Oslo - Trondheim

Europe » Norway » Northern Norway
July 19th 2008
Published: July 19th 2008

AvreiseAvreiseAvreise

Det er ikke bilen som er liten. Det er vi som har mye bagasje!
Dagens plan var veldig enkel: Kjør fra Oslo til Trondheim.

Vi møttes hos Eirik klokken 09, satte GPS’en på Stokkanhaugen i Trondheim, og la ivei oppover E6’en.

Å kjøre oppover den veien er kanskje ikke verdens mest spennende opplevelse. Det mest eksjepsonelle var kanskje da vi kom til avkjøringen mot Trysil, og det viste seg at TomTom ville at vi skulle ta av fra E6’en. Jeg var opptattt med å fortelle Eirik om et eller annet, og holdt på å overse TomTom’en som instendig ba meg ta av. Men Eirik ropte ut, og dermed rakk jeg å få vrengt over det hvite sperreområdet og inn på veien mot Trysil.

For de av dere som ikke er lokalkjente på veien opp mot Trondheim, betydde denne plutselige manøveren at vi kjørte oppover det som kalles Østerdalen (i steden for å ta E6’en oppover). TomTom tar (nesten) adri feil, så dermed er det klart at Østerdalen er kjappere enn E6’en til Trondheim. Det betydde også at vi passerte steder vi har hørt om på TV men aldri sett før, som Rena, Koppang, Alvdal og lignende.

På veg oppover kjørte vi langs en ganske stor elv, og siden Eirik er sjef
LunsjLunsjLunsj

Akkurat som i barndommen: Lunsj på en rasteplass langs veien
for NAF-boka, spurte jeg ham om han visste hva den het. Han foreslo da først Gudbrandsdals-Lågen, hvorpå jeg påpekte at vi nå kjørte i Østerdalen så det var kanskje ikke så trolig. Jeg foreslo Østerdals-Lågen, men en sjekk i fasiten viste at også dette var feil. Det var Glomma... (jada, bare le av vår uvitenhet!)

Lunsjen ble inntatt litt nord for Koppang. Både Eirik og jeg har mer eller mindre gode minner fra barndommens bilferier, men lunsj på en eller annen kjedelig rasteplass langs en eller annen kjedelig vei. Dagens rasteplasser, derimot, er langt bedre utstyrt og ligger generelt sett mye penere til. Når er det lekeapparater så ungene kan få utløpg form noe av energien sin, flot ustikt for de voksne, rene og pene doer og stor og god plass til mange biler.

I den tidligere utledningen min om forberedelsene til turen, glemte jeg å fortelle enda en teknisk greie vi har med: En kjølebag som kan kobles til sigarettenner-uttaket. Det høres kanskje upraktisk ut å måtte ha kjølebag’en foran i bilen der sigarettenneren er, men det har BMW tenkt på for deg. Det er derfor et sigarettenner-uttak også i bagasjerommet på bilen der vi kan koble
LunsjLunsjLunsj

Sølve nyter medbragt
inn denne kjølebag’en. Dermed var maten kjølig og delikat når lunsjen skulle inntas. Funker meget bra!

Eirik overtok rattet etter lunsjen, mens jeg blandt annet da kan bruke tid på å skrive dette blogg-innlegget. Dette var igrunn første gangen jeg har sittet i passasjersetet i bilen min, og det virker igrunn veldig fint 😊

Det var nå kommet utpå ettermiddagen, og NRK hadde ikke lenger noe særlig å by på av programmer på radioen. Vi gikk derfor over til å høre på podcast’er på Zune-spilleren. Jeg har på forhånd lastet ned en haug med foto-podcast’er (selvfølgelig!), så vi startet på toppen og jobber oss nedover. Litt varierende kvalitet og så videre, men noe av det er ganske interessant. Og passer jo temaet for turen vår ganske bra 😊

Vi ankom Trondheim i 17-tiden der vi på forhånd hadde booket oss inn i hybelleiligheten til søsteren til Jan Sølve. Vi ble ønsket velkommen av de to eldste ungene til Tonje og Ivar. En times tid etter ankomst senere sto det lasagne på bordet. Perfekt timing!

Etter at middagen hadde fått sunket inn, serverte Tor Andreas (sønnen til Tonje og Ivar) selv-bakte horn, i tillegg til lefser som
AlvdalAlvdalAlvdal

Litt av det Alvdal har å tilby...
han og Anne Guro hadde tilberedt. Dette var noe annet enn primus-maten vi vil måtte leve på resten av ferien! 😊

Kvelden ble avsluttet foran TV’en, som en oppladning før morgendagens biltur videre nordover.

De få bildene som ble tatt på dagens tur finner du her:

SelvportrettSelvportrett
Selvportrett

Jan Sølve tar vare på utsikten

Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 29; dbt: 0.0336s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb