bucket list for some time, and we were going to strike that one off. We arrived at the Snow Hotel in early afternoon, in pitch darkness. It was extremely cold but calm and we had hopes for the Northern Lights. We were shown our bedroom closed off with a curtain and bed made of solid ice blocks. The only decorations in the room were the beautiful ice carvings on the icy walls. It was cold and out of this world. The snow hotel consisted of a reception, (with the obligatory fire extinguisher, although there was nothing remotely combustible inside) and two corridors leading to a few bedrooms in the form of igloos. The restaurant and rest rooms were in another building, this time made of wooden logs. ... read more
Cooking reindeer sausage
at the entrance
Our bedroom

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø March 4th 2013

Tromso, some 350km north and within the Arctic Circle, was a destination that was decided pretty late on as we were eagerly searching for trips in an attempt to catch the Northern Lights. As one of the most eluded wonders of science, I was pretty insistent that we give it a shot to try and catch it. And even if lady luck doesn’t come our way, at least we tried. So glad that we eventually booked the tickets to Norway, as we not only caught the amazing natural light phenomenon, but also had the trip of our lives, which we now still proclaim every now and then: “Ah, I miss Tromso and I wanna go back!!” The trip up has got to be one of the most memorable of my travels, typically related to exploration of ... read more
Stream behind our cabin
Having fun in the snow!
Jump Shot!

Europe » Norway » Northern Norway » Knivskjelodden October 16th 2012

So, here’s what happened on Tuesday 16th of October at Knivskjelodden, Norway: Early Tuesday morning I got to the breakfast at the Vandrerhjem Hostel in Honningsvåg, where I had been staying for two days already. I was planning to do the hike to the actual northernmost point of continental Europe – not Nordkapp, but the one-and-a-half kilometers farther reaching Knivskjelodden. A hike of nine kilometers, going and back. I knew it was going to be hardcore, but I really needed to go there, write my name in the book and get this certificate. So the morning started well. Breakfast, saying goodbye to the friends I made the night before and finding two German guys to convince to do the hike with me. I was warned already that I should be prepared for fast-changing weather and a ... read more

Tot: 0.261s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 94; dbt: 0.0598s; 94; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 2; ; mem: 6.6mb